![[ Billede: Undervisningsministeriets logo ]](http://www.uvm.dk/images/uvmlogo.gif)
MOBNING - skal ud af skolen
INDHOLD
INDLEDNING
FAKTA OM MOBNING
HANDLINGSPROGRAM MOD MOBNING
Det gjorde skolen
Det gjorde klasserne
Det gjorde man for den enkelte elev
AFSLUTTENDE BEMÆRKNINGER
LITTERATURLISTE
BILAG - SPØRGESKEMA OM MOBNING
BILAG - HJÆLPESKEMA TIL OPGØRELSEN
Hver dag bliver tusindvis af børn mobbet i de danske skoler. Det er uacceptabelt, og
det skal der gøres noget ved. Mobning kan nemlig begrænses ganske væsentligt ved en
målrettet indsats viser erfaringer fra Norge og Sverige.
Børn er i alle sammenhænge den svage part, og derfor skal de voksne beskytte dem mest
muligt og give dem trygge forhold i hjemmene, i institutionerne og i skolerne. Når børn
er angste, bliver deres selvværd truet, de hæmmes i deres udvikling og deres indlæring
bliver mindre.
Handling skaber forvandling
Vi vil gerne have, at skolerne i Danmark i løbet af nogle år udarbejder og
iværksætter handlingsplaner, der aktivt kan modvirke mobning. Som skolefolk har vi et
særligt ansvar, men der er brug for et bredt samarbejde, hvis det skal lykkes at gøre
skolerne til "mobbefri zoner". Først og fremmest skal elever og forældre
naturligvis inddrages. Eleverne skal blandt andet være med til at lave sociale
spilleregler og forstå betydningen af at overholde dem, og forældrene skal gå aktivt
ind og leve op til deres ansvar som opdragere.
Danske børn har det på mange måder godt, men vi svigter, når undersøgelser viser,
at op mod 25 procent mobbes i skolen, mens kun 6 procent af de svenske elever er udsat for
mobning. Derved lever vi ikke op til FN´s Børnekonvention, som netop skal sikre, at
børn ikke udsættes for overgreb og krænkelser, og at de har ret til at blive hørt og
få indflydelse.
De 3 Ver
Lærere bruger stadig mere tid på at hjælpe børnene med at løse deres indbyrdes
konflikter. Det kan være svært at skelne mellem drilleri og mobning, og megen mobning
foregår i det skjulte.
Mobning er ikke en harmløs foreteelse, som hører med til børns opvækst. Mobning er
en plage, der kan og skal bekæmpes. Det kræver en systematisk og målrettet indsats, som
skal tage udgangspunkt i en grundig analyse af, hvordan børn trives i skolen.
Hvis mobning skal begrænses, skal de 3 Ver på arbejde.
For det første skal man have en vision om, at trivslen kan forbedres ved en
aktiv indsats.
For det andet skal der viden til for at forbedre forholdene.
For det tredje skal der vilje til vilje og mod til at ændre tingenes
tilstand. Det sker ikke fra dag til dag, men ved et sejt træk i en lang periode. I
realiteten er det en permanent opgave at skabe og sikre et godt miljø for alle.
Vi ønsker med de 3 Ver at medvirke til at forbedre skolernes trivsel først og
fremmest for eleverne, men også for lærere, ledere og øvrige ansatte.
Denne pjece er vores første punch for at give "Mobning
éen på tuden" ved at
give inspiration til handling. Pjecen indeholder således en række konkrete forslag og en
litteraturliste, der kan iværksættes på enhver skole og begrænse mobningen
eftertrykkeligt.
Vi håber, at mange skoler vil inddrage mobning i deres udviklingsplaner.
FAKTA OM MOBNING
Hvad er mobning?
Der er mange myter om mobning.
Ofte benyttes begrebet mobning i flæng eller som synonym for mere uskyldige former for
drillerier. Det er derfor vigtigt at præcisere begrebet.
Den norske specialist på området, professor i psykologi, Dan Olweus, definerer
mobning på følgende måde: "En person er mobbet eller plaget, når han eller hun
gentagne gange og over en vis tid bliver udsat for negative handlinger fra
éen eller flere
personer".
Ved negative handlinger kan der være tale om: Direkte fysisk vold, skub, slag,
spark etc.
-
Handlinger ledsaget af ord, trusler og hån, samt det at sige ubehagelige og lede ting.
-
Handlinger uden ord ved brug af grimasser, gestus, ved at vende vedkommende ryggen eller
ved ikke efterkomme en persons ønsker for at irritere eller såre.
Negative handlinger kan også udtrykkes mere indirekte gennem social isolering og
udelukkelse fra gruppen.
Hvor udbredt er mobning?
I Norge og Sverige er der gennemført flere landsomfattende undersøgelser om
udbredelsen af mobning og dens årsager. Der er tale om spørgeskemaundersøgelser, som
elever, lærere, forældre og skoleledere har svaret på i 1983 til 84. Resultaterne
fra Norge viser, at ca. 84.000 eller 15 procent af alle norske elever var indblandet i
mobning nu og da eller oftere.
Undersøgelser fra bl.a. Finland, England, Canada og USA peger i samme retning.
I Danmark er der ikke gennemført tilsvarende omfattende videnskabelig forskning. Men
en undersøgelse foretaget i Herlev Kommune i 1995 viste, at ca. 14 procent af børnene er
blevet mobbet eller holdt uden for klassens fællesskab.
Lektor Bjørn Holstein fra afdelingen for socialmedicin og psykosocial sundhed på
Københavns Universitet står bag en ny undersøgelse af 4.000 børn i alderen 11 til 15
år fra 45 tilfældigt udvalgte skoler rundt om i Danmark. Den viser blandt andet, at 25
procent af alle danske børn har været udsat for mobning. I Sverige, hvor man i en
årrække har gjort en systematisk indsats for at begrænse mobning, er det tilsvarende
tal 6 procent.
Hvem er mobningsofre?
Det passive mobningsoffer er oftest kendetegnet ved et ængsteligt og passivt
reaktionsmønster kombineret med fysisk svaghed for drengenes vedkommende. Pigerne véd vi
ikke så meget om. Når børn bliver forulempet, reagerer især de yngre børn med gråd
og forsøger ikke at forsvare sig. De føler sig ensomme, har et lavt selvværd og søger
ikke hjælp.
Et mobningsoffer kan imidlertid også opleves som provokerende og være kendetegnet ved
urolig adfærd og manglende koncentration. Et opfarende temperament medfører tit konflikt
med andre børn. Ifølge Dan Olweus forekommer denne type mobningsoffer ikke nær så ofte
som det passive mobningsoffer.
Som gruppe er mobningsofrene for drengenes vedkommende klart fysisk svagere end
gennemsnittet.
Hvem er mobbere?
Mobberne er præget af aggressiv og dominerende adfærd over for kammerater og tit
også over for lærere og forældre. De har ofte en rimelig positiv selvopfattelse, mens
de har ringe eller ingen medfølelse for deres ofre. Deres popularitet ligger på eller
noget under gennemsnittet, og betydeligt under gennemsnittet i de ældste klasser, men de
når aldrig samme lave popularitetsniveau som mobningsofrene. Der er intet i
undersøgelserne, der tyder på, at mobberne under overfladen er angste og usikre i
højere grad end andre børn, snarere tværtimod.
Gruppen af medløbere, der deltager i mobningen, men ikke selv tager initiativet, er
blandet i sin sammensætning og rummer ofte usikre og ængstelige børn.
Dan Olweus´ undersøgelser fra 1980´erne viser, at mobberne som gruppe fire gange så
ofte begår kriminalitet i ungdomsog voksenalderen sammenlignet med kontrolgruppen, som
bestod af drenge, der hverken var mobbere eller ofre for mobning.
