![]()
Uddannelse og fællesskabForord ForordVi er ikke alene på vej ind i et nyt årtusinde, vi er også på vej ind i et nyt samfund - vi kalder det videnssamfundet. Det er naturligt, at mange spørger sig selv i denne overgangsfase, hvilke krav det nye samfund vil stille, og om de kan leve op til de nye krav. Jeg tror ikke, at der er stor grund til bekymring. Samfundsudviklingen er vi jo selv med til at forme. Alle har et medansvar for fremtidens samfund, og det gælder ikke mindst alle, der arbejder med at uddanne de næste generationer. Det enestående ved at beskæftige sig med uddannelse er netop, at man er med til at rodfæste de værdier og kundskaber, som vi ønsker skal præge samfundet i fremtiden. Derfor er det så vigtigt, at vi diskuterer og forholder os til, hvordan fremtidens samfund skal se ud, og hvordan uddannelserne skal indrettes for at fremme de værdier, vi ønsker, samfundet skal bygge på. Vi er oven i købet så privilegerede i Danmark, at vores uddannelsestradition og uddannelsessystem i høj grad lægger vægt på de egenskaber, der bliver vigtige i videnssamfundet: Samtidig at arbejde for den personlige dannelse, de sociale, almene og faglige komptencer, og for at man skal lære hele livet. Det betyder ikke, at vi allerede kan det hele. Videnssamfundet stiller også det danske uddannelsessystem over for nye udfordringer. Der er to helt grundlæggende opgaver, vi skal løse, nemlig at alle får styrket det, de kan, og lærer mere, og at de fælles værdier gøres synlige, så fællesskabet bliver styrket. Uddannelsessystemet er en af de vigtigste forudsætninger for, at den danske befolkning har et kompetenceniveau, der er blandt de bedste i verden, og som sikrer, at det danske velfærdssamfund udvikler sig og bliver bedre. Det er derfor vigtigt, at alle, uanset social og økonomisk baggrund, har adgang til uddannelsessystemet, og at de vælger uddannelse efter interesse og talent. Det kræver, at vi fastholder de gode økonomiske rammer for de studerende, og at der er et mangfoldigt udbud af uddannelser at vælge imellem. Uddannelsessystemet skal være så rummeligt, at der er plads til at tage udgangspunkt i det enkelte menneskes evner og interesser. Der er i dag en tendens til, at uddannelse skal løse alle - personlige og samfundsmæssige - problemer. Men det hverken kan eller skal uddannelse kunne. Ambitionen er, at vi gennem uddannelse får nogle redskaber til at forstå og forholde os til problemerne frem for at flygte fra dem. Det er afgørende, at unge i dagens zappersamfund bliver fastholdt i det fællesskab, hvor problemerne skal løses. Vi må samtidig erkende det offentlige systems begrænsninger, når det gælder den personlige og kollektive velfærd. Hvis staten laver regler for de mellemmenneskelige forpligtelser og skaber et kontrolapparat, der sikrer, at de bliver overholdt, undermineres borgernes ansvarlighed for hinanden. I stedet må uddannelsessystemet bestræbe sig på at give nyt liv til borgerbegrebet, hvor vi med borgere forstår det myndige menneske, som føler sig forpligtet på sine medmennesker og på fællesskabet. Det er i fællesskabet, vi lærer at klare de problemer og kriser, vi kommer ud for. Personlig frihed giver først mening, når man er en del af et fællesskab. Vi er ved at udvikle en flerkulturel identitet i Danmark. Det betyder ikke, at vi mister en dansk identitet, men at den danske identitet udvikler sig og bliver noget andet, end den var - sådan som den altid har gjort. Det danske uddannelsessystem skal lukke verden ind, så vi kan blive bevidste om, at vores velfærd afhænger af resten af verden, og så vi kan forstå og respektere andre kulturer. Det, at samfundet bliver stadig mere kompliceret, og vi får flere og flere informationer, gør det endnu mere nødvendigt, at vi som mennesker har tillid til og respekt for hinanden. Denne tillid og respekt skal også gælde uddannelsessystemet. Lærerne må tage udgangspunkt i eleverne og de studerende som selvstændige og menneskeligt ligeværdige personer, og staten må have tillid til lærerne og institutionerne og til deres måde at gøre tingene på. Drivkraften ligger i den enkeltes motivation og lyst til at udvikle sig selv og institutionerne. For at nå de to store og overordnede mål om kompetence til alle og styrkelse af fællesskabet mener jeg, at uddannelsespolitikken må tage udgangspunkt i følgende pejlemærker: Den grafiske fremstilling af de fem pejlemærker illustrerer det nødvendige samspil mellem dem, og at intet pejlemærke har forrang frem for de