Flere nyere undersøgelser bekræfter, at elever som er aggressive og mobber andre,
tilsyneladende har en større risiko for senere at blive indblandet i problemadfærd i
form af kriminalitet og alkoholmisbrug.
Mobning på forskellige klassetrin
-
Det er især de yngre og svagere elever, som er udsat.
-
En ganske betydelig del af mobningen foretages af større elever.
-
Omfanget af mobning på de yngste klassetrin er væsentlig større end antaget.
-
Den fysiske vold aftager jo ældre eleverne er, men bliver samtidig voldsommere.
Om mobning blandt piger og drenge
-
Drenge er mere udsat for mobning end piger. Dette er særlig markant i de ældste
klasser.
-
Piger udsættes i højere grad for indirekte og mere subtil mobning end for direkte
mobning. Det er i øvrigt et felt, hvor der savnes nærmere undersøgelser.
-
Drenge og piger er lige udsatte for indirekte mobning.
-
Drenge udfører en stor del af mobningen mod piger.
-
Ca. 75 procent af de mobbede drenge bliver mobbet udelukkende af drenge.
Hvad gør lærerne, og hvor meget
ved forældrene?
-
Ca. 40 procent af eleverne i 1.5. klasse og ca. 60 procent af eleverne i 6.9. klasse
svarede, at lærerne kun en enkelt gang eller næsten aldrig gjorde noget for at stoppe
mobning.
-
Ca. 65 procent af eleverne, der blev mobbet i skolen angav, at klasselæreren ikke havde
snakket med dem om mobningen.
Der er imidlertid tale om meget store variationer fra skole til skole og fra lærer til
lærer.
Forældre til mobbede børn og især forældre til børn, som mobber andre, har ringe
viden om og taler i meget begrænset omfang med deres børn om mobning.
Andre forhold om mobning
-
Mobning foregår først og fremmest på skolen.
-
Mobning strækker sig ofte over lang tid, ofte op til flere år.
-
På skoler med dårligt fysisk og psykisk arbejdsmiljø foregår der mere mobning end
på skoler med et godt miljø.
-
Skolens og klassens størrelse har ingen betydning for den relative forekomst eller
niveauet af mobning i skolen eller i klassen.
-
Ydre kendetegn som at være rødhåret, fed, bruge briller etc. spiller en langt mindre
rolle for, om man bliver mobbet end hidtil antaget.
-
Mobbere har et aggressivt reaktionsmønster.
-
Mobbere får lavere karakterer end gennemsnittet.
-
Lærere og forældre i storbyerne taler oftere om mobning end i det øvrige land.
-
Andelen af elever som mobber andre eller bliver mobbet er den samme eller lavere i
storbyerne.
Hvilke opvækstvilkår skaber aggressive børn?
Forældrenes og især den vigtigste omsorgspersons følelsesmæssige engagement er af
afgørende betydning for børns udvikling. En negativ grundindstilling karakteriseret ved
mangel på varme og engagement øger klart risikoen for, at børn bliver aggressive og
fjendtlige over for deres omgivelser. For lidt kærlighed og omsorg og mangel på rammer
under opvæksten bidrager stærkt til et aggressivt reaktionsmønster.
Magtorienterede opdragelsesformer med anvendelse af fysisk afstraffelse øger barnets
aggressionsniveau.
Endelig spiller barnets temperament også en rolle.
Et barn med en kort lunte og et hidsigt temperament udvikles lettere til en aggressiv
teenager, end et barn med et mere roligt temperament.
Det nytter at gøre en indsats
I Norge og Sverige har man i mange år gjort en energisk og systematisk indsats for at
begrænse mobning i skolerne.
I Sverige indeholder læseplanen (läroplanen) således under pkt. 2.8 flg.
bestemmelse: "Rektor har et særligt ansvar for skolens program for at modvirke alle
former for trakasserier og mobning blandt elever og ansatte". De lave
mobningsprocenter i vores nabolande taler deres tydelige sprog. Der er således al mulig
grund til, at vi i Danmark tager ved lære af erfaringerne og skaber et bedre liv og
læringsmiljø for skolebørnene.
I det følgende vil vi derfor resumere et inspirerende, norsk handlingsprogram, som i
1980´erne er blevet gennemført på 42 skoler i Bergen omfattende 2.500 piger og drenge
fra 4. til 9. klasse.
Det overordnede mål var at fjerne eller reducere eksisterende mobningsproblemer både
i og uden for skolemiljøet.
Dette galdt såvel for den indirekte som den direkte mobning.
Det var endvidere hensigten både at skabe forbedrede kammeratskabsrelationer i skolen
og gøre det muligt for mobbede og mobbende elever at trives bedre uden for skolemiljøet.
For de mobbede elever skulle dette bl.a. vise sig ved større tryghed og øget
selvtillid, og ved at de følte sig afholdt i det mindste af én eller flere kammerater.
For mobbernes vedkommende gjaldt det om at dæmpe deres fjendtlige og negative opførsel,
samtidig med at deres positive sider blev styrket.
-
Forekomsten af mobningsproblemer blev reduceret med 50 procent eller mere i løbet af de
første to år.
-
Der konstateredes en klar nedgang i hærværk, tyveri og pjækkeri.
-
Det sociale klima i klasserne var i klar fremgang: Kammeratskabet blev bedre, der kunne
iagttages en mere positiv indstilling til skolen og skolearbejdet, og der blev tale om
bedre orden og disciplin.
-
Antallet af nye mobningstilfælde blev klart færre.
-
Der kunne registreres en klar forbedring af elevernes trivsel i skolen.
-
Mobningsproblemerne blev ikke flyttet fra skolen til fx skolevejen.
Ifølge forskeren Dan Olweus har det været af afgørende betydning for de gode
resultater, at de voksne i skolen og til en vis grad i hjemmene har fået en fælles
bevidsthed om omfanget af mobningen i skolen, og at de voksne er gået engageret ind for
at forandre situationen.
Det gjorde skolen:
-
En anonym spørgeskemaundersøgelse som den, der er vedlagt pjecen, blev anvendt for at
klarlægge omfanget og arten af mobningsproblemerne på skolen.
-
Man afholdt en pædagogisk dag om mobning, hvor det overordnede mål var at klarlægge
problemerne med udgangspunkt i spørgeskemaundersøgelsen og for at udarbejde en fælles,
forpligtende handlingsplan.
-
Der blev etableret mere tilsyn og en øget indgriben i frikvartererne.
-
Flere aktivitetsmuligheder blev iværksat i skolegården.
-
Man oprettede en kontakttelefon, hvor forældre og elever anonymt kunne ringe og få
råd, hjælp og støtte. Tillid og fortrolighed og en direkte kontakt mellem skole og hjem
vil imidlertid altid være at foretrække.
-
Afholdelse af et forældremøde for hele skolen og evt. i klasserne, hvor problemerne
blev klarlagt og diskuteret, og hvor betydningen af et tæt og åbent samarbejde blev
præciseret.
-
Der blev oprettet miljøudviklingsgrupper, hvor et antal lærere fra skolen jævnligt
mødtes med lærere fra naboskolerne med det formål at diskutere og udveksle erfaringer
og give dem videre til kolleger. Hver enkelt skoles lærergruppe fungerede samtidig som en
slags tovholder på deres skole.
-
Derudover foregik mange andre ting fx studiekredse for forældre og ældre klassers
adoption af yngre klasser.
Det gjorde klasserne:
Klasserne udarbejdede klasseregler mod mobning.
Disse kunne fx omfatte: Vi skal ikke mobbe andre. Vi skal forsøge at hjælpe
elever, som bliver mobbet. Vi skal også være sammen med elever, som let bliver alene.
-
Det er vigtigt med grundige forudgående diskussioner, således at eleverne føler en
forståelse for og dermed et klart medansvar for, at reglerne bliver fulgt. Klassen skal
også blive enig om, hvilke sanktioner det skal medføre, hvis reglerne brydes.
Sanktionerne må ikke have karakter af fjendtlige handlinger og skal være nemme at
administrere.
-
Der gives følgende forslag: en alvorlig personlig samtale med eleven, at tilbringe et
antal timer i en anden klasse fx sammen med yngre elever, at pålægge eleven at gå
sammen med gårdvagten i et antal frikvarterer etc.
-
Klassemøder mindst én gang om ugen, hvor fx klassereglerne kan danne udgangspunkt for
samtalen om, hvordan det er gået i ugens løb. Læreren skal rose meget for den ønskede
adfærd og sanktionere over for uønsket adfærd.
-
Anvendelse af rollespil, litteratur og film om emnet.
Det gjorde man for den enkelte elev:
-
Lærerne gav det løfte, at et barn, der betror sig til en voksen om et mobningsproblem,
har krav på at kunne føle sig tryg ved, at den voksne yder barnet fuld beskyttelse og
konsekvent følger op på problemet.
-
Der blev afholdt alvorlige samtaler med mobbere og mobningsofre, hvor budskabet var, at
man ikke ville acceptere mobning på skolen, og at man ville sørge for at stoppe det.
-
Samtaler med forældre til involverede elever, evt. sammen med eleverne.
-
Hjælp fra "neutrale" elever i klassen.
-
Samtalegrupper for forældre til mobbede og mobbende børn.
-
Anvendelse af klasse- eller skoleskift.
-
Projektarbejde frem for klasseundervisning.
-
Fællesoplevelser der styrker sammenholdet som fx lejrskoler, klassefester og
ekskursioner.
-
Forældremøder hvor mobning tages op som et generelt tema.
-
Enkeltsamtaler med elever og forældre.
Mobning kan nok ikke helt undgås. Men erfaringerne fra Norge og Sverige og fra
nogle få danske skoler viser, at mobning kan begrænses ganske væsentligt.
Da børnehaveklasseledere og lærere er ansvarlige for børnenes dagligdag i skolen, er
det selvfølgelig os, der i første række professionelt skal arbejde med opgaven. Men
skolen rummer en række eksperter, der også skal inddrages. Sundhedsplejersker,
skolelæger, psykologer og talehørepædagoger er vigtige brikker i det samlede spil.
Erfaringerne peger på, at det er en god idé at tage initiativer både centralt og
lokalt for at sikre børnenes trivsel og et godt fysisk og psykisk læringsmiljø. Et
afgørende skridt ville være at udarbejde den længe efterlyste arbejdsmiljølov for
børn og unge for at forpligte myndighederne til både at skabe et godt psykisk og fysisk
arbejdsmiljø for børnene. Folketinget kunne også overveje som anbefalet af
Børnerådets formand at gøre begrænsning af mobning til en del af
folkeskoleloven.
Københavns Lærerforening nedsatte i foråret 1998 en arbejdsgruppe, som har lavet
forarbejdet til denne pjece. Arbejdsgruppen havde repræsentanter fra: Skole &
Samfund, København; Københavns Skolelederforening; Uddannelses- og Ungdomsforvaltningen,
København; Indre Østerbro Bydel; Indre Nørrebro Bydel; Københavns Fælles Elevråd,
Danmarks Lærerforening og Københavns Lærerforening. Arbejdsgruppen har hentet megen
viden og inspiration i bogen ´Mobbing i skolen´ af Dan Olweus.
Vi håber, at pjecen og det medfølgende spørgeskema vil blive brugt i skolens arbejde
med den forebyggende og indgribende indsats mod mobning.
Vi ønsker at materialet skal være en inspirationskilde og samtidig et klart signal om
at mobning skal ud af skolen.
Dan Olweus: Mobbing i skolen. Universitetsforlaget, Oslo 1994.
Erling Roland: Mobbing håndbok til foreldre.Rebell Forlag A/S, Stavanger
1997.
Barnombudsmannen: 1) Blunda inte for mobbningen rapport og forslag mot
mobbning, Stockholm 1997.
BILAG: SPØRGESKEMA OM MOBNING
Information om Olweus spørgeskema om mobning Om
opgørelse,registrering og kodning af elevsvarene
Opgørelsesskema til brug for både 2.-4.og 5.-10.klasse
Lærerinstruktion til spørgeskema for 2.-4.klasse
Spørgeskema til brug for 2.-4.klasse
Lærerinstruktion til spørgeskema for 5.-10.klasse
Spørgeskema til brug for 5.-10.klasse
Hjælpeskema til opgørelsen
(Olweus,1999)
Information om Olweus spørgeskema om mobning
Om opgørelse, registrering og kodning af elevsvarene
Der er udarbejdet ét spørgeskema til brug for 2.-4.klassetrin og
ét for elever
på 5.-10. klassetrin. Spørgeskemaet tager en række af de sider af mobbeproblematikken
op, som det er vigtigt for en skole at have information om.
Udgaven for de små elever indeholder 31 spørgsmål, og de indgår alle (med identiske
formuleringer, svaralternativer og spørgsmålsnumre)i versionen for 5.-10.klasse.
Spørgeskemaet for de store elever indeholder yderligere 8 spørgsmål, der altså ikke
stilles til elever i 2.-4.klasse. Vejledning i hvordan spørgeskemaet skal administreres,
findes senere i det samlede materiale dels for de små, dels for de store elever.
En god registrering og opsummering af elevernes besvarelser kan tage nogen tid, uanset om
det gøre manuelt eller på computer.
Det kan måske være fristende at reducere antallet af spørgsmål, som eleverne skal
besvare. Det er i og for sig tilladt, men ikke tilrådeligt. Skulle det alligevel blive
aktuelt, anbefaler vi i stedet, at alle spørgsmålene anvendes og besvares, men at man i
første omgang begrænser registrering og opsummering af besvarelserne til de for den
enkelte skole vigtigste spørgsmål.
Omvendt er det også tilladt at tilføje egne spørgsmål om mobning til sidst i
spørgeskemaet, såfremt der er nogle sider af mobbeproblematikken, som den enkelte skole
ønsker at få nærmere belyst. Men det er vigtigt, at skolen her vejer de eventuelle
fordele ved en sådan tillægsinformation op mod det merarbejde, som bearbejdningen af
svarene vil medføre.
Det er helt nødvendigt at anvende den definition på mobning (og læse den højt for
eleverne),der bruges i spørgeskemaet, for at varene skal kunne sammenlignes med
resultater af andre undersøgelser foretaget med det samme spørgeskema. Som det fremgår
af instruktionen på første side af spørgeskemaet,gælder spørgsmålene ikke kun,
hvordan eleverne har det netop nu. De fleste spørgsmål går på, hvordan
eleven har haft det de seneste måneder, det vil sige fra skolen begyndte efter sommer-
eller juleferien og indtil nu. Den såkaldte referenceperiode det tidsrum eleven
skal tænke på, når han eller hun besvarer spørgsmålene er altså de seneste par
måneder. Det betyder i praksis, at spørgeskemaundersøgelsen normalt ikke bør
gennemføres tidligere end 8 uger efter en feries afslutning. Det er også begrundet
i, at de typiske relationer mellem elever, især når det gælder nye klasser,
skal have tid til at udvikle sig.