andre. I det følgende beskrives både initiativer, som jeg har taget, og initiativer, jeg vil tage i den nærmeste fremtid, for at nå de uddannelsespolitiske mål, jeg har sat mig. Margrethe Vestager Demokrati, fællesskab og medborgerskabHvorfor er uddannelse vigtigt i et demokratisk perspektiv? Det er det, fordi demokrati er langt mere end regler og systemer - det er grundlæggende kultur. Det demokratiske engagement hos borgerne i et samfund er ikke givet, men skal tillæres, og uddannelse har som ét af sine formål at "opdrage til demokrati". Uddannelse skal ikke blot styrke os menneskeligt og fagligt til at indgå i et professionelt arbejdsliv, men også til at være aktive medborgere i samfundslivet. Derfor er uddannelse både til glæde for den enkelte og forudsætningen for et velfungerende demokrati. I uddannelsessystemet får elever og studerende mulighed for at opleve demokratiske værdier, dels i form af medansvar for deres egen uddannelse, dels som medindflydelse på form og indhold af den undervisning og uddannelse, der udbydes. Den demokratiske kultur i uddannelserne handler om, at den enkelte elev eller studerende bliver fortrolig med demokratiets muligheder og krav. At man deltager i et forpligtende fællesskab, hvor der er plads til forskellige holdninger og meninger, og hvor alle har et medansvar for, at fællesskabet fungerer. På den måde giver uddannelse forhåbentlig grundlag for en aktiv deltagelse i det større fællesskab - civilsamfundet. En demokratisk kultur i uddannelserne indebærer, at elever og studerende har adgang til reel medindflydelse. Børn og unge har i dag mulighed for at påvirke deres undervisning og uddannelse, men elev- og studenterdemokratiet skal styrkes og gøres mere ensartet på tværs af uddannelsesområder.
RummelighedUddannelse til alle. Det har været den overordnede målsætning for de senere års uddannelsespolitik. Og det er stadig én af de største udfordringer, vi står overfor. Den individuelle uddannelsesvelfærd er omdrejningspunktet for al uddannelse. Mennesket går forud for systemet. At tage udgangspunkt i det enkelte menneskes ressourcer og finde frem til styrker, der skal udvikles, frem for at fokusere på faglige svagheder, der skal forbedres, er vigtigt for at gøre uddannelse til en positiv oplevelse for så mange som muligt. Alle kan ikke lære det samme eller lære på samme måde. Men alle kan tilegne sig kundskaber og færdigheder, der styrker deres personlighed, selvværd og faglige kunnen. Og dermed forbedrer deres grundlag for at være aktive medlemmer af fællesskabet. Uddannelsessystemet skal give rum for, at hver enkelt udvikler sig både fagligt, personligt og socialt. Men at tage udgangspunkt i den enkeltes behov betyder ikke, at der skal oprettes en masse særtilbud, der blot udskiller nye grupper ved at stemple dem som anderledes. Det nuværende uddannelsessystem må i stedet gøres mere rummeligt, så det har plads til flere og kan give meningsfulde udfordringer til alle.
SammenhængUddannelsessystemet skal være bygget op, så der er en naturlig sammenhæng mellem forskellige uddannelsesniveauer og inden for uddannelsesområder. Det sikrer den nødvendige faglige progression hos den enkelte elev eller studerende og giver mulighed for at bygge videre på de opnåede kvalifikationer. Samtidig skal systemet være så fleksibelt, at det er nemt at bevæge sig fra et niveau eller område til et andet. Derfor er det en væsentlig uddannelsespolitisk opgave at skabe klare profiler for de forskellige uddannelsesniveauer og smidige overgange mellem niveauerne. Men det kan kun ske i et samarbejde med de enkelte skoler og uddannelsesinstitutioner, som har et selvstændigt ansvar for at udfylde de rammer og nå de overordnede mål, som fastlægges centralt. Indsatsen for at give bedre sammenhæng mellem uddannelsesniveauer fordrer en tilpasning af institutionsstrukturerne helt fra grunduddannelse til videre- og efteruddannelse. Udgangspunktet er, at institutionsstrukturer skal være med til at understøtte uddannelsernes kvalitet og udvikling. Og løsningerne skal nås i dialog med uddannelsesinstitutionerne og skal give plads til forskellige måder at organisere sig på, afstemt efter de lokale behov. Sammenhæng i uddannelsessystemet handler også om vekselvirkning mellem uddannelse og arbejdsliv. Det kan være i form af et praktikophold i et uddannelsesforløb eller muligheden for tilbagevenden til uddannelsessystemet via efter- og videreuddannelse, der er særligt rettet mod voksne uddannelsessøgende.