Det er også muligt at foretage undersøgelsen senere end 8 uger efter sommer- eller
juleferie, men den bør nok ikke gennemføre helt op til jule- eller sommerferie. Dette
for at undgå effekter af de almene opløsningstendenser ,som
eksamensforberedelser og lignende kan medføre. Og hvis skolen vil foretage en ny
undersøgelse for fx at evaluere effekten af eventuelle initiativer, er det vigtigt at
denne undersøgelse bliver gennemført i omtrent den samme tidsperiode på året som
den første undersøgelse. Der kan nemlig forekomme visse sæsonvariationer i
mobbeproblematikken, som det kan være nødvendigt at have kontrol over.2.
Bearbejdning af elevernes besvarelser
Det er en vigtig opgave at registrere og opsummere elevernes besvarelser på en klar
og overskuelig måde. Det er en fordel, at to personer sammen har ansvaret for denne
opgave.
I forbindelse med bearbejdningen af det indsamlede materiale eller måske
forinden bør skemaerne tjekke for, om enkelte skal kasseres. Det er vores erfaring, at en
lille gruppe elever somme tider prøver at sabotere undersøgelsen ved at vare åbenlyst
sjusket eller inkonsekvent. Det kan fx forekomme, at enkelte elever svarer, at de både
bliver mobbet og mobber andre "flere gange om ugen ",hvilket er en usandsynlig
kombination. At det drejer sig om nonsens -svar kan også fremgå af, at eleven fx først
svarer, at han /hun bliver mobbet (eller mobber andre elever) "flere gange om ugen
"og derefter svarer, at han /hun ikke er blevet mobbet (eller mobber andre
elever) på ét eller flere af opfølgningsspørgsmålene.
Skemaer af denne type bør kasseres, dvs. undtages fra regulær bearbejdning (men denne
information bør selvfølgelig registrere for den enkelte klasse).Afhængigt af den
undersøgte elevgruppes sammensætning med hensyn til alder, køn m.m. kan man regne med,
at mellem 0 og 2 procent af skemaerne (for en større enhed som en skole eller en
kommune)må kasseres af sådanne årsager.
Når det drejer sig om registrering af eleverne besvarelser på de forskellige
spørgsmål (registrering af rådata ),er det hensigtsmæssigt, at det gøre
separat for hver enkelt klasse og opdelt efter køn (se nedenfor).Her udføre
registreringen altså på klasseniveau. Data for de enkelte klasser vil desuden i
den videre bearbejdning kunne summeres til større enheder (klassetrin /skole /skoler).
Når det gælder rapportering af resultaterne til skolen (de ansatte eller
eleverne)eller til forældre, bør dette alene ske på klassetrins-eller skoleniveau, hvor
resultaterne er blevet summeret op for de forskellige klasser på hvert klassetrin eller
for skolen som helhed.
Dette for at sikre den lovede anonymitet i eleverne be varelser ("ingen vil
få at vide, hvad du har svaret ")løftet om anonymitet kan være vanskeligt at
holde, hvis resultaterne bliver rapporteret på alt for lavt niveau. Dette indebærer i
praksis, at klassetrinsanalyser, som viser resultaterne (sædvanligvis separat for piger,
for drenge, og for piger og drenge tilsammen)for de forskellige klassetrin på skolen
kun bør udføre på skoler, der har mindst to klasser på hvert klassetrin. For
skoler, der kun har én klasse pr. klassetrin, kan klasserne i klassetrinsanalyser i
stedet gruppere på en anden måde, fx ved at slå resultaterne for 3.og 4.klasse sammen i
en gruppe, og resultaterne for 5.-7. klasse i en anden gruppe.
Den manuelle registrering
De besvarede spørgeskemaer bør samle klassevis og derefter opdele efter kønskemaerne
for piger i én bunke og for drenge i en anden. De bearbejdningsansvarlige bør i forvejen
have fremstillet et eller flere oversigtsark med de forskellige spørgsmål og deres svar
alternativer (og kodetal i overensstemmelse med Opgørelsesskema for små
/store elever).
Registrering af svaret på det enkelte spørgsmål kan fx gøre med en lodret streg
ved siden af det aktuelle svaralternativ på oversigtsarket. Det er bedst at registrere
svarene på alle spørgsmål på et enkelt spørgeskema, før man går over til næste
skema. For at lette sammentællingen af registreringerne er det hensigtsmæssigt at samle
registreringerne i grupper med 5 streger 4 lodrette og en tværstreg i
overensstemmelse med den gamle tællemetode.Registreringerne lægge derefter sammen og
relevante procentberegninger udføre (se nedenfor).
3.I Opgørelsesskemaet (der baserer sig på spørgeskema for 5.-10.klasse
med 39 spørgsmål,8 af spørgsmålene er som nævnt ikke med i spørgeskema for
2.-4.klasse)er tallet 9 brugt til at betegne "jeg er ikke blevet mobbet på skolen de
seneste måneder "eller "jeg har ikke mobbet andre elever på skolen de seneste
måneder ".
Kodetallet 9 indebærer, at varet skal behandles som missing data .Dvs.
at det ikke skal bruges i de pågældende procentberegninger. Fx:I spørgsmål 14 bliver
der spurgt: "I hvilken klasse går den eller de elever, der har mobbet dig ",og
det første svaralternativ (A)betegnet med kodetallet 9 i Opgørelsesskemaet
er "jeg er ikke blevet mobbet...".Når den procentuelle fordeling af
svarene på de forskellige svaralternativer (B-F eller 0-4)skal beregnes, ser man altså
bort fra de elever, der har svaret, at de ikke er blevet mobbet de seneste måneder (som
har sat ring om bogstavet A).Det er jo mest interessant at få svar på dette spørgsmål
fra elever, der oplever, at de er blevet mobbet.
Situationen er stort set den samme for andre spørgsmål med svaralternativ med
kodetallet 9.
Det bør i denne sammenhæng bemærkes, at resultaterne for spørgsmål 14 (og andre
spørgsmål af samme type: spørgsmål 15-19,22)ikke kun gælder elever, der er blevet
mobbet forholdsvis regelmæssigt som har svaret, at de er blevet mobbet "2
eller 3 gange om måneden "eller oftere på spørgsmål 4 (se nedenfor).I de fleste
tilfælde omfatter disse svar også elever, der har været udsat for en forholdsvis lav
frekvens af mobning som har svaret, at de er blevet mobbet "en sjælden gang
"på spørgsmål 4, og som normalt ikke ville blive kategoriseret som mobbet
.
Det er selvfølgelig teknisk muligt at beregne procenttallene for spørgsmål 14 (og
spørgsmål af samme type)alene på basis af var fra elever, som på spørgsmål 4 har
svaret, at de er blevet mobbet "2 eller 3 gange om måneden "(og som altså
bliver kategoriseret som mobbet ,se nedenfor),men det ville kræve en
uforholdsmæssig stor arbejdsindsats, når bearbejdningen af skemaerne sker manuelt. Vores
erfaringer med forskellige beregningsmåder tilsiger også, at det ikke vil gøre særlig
stor forskel på de procentuelle fordelinger, hvis man regner på den ene eller anden
måde.
En klar undtagelse udgør spørgsmål 17 om hvor længe mobningen har stået på
hvor en begrænsning til elever, der er blevet udsat for mere regelmæssig mobning, vil
give en forskydning mod længere tidsperioder. De samme forhold (som for spørgsmålene om
at blive mobbet)gælder spørgsmålene om at mobbe andre (spørgsmål 34 og 35).
For kontrollens skyld kan det være fornuftigt også at registrere svar med
kodetallet 9 på oversigtsskemaet for den enkelte klasse.
Desuden bør der findes en separat kategori til registrering af elever, der har
reelle missing data på det aktuelle spørgsmål, altså elever som har
svaret på (mange eller de fleste)andre spørgsmål i skemaet, men af én eller anden
grund har undladt at vare på netop dette spørgsmål (og eventuelt et par andre).Hvis en
elev kun har besvaret et lille antal spørgsmål i skemaet, bør det overvejes, om hele
skemaet skal kasseres.
Heller ikke svar, der repræsenterer reelle missing data, skal indgå i
procentberegningerne.
Når svarene for en klasse er registreret og omsat til procenter, kan tallene overføre
på opgørelsesark og/eller hjælpeskema for klassetrin og for skolen som helhed. Det er
et temmelig tort arbejde (ved manuel bearbejdning)at rapportere resultaterne for alle
svarkategorier efter klassetrin og køn, og det er heller ikke nødvendigt for en god del
spørgsmål, hvor klassetrinsvariationerne i svarene er forholdsvis ubetydelige. Det er
derfor ofte ønskeligt kun at rapportere resultaterne for de forskellige klassetrin
(separat for piger og drenge og samlet)alene for et mindre antal spørgsmål (især
spørgsmål 4 og 24 og måske spørgsmål 20 og 21)og da som regel med en gruppering af de
for 4.skellige svaralternativer i sædvanligvis to bredere kategorier, fx
mobbet /ikke mobbet (se nedenfor angående kategorisering af spørgsmål 4).
En sådan noget grovere kategorisering vil som oftest give et klarere billede af
udviklingen over klassetrin, end når resultaterne bliver rapporteret for hver enkelt af
de forskellige svarkategorier. Selv om vi af hensyn til den påkrævede arbejdsindsats kun
anbefaler rapportering efter klassetrin (og køn)for et mindre antal spørgsmål, er det
selvfølgelig muligt for den enkelte skole at lave den slags analyser også for andre
spørgsmål. Det nødvendige råmateriale for disse analyser findes jo tilgængelige på
opgørelsesarkene /hjælpeskemaerne for de enkelte klasser.
Når det gælder rapportering af resultater for den enkelte skole som helhed, bør det
altid gøre separat for følgende 3 grupper: for piger, for drenge, og for piger og drenge
samlet. Det er her hensigtsmæssigt, at antal og procenter bliver rapporteret for samtlige
svarkategorier som standardinformation. For enkelte spørgsmål kan det desuden være
meningsfuldt at gruppere visse svaralternativer til bredere kategorier fx mobbet / ikke
mobbet (spørgsmål 4),har kontaktet /har ikke kontaktet skolen (spørgsmål 22)osv.
Yderligere synspunkter på bearbejdning, klassetrinsanalyser og når kategorier slås
sammen
Når det skal bestemmes, hvor tor en procentdel af elevmassen der bliver mobbet med en
vis regelmæssighed, er spørgsmål 4 hovedspørgsmålet.
Som for alle andre spørgsmål må man først (for den enkelte klasse)foretage en
optælling af,hvor mange piger respektive drenge, og piger +drenge, der har afgivet svar i
de 5 forskellige kategorier (A-E med kodetallene 0-4).Så kan procentfordelingen på de
forskellige kategorier beregnes.
På baggrund af en række statistiske analyser har vi fundet det meningsfuldt at
betegne elever, der opgiver, at de er blevet mobbet "2 eller 3 gange om måneden
"eller oftere (svaralternativerne C-E med kodetallene 2-4)som mobbede elever
.Det er derfor hensigtsmæssigt at slå svarene i kategorierne A-B (0,1)sammen i én
gruppe =ikke mobbet (og eventuelt give dem det nye kodetal 0 for senere
rapportering)og svarene i de tre højere kategorier C-E (2-4)til en anden gruppe
=mobbet (eventuelt med det nye kodetal 1).Så kan procenten af mobbede elever
beregnes; antal mobbede elever dividere med det totale antal elever (=antal
mobbede elever +antal ikke- mobbede elever; se her bort fra elever med reelle
missing data )for den aktuelle beregningsenhed, fx pigerne i en klasse eller
eleverne på en skole (piger +drenge fra de deltagende klassetrin).
Som nævnt ovenfor er det hensigtsmæssigt at gennemføre en klassetrinsanalyse for
spørgsmål 4,separat for piger, drenge, piger +drenge, med svaralternativer opdelt i
de to nævnte kategorier, ikke - mobbet (nyt kodetal 0)og mobbet
(nyt kodetal 1).Dette kan gøre for en enkelt skole (hvis der er mindst to klasser
på hvert klassetrin, jvf. ovenfor)eller for en større eller mindre gruppe af skoler.
Når så antal elever (piger, drenge, piger +drenge)i de to kategorier er blevet gjort
op for hele skolen, kan procenten af elever, der er blevet mobbet på skolen som helhed
bestemmes.
Samme type analyser bør gøre for det andet hovedspørgsmål 24,der omfatter
mobning af andre elever. Også her bliver svaralternativerne A-B (med kodetallene
0,1)slået sammen til én kategori ="har ikke mobbet andre "(eventuelt nyt
kodetal 0)og svaralternativerne C-E (med kodetallene 2-4)til en anden kategori ="har
mobbet andre ".Beregningerne og analyserne bliver som for spørgsmål 4. 5.Det kan
naturligvis være interessant at udføre klassetrinsanalyser for alle de forskellige
former for mobning (spørgsmål 5-13 om det at blive mobbet),men vi anbefaler ikke dette
som standard af hensyn til arbejdsbelastningen. Men grupperingen af svarene i to
hovedkategorier A-B i én gruppe (=ikke mobbet på denne måde ,nyt
kodetal 0) og C-E i en anden gruppe (=mobbet på denne måde ,nyt kodetal
1)bør udføre for samtlige disse spørgsmål. Det samme gælder for tilsvarende
spørgsmål om at mobbe andre elever på forskellige måder (spørgsmål 25-33).
To spørgsmål, der kan give værdifuld information om udviklingen over klassetrin
/alder er spørgsmål 20 og 21,som handler om, hvor ofte eleverne synes, at lærere
(spørgsmål 20)eller andre elever (spørgsmål 21)"prøver at gøre noget for at
toppe det, når en elev bliver mobbet på skolen ".For disse spørgsmål kan det
være hensigtsmæssigt at gruppere svaralternativerne D-E til én kategori (nyt kodetal
1)og A-C til en anden kategori (nyt kodetal 0).Disse analyser vil vise i hvilken grad
omgivelserne opfatte som parat til at gribe ind (ofte /altid)i mobbeproblemer på skolen,
og via klassetrinsanalyser hvordan denne parathed (sandsynligvis)varierer med klassetrin
og alder.
Når det gælder spørgsmål 22,34 og 35 (der normalt ikke behøver at blive genstand
for klassetrinsanalyser) kan det være naturligt at slå svaralternativerne C-D (med
kodetallene 1-2)sammen til én kategori ="har kontaktet "(spørgsmål 22)eller
"har snakket med mig "(spørgsmål 34-35)som får kodetal 1,og bruge
kategori B (med kodetal 0)som den er:" har ikke kontaktet "(spørgsmål 22)eller
"har ikke snakket med mig " (spørgsmål 34,35).
Som forklaret tidligere indgår de elever ikke, der har valgt svaralternativ A (med
kodetal 9)i disse beregninger.
Angående de øvrige spørgsmål i skemaet kan de bearbejdningsansvarlige eller de
potentielle brugere af resultaterne sikkert selv finde på andre naturlige og interessante
grupperinger.
Held og lykke.