KvalitetKvalitet i uddannelserne kan både ses fra en individuel og en samfundsmæssig synsvinkel. I begge tilfælde er det væsentlige, om uddannelse har givet det ønskede udbytte. Har den enkelte færdiguddannede nået de mål, professionelle og personlige, som var udgangspunktet for at tage en uddannelse? Og har samfundet fået det bedst mulige ud af de menneskelige og økonomiske ressourcer, der er involveret i uddannelsesvirksomhed? Kvalitet i uddannelsessystemet indgår dermed som et grundlæggende, overordnet formål i alle uddannelsespolitiske initiativer. En række konkrete initiativer er sat i gang under overskriften "Kvalitet" med det formål at bidrage til at afdække, hvad der kendetegner den gode uddannelse og den gode uddannelsesinstitution. Herunder om de centralt fastlagte mål er de rigtige. Resultatet af dette arbejde giver et godt grundlag for at justere på forholdene og gøre uddannelsesvirksomheden endnu bedre. En rammebetingelse for god uddannelseskvalitet er de vilkår, den enkelte institution fungerer under. Institutionens evne til fornyelse og forandring afhænger nemlig i høj grad af intern organisering, ledelses- og medarbejderkompetencer og interne systemer til kvalitetssikring og -udvikling.
Kompetenceudvikling og læring til alleVi ved, at vi alle har forskellige evner, lærer på forskellige måder og får forskellige resultater ud af at uddanne os. Men vi ved ikke nok om, hvordan vi lærer, og hvilke effekter uddannelse har. Der er derfor brug for meget mere viden om disse ting, specielt hvordan der skabes læringsmiljøer, der giver de bedste muligheder til alle. Fremover vil læring antage nye former og være mindre bundet til tid og sted end i dag. Kompetenceudvikling og læring foregår ikke kun på uddannelsesinstitutionerne, men også i fritiden og i forbindelse med arbejdet. En væsentlig opgave er derfor at sikre samspillet mellem den enkeltes læring under uddannelse og i arbejdslivet og mellem uddannelsesinstitutioner og erhvervslivet. Udviklingen går i retning af, at vores arbejde i stigende grad både giver mulighed for, men også kræver en stadig læringsproces, hvor vi hele tiden tilegner os ny viden. Det betyder, at vores identitet i større grad end tidligere bliver knyttet til arbejdet frem for arbejdspladsen, og at vi ønsker et arbejde, der rummer muligheder for videreudvikling af egne kompetencer. Den barriere, der nogle gange stilles op mellem uddannelse for erhvervslivets skyld og uddannelse for vores egen skyld, er dermed uinteressant. De kompetencer, den enkelte opnår ved at uddanne sig, bliver forudsætningen for at kunne begå sig på arbejdsmarkedet og i samfundet i øvrigt.
AfslutningVi er n ået et godt stykke af vejen mod regeringsmålene om, at 95% af en ungdomsårgang får en ungdomsuddannelse - i dag er andelen på 83%, og at 50% af alle unge også gennemfører en videregående uddannelse - andelen er i dag på 40%.Men det er vigtigt at understrege, at indsatsen for at give uddannelse til alle er t æt koblet til ønsket om at styrke de folkelige fællesskaber i civilsamfundet. Uddannelse og fællesskab skal tilsammen bidrage til at skabe velfærd og livskvalitet for det enkelte menneske.For at f å et samlet billede af samfundets kompetencemæssige niveau har jeg taget initiativ til, at der skal udformes "et nationalt kompetenceregnskab". Det skal bruges til at sætte dagsordenen for, i hvilken retning samfundet skal bevæge sig fremover. Og det skal hjælpe os til at finde frem til, hvordan vi sikrer udvikling af alle samfundsborgeres kompetencer gennem hele livet.TILBAGE TIL UNDERVISNINGSMINISTERIETS STARTSIDE |