Opgørelsesskema
til brug for både 2.-4.klasse og 5.-10.klasse
Skole:
Dato:
Klasse (med bogstav fx 7.B):
I dette hæfte er der nogle spørgsmål om venner og veninder om, hvordan du trives på
skolen og om mobning. Til hvert spørgsmål er der flere svar, og svarene har et bogstav
foran på denne måde:
1. Hvordan har du det i frikvart rerne?
A meget dårligt (0)
B temmelig dårligt (1)
C hverken godt eller dårligt (2)
D temmelig godt (3)
E meget godt (4)
Du skal sætte en ring rundt om det bogstav, der passer bedst på dig. Hvis du har det
temmelig godt i frikvartererne, sætter du en ring rundt om bogstavet foran temmelig
godt altså bogstavet D.
Hvis du har det meget dårligt, sætter du ringen rundt om bogstavet foran meget
dårligt ,altså bogstavet A, osv. Ved de fleste spørgsmål skal du bare sætte en
ring rundt om ét af bogstaverne. Sæt nu en ring ved det svar, der passer bedst på dig.
Du skal ikke skrive dit navn i dette hæfte. På den måde vil ingen få at vide, hvad
du har svaret på spørgsmålene.
Men det er vigtigt, at du svarer præcist, som det er. Af og til kan det selvfølgelig
være vært at være sikker på, hvordan noget er, og hvad du skal svare. Så skal du bare
svare sådan, som du tror eller mener, at det er. Du kan række hånden op, hvis der er
noget, du vil spørge om.
De fleste spørgsmål i dette hæfte går på, hvordan du har haft det i de seneste
måneder det vil sige siden skolen begyndte efter sommerferien eller juleferien og
til nu. Det er altså ikke kun et spørgsmål om, hvordan du har det lige nu.
2. Er du pige eller dreng?
A Pige (0)
B Dreng (1)
Om Venner / Veninder
3. Hvor mange gode venner/veninder har du i din klasse?
A jeg har ingen god ven /veninde i klassen (0)
B jeg har 1 god ven /veninde i klassen (1)
C jeg har 2 eller 3 gode venner /veninder i klassen (2)
D jeg har 4 eller 5 gode venner /veninder i klassen (3)
E jeg har flere end 5 gode venner /veninder i klassen (4)
Om at blive mobbet.
Vi skal nu fortsætte med spørgsmål om mobning. Først skal vi give en slags
definition af eller forklaring på ordet mobning, så du ved, hvad du skal
svare på.
Vi siger, at en elev bliver mobbet ,når en anden elev, eller flere andre elever
siger grimme og ubehagelige ting til en anden pige eller dreng, gør nar eller
bruger sårende øgenavne helt overser én, eller med vilje prøver at lukke én ude
fra kammeraterne slår, sparker, river i håret, skubber eller lukker ham eller
hende inde fortæller løgne eller spreder falske rygter om én, eller sender
ubehagelige sedler og prøver at få de andre til ikke at kunne lide en anden pige eller
dreng og den slags ting.
Ved mobning sker sådan noget gentagne gange, og det er vanskeligt for den, der
bliver udsat for det at forsvare sig.
Hvis en elev bliver drillet gentagne gange på en ubehagelig, sårende eller ondsindet
måde, er det også mobning.
Men det er ikke mobning, når nogen bliver drillet på en sød og venskabelig
måde. Det er heller ikke mobning, når to omtrent lige stærke elever (fysisk eller
psykisk) slå eller kører på hinanden.
4. Hvor ofte er du blevet mobbet på skolen de seneste måneder?
A jeg er ikke blevet mobbet på skolen (0)
B det er kun sket en sjælden gang (1)
C 2 eller 3 gange om måneden (2)
D omtrent 1 gang om ugen (3)
E flere gange om ugen (4)
På hvilken måde eller på hvilke måder er du blevet mobbet på skolen de senest
måneder?
Hvis du ikke er blevet mobbet på skolen de seneste måneder, sætter du ring om
bogstavet A ("det er ikke sket for mig de seneste måneder ")ved hvert enkelt
spørgsmål. Men læs hvert enkelt spørgsmål omhyggeligt, før du svarer på det.
5. Jeg er blevet gjort til grin, blevet kaldt grimme ting, og blevet drillet på en
ubehagelig og sårende måde.
A Det er ikke sket for mig de seneste måneder (0)
B Kun en sjælden gang (1)
C 2 eller 3 gange om måneden (2)
D Omtrent 1 gang om ugen (3)
E Flere gange om ugen (4)
6. Andre elever har med vilje prøvet at holde mig udenfor, prøvet at lukke mig ude
fra kammeraterne eller overset mig fuldstændigt.
A Det er ikke sket for mig de seneste måneder (0)
B Kun en sjælden gang (1)
C 2 eller 3 gange om måneden (2)
D Omtrent 1 gang om ugen (3)
E Flere gange om ugen (4)
7. Jeg er blevet slået, sparket, revet i håret, skubbet, lukket inde.
A Det er ikke sket for mig de seneste måneder (0)
B Kun en sjælden gang (1)
C 2 eller 3 gange om måneden (2)
D Omtrent 1 gang om ugen (3)
E Flere gange om ugen (4)
8. Andre elever har spredt løgne eller falske rygter om mig og prøvet at få andre
til ikke at kunne lide mig.
A Det er ikke sket for mig de seneste måneder (0)
B Kun en sjælden gang (1)
C 2 eller 3 gange om måneden (2)
D Omtrent 1 gang om ugen (3)
E Flere gange om ugen (4)
9. Penge eller andre ting er blevet taget fra mig eller ødelagt.
A Det er ikke sket for mig de seneste måneder (0)
B Kun en sjælden gang (1)
C 2 eller 3 gange om måneden (2)
D Omtrent 1 gang om ugen (3)
E Flere gange om ugen (4)
10. Jeg er blevet truet eller tvunget til at gøre noget,som jeg ikke ville gøre.
A Det er ikke sket for mig de seneste måneder (0)
B Kun en sjælden gang (1)
C 2 eller 3 gange om måneden (2)
D Omtrent 1 gang om ugen (3)
E Flere gange om ugen (4)
11. Jeg er blevet udsat for ubehagelige ord eller kommentarer om min hudfarve eller
indvandrerbaggrund.
A Det er ikke sket for mig de seneste måneder (0)
B Kun en sjælden gang (1)
C 2 eller 3 gange om måneden (2)
D Omtrent 1 gang om ugen (3)
E Flere gange om ugen (4)
12. Jeg er blevet udsat for sjofle ord eller kommentarer,der gik på noget seksuelt
(bøsse,lebber og lignende).
A Det er ikke sket for mig de seneste måneder (0)
B Kun en sjælden gang (1)
C 2 eller 3 gange om måneden (2)
D Omtrent 1 gang om ugen (3)
E Flere gange om ugen (4)
13. Jeg er blevet mobbet på andre måder.
A jeg er ikke blevet mobbet på skolen de seneste måneder (9)
B Kun en sjælden gang (0)
C 2 eller 3 gange om måneden (1)
D Omtrent 1 gang om ugen (2)
E Flere gange om ugen (3)
13a Hvis ja, skriv hvordan:(0,1)
__________________________________________________________
__________________________________________________________
__________________________________________________________
__________________________________________________________
__________________________________________________________
14. I hvilken klasse går den eller de elever, der har mobbet dig?
A jeg er ikke blevet mobbet på skolen de seneste måneder (9)
B han /hun går i min klasse (0)
C går i en anden klasse, men på samme klassetrin (parallelklasse)(1)
D går i en højere klasse (2)
E går i en lavere klasse (3)
F går i flere forskellige klasser (4)
15. Er du blevet mobbet af drenge eller piger?
A jeg er ikke blevet mobbet på skolen de seneste måneder (9)
B mest af én dreng (0)
C af flere drenge (1)
D mest af én pige (2)
E af flere piger (3)
F både af drenge og piger (4)
16. Hvor mange elever er du som regel blevet mobbet af?
A jeg er ikke blevet mobbet på skolen de seneste måneder (9)
B mest af én elev (0)
C af en gruppe på 2-3 elever (1)
D af en gruppe på 4-9 elever (2)
E af en gruppe på mere end 9 elever (3)
F af flere forskellige elever eller grupper af elever (4)
17. Hvor længe er du blevet mobbet?
A jeg er ikke blevet mobbet på skolen de seneste måneder (9)
B det varede en eller to uger (0)
C det varede omtrent en måned (1)
D det har varet omtrent et halvt år (2)
E det har varet omtrent ét år (3)
F det har varet flere år (4)
18. Hvor er du blevet mobbet?
A jeg er ikke blevet mobbet på skolen de seneste måneder (9)
hvis du svarer ja til dette spørgsmål og sætter ring om A,kan du gå videre
til spørgsmål 19. Fortsæt her, hvis du ikke har sat ring om A:
Er du blevet mobbet
18a i skolegården (i frikvart rerne)?
A nej (0)
B ja (1)
18b på gangene?
A nej (0)
B ja (1)
18c i timerne i klasseværelset?
A nej (0)
B ja (1)
18d i klasseværelset når vi ikke havde time?
A nej (0)
B ja (1)
18e på toiletterne?
A nej (0)
B ja (1)
18f i gymnastiksalen eller omklædningsrummet?
A nej (0)
B ja (1)
18g i kantinen (hvis der er sådan en)?
A nej (0)
B ja (1)
18h på v j til og fra skole?
A nej (0)
B ja (1)
18i ved busstoppestedet?
A nej (0)
B ja (1)
18j i (skole)bussen?
A nej (0)
B ja (1)
18k et andet sted på skolen?
A nej (0)
B ja,(1)skriv da hvor:____________________________
(18l;0,1)
19.Har du fortalt til nogen, at du er blevet mobbet de senest måneder?
A jeg er ikke blevet mobbet på skolen de seneste måneder (9)
(hvis ja til A,gå da videre til spørgsmål 20/24).
19a
B nej, jeg har ikke fortalt det til nogen, selv om jeg er blevet mobbet (0,1)
(hvis ja til B, gå da videre til spørgsmål 20/24).
(hvis ja til B: kode 1,hvis ikke B og ikke A: kode 0)
Fortsæt her, hvis du hverken har at ring om A eller B:
Har du fortalt, at du er blevet mobbet
19b til din klasselærer?
A nej (0)
B ja (1)
19c til en anden voksen på skolen (en anden lærer, inspektøren,
sundhedsplejersken, pedellen, psykologen?)
A nej (0)
B ja (1)
19d til en voksen hjemme?
A nej (0)
B ja (1)
19e til en bror eller søster?
A nej (0)
B ja (1)
19f til en ven eller veninde?
A nej (0)
B ja (1)
19g til nogen anden?
A nej (0)
B ja,(1)skriv da hvem:__________________________
(19h ;0,1)
20.Hvor ofte prøver lærerne eller andre voksne på skolen at gøre noget for at
stoppe det, når en elev bliver mobbet på skolen?
A de gør næsten aldrig noget (0)
B en sjælden gang (1)
C af og til (2)
D ofte (3)
E de gør næsten altid noget (4)
21.Hvor ofte prøver andre elever at gøre noget for at stoppe det, når en elev
bliver mobbet på skolen?
A de gør næsten aldrig noget (0)
B en sjælden gang (1)
C af og til (2)
D ofte (3)
E de gør næsten altid noget (4)
22.Har nogen voksne hjemme kontakt t skolen for at prøv at få stoppet, at du
bliver mobbet på skolen?
A jeg er ikke blevet mobbet på skolen de seneste måneder (9)
B nej, de har ikke kontaktet skolen (0)
C ja, de har kontaktetskolen 1 gang (1)
D ja, de har kontaktetskolen flere gange (2)
23.Når du ser en elev på din alder blive mobbet på skolen, hvad føler og tænker
du så?
A det er nok hvad han /hun fortjener (0)
B jeg føler ikke noget særligt (1)
C jeg synes, det er lidt ynd for ham /hende (2)
D jeg synes, det er ynd for ham /hende og vil gerne hjælpe (3)
Om at mobbe andre elever
24.Hvor ofte har du selv vær t med til at mobbe andre elever de seneste måneder?
A jeg har ikke mobbet andre elever på skolen de seneste måneder (0)
B det er kun sket en sjælden gang (1)
C 2 eller 3 gange om måneden (2)
D omtrent 1 gang om ugen (3)
E flere gange om ugen (4)
På hvilken måde eller på hvilke måder har du mobbet andre elever på skolen de
seneste måneder?
Hvis du ikke har mobbet andre elever på skolen de seneste måneder, sætter du ring om
bogstavet A ("det er ikke sket de seneste måneder ")for hvert enkelt af
spørgsmålene. Men læs hver enkelt spørgsmål grundigt, før du svarer.
25.Jeg har gjort en anden elev/andre elever til grin, kaldt ham /hende grimme ting og
drillet på en ubehagelig og sårende måde.
A Det er ikke sket for mig de seneste måneder (0)
B Kun en sjælden gang (1)
C 2 eller 3 gange om måneden (2)
D Omtrent 1 gang om ugen (3)
E Flere gange om ugen (4)
26.Jeg har holdt ham /hende udenfor med vilje, prøvet at lukke ham /hende ude fra
kammeraterne eller overset ham/ hende fuldstændigt.
A Det er ikke sket for mig de seneste måneder (0)
B Kun en sjælden gang (1)
C 2 eller 3 gange om måneden (2)
D Omtrent 1 gang om ugen (3)
E Flere gange om ugen (4)
27.Jeg har slået, sparket, revet i håret, skubbet eller lukket ham/hende inde.
A Det er ikke sket for mig de seneste måneder (0)
B Kun en sjælden gang (1)
C 2 eller 3 gange om måneden (2)
D Omtrent 1 gang om ugen (3)
E Flere gange om ugen (4)
28.Jeg har spredt falske rygter om ham /hende, og prøvet at få andre til
ikke at kunne lide ham /hende.
A Det er ikke sket for mig de seneste måneder (0)
B Kun en sjælden gang (1)
C 2 eller 3 gange om måneden (2)
D Omtrent 1 gang om ugen (3)
E Flere gange om ugen (4)
29.Jeg har taget penge eller andre ting fra ham /hende, eller ødelagt ting.
A Det er ikke sket for mig de seneste måneder (0)
B Kun en sjælden gang (1)
C 2 eller 3 gange om måneden (2)
D Omtrent 1 gang om ugen (3)
E Flere gange om ugen (4)
30.Jeg har truet eller tvunget ham /hende til at gøre noget, han /hun ikke ville
gøre.
A Det er ikke sket for mig de seneste måneder (0)
B Kun en sjælden gang (1)
C 2 eller 3 gange om måneden (2)
D Omtrent 1 gang om ugen (3)
E Flere gange om ugen (4)
31.Jeg har udsat ham /hende for ubehagelige ord eller kommentarer om hans /hendes
hudfarve eller indvandrerbaggrund.
A Det er ikke sket for mig de seneste måneder (0)
B Kun en sjælden gang (1)
C 2 eller 3 gange om måneden (2)
D Omtrent 1 gang om ugen (3)
E Flere gange om ugen (4)
32.Jeg har udsat ham /hende for ubehagelige ord eller sjofle kommentarer om noget
seksuelt (f.eks. bøsse, luder eller lebber).
A Det er ikke sket for mig de seneste måneder (0)
B Kun en sjælden gang (1)
C 2 eller 3 gange om måneden (2)
D Omtrent 1 gang om ugen (3)
E Flere gange om ugen (4)
33.Jeg har mobbet på anden måde.
A Det er ikke sket for mig de seneste måneder (0)
B Kun en sjælden gang (1)
C 2 eller 3 gange om måneden (2)
D Omtrent 1 gang om ugen (3)
E Flere gange om ugen (4)
33a Skriv hvordan:(0,1)
__________________________________________________________
__________________________________________________________
__________________________________________________________
34.Har din klasselærer eller nogen af de andre lærere de senest måneder snakket
med dig om, at du har mobbet andre elever?
A jeg har ikke mobbet andre elever på skolen de seneste måneder (9)
B nej,de har ikke snakket med mig om det (0)
C ja,de har snakket med mig om det én gang (1)
D ja,de har snakket med mig om det flere gange (2)
35.Har nogen voksen hjemme snakket med dig om, at du har mobbet andre elever på
skolen de seneste måneder?
A jeg har ikke mobbet andre elever på skolen de seneste måneder (9)
B nej, hjemme har de ikke snakket med mig om det (0)
C ja, hjemme har de snakket med mig om det én gang (1)
D ja, hjemme har de snakket med mig om det flere gange (2)
36.Ville du vær med til at mobbe en elev, du ikke kan lide?
A lidt eller slet ikke (0)
B ja, måske (1)
C det er jeg usikker på (2)
D nej, det tror jeg ikke (3)
E Nej (4)
F Nej, absolut ikke (5)
37.Hvordan plejer du at reagere, hvis du ser eller hører, at en elev på din egen
alder bliver mobbet af andre elever?
A Jeg har aldrig lagt mærke til, at elever på min egen alder er blevet mobbet (0)
B jeg er selv med til at mobbe (1)
C jeg gør ikke noget, jeg synes mobningen er i orden (2)
D jeg gør ikke noget, for det kommer ikke mig ved (3)
E jeg gør ikke noget, men jeg synes, jeg burde hjælpe den elev, der bliver mobbet (4)
F jeg prøver på én eller anden måde at hjælpe den elev, der bliver mobbet (5)
38 Hvor tit føler du, at du er bange for at blive mobbet af andre elever på
skolen?
A aldrig (0)
B en sjælden gang (1)
C af og til (2)
D temmelig ofte (3)
E tit (4)
F meget tit (5)
39.Hvor meget synes du, at din klasselærer har gjort for at modarbejde mobning i
klassen i dette skoleår?
A lidt eller ingenting (0)
B en lille smule (1)
C en del (2)
D en hel del (3)
E meget (4)
1000 tak fordi du ville være med !
Lærerinstruktion,2.-4.klasse
Instruktion i anvendelse af spørgeskemaet i 2.-4.klasse.
Der er udarbejdet ét spørgeskema til brug i 2.-4.klasse og ét for 5.-10.klasse.
Skemaet for 2.-4.klasse indeholder i alt 31 spørgsmål, og alle disse spørgsmål indgår
(med identiske formuleringer, svaralternativer og spørgsmålsnumre)i versionen for
5.-10.klasse.
Spørgeskemaet for de ældste elever indeholder desuden 8 spørgsmål, der ikke er med
i skemaet for de yngste elever.
De første sider i spørgeskemaet for 2.-4.klasse mangler instruktionsteksten. Denne
tekst, der følger nedenfor, skal læses op af læreren.
I det følgende give en vejledning i, hvordan spørgeskemaundersøgelsen bør
gennemføres. Det er vigtigt, at læreren i forvejen sætter sig godt ind i vejledningen
og nøje følger den.
Nogle gode råd
Hvis 3 eller flere elever i klassen er fraværende, når undersøgelsen skal
gennemføre ,bør den (helst)udsætte til en anden dag. Hvis det ikke kan lade sig gøre,
er det ønskeligt, at undersøgelsen bliver gennemført med de fraværende elever
(eventuelt fra flere forskellige klasser samlet)nogle dage senere. Det er vigtigt, at
spørgeskemaet bliver besvaret af så mange elever som muligt.
Sørg for, at eleverne sidder så langt fra hinanden som muligt, så de ikke kan se
eller kopiere, hvad hinanden svarer. Det er vigtigt, at der er ro i lokalet under
besvarelsen, og at eleverne tager opgaven alvorligt og besvarer spørgsmålene oprigtigt.
Læreren bør sætte sig ind i spørgeskemaet i forvejen. Sørg for, at eleverne
besvarer spørgsmålene ved at sætte en ring rundt om et af bogstaverne.
Læreren bør helst ikke gå rundt i klassen, da det nemt kan opfattes som forsøg på
at se, hvad eleverne svarer. Men hvis enkelte elever har vanskeligheder med at udfylde
skemaet, må læreren selvfølgelig give den nødvendige hjælp.
Undersøgelsen kan normalt gennemføre på mindre end en lektion. Arbejdet med at
besvare skemaet bør gøre færdig inden frikvarteret, men det kan undtagelsesvis tage
længere tid.
Hvis enkelte elever har brug for væsentlig mere tid end andre for at besvare skemaet
(fx på grund af læse- eller sprogvanskeligheder),kan læreren lade dem sidde i klassen
et tykke tid efter, at andre er gået ud til frikvarter.
Hvis der er mange elever med læse- eller sprogvanskeligheder kan undersøgelsen
gennemføre separat for disse elever (eventuelt sammen med andre elever med lignende
vanskeligheder fra andre klasser)på et andet tidspunkt.
Hvis en elev ikke ønsker at deltage, kan hun eller han aflevere skemaet ubesvaret
selv
om det naturligvis er ønskeligt, at alle deltager, for at få et så rigtigt billede
af forholdene i klassen og på skolen om muligt. Skulle en elev ønske ikke at deltage,
bør eleven ikke forlade klasseværelset, men kan fx tegne eller lave andet skolearbejde.
Instruktion i administration af spørgeskemaet
Efter at spørgeskemaet er delt ud, beder læreren eleverne om at udfylde rubrikkerne
med skole, klasse (med bogstavbetegnelse)og dato. Læreren kan med fordel skrive
det på tavlen.
Læreren fortæller også, at formålet med spørgeskemaundersøgelsen er at
indsamle oplysninger fra eleverne om mobning og en del andre forhold på skolen for at
kunne gøre skolens miljø så trygt og godt som muligt.
Læreren læser derefter følgende tekst (inklusive svaralternativerne til
spørgsmålene) højt for eleverne.(Den samme tekst står på første side i
spørgeskemaet for 5.-10.klasse, men altså ikke i skemaet for 2.-4.klasse). "Nu
læser jeg fra mit hæfte, og I følger med: I dette hæfte er der nogle spørgsmål om
venner og veninder om, hvordan du trives på skolen og om mobning. Til hvert spørgsmål
er der flere svar, og svarene har et bogstav foran på denne måde:
1.Hvordan har du det i frikvartererne?
A meget dårligt
B temmelig dårligt
C hverken godt eller dårligt
D temmelig godt
E meget godt
Du skal sætte en ring rundt om det bogstav, der passer bedst på dig. Hvis du har det
temmelig godt i frikvartererne, sætter du en ring rundt om bogstavet foran temmelig
godt altså bogstavet D. Hvis du har det meget dårligt, sætter du ringen
rundt om bogstavet foran meget dårligt ,altså bogstavet A, osv. Ved de
fleste spørgsmål skal du bare sætte en ring rundt om ét af bogstaverne. Sæt nu en
ring ved det svar, der passer bedst på dig. Du skal ikke skrive dit navn i dette hæfte.
På den måde vil ingen få at vide, hvad du har svaret på spørgsmålene.
Men det er vigtigt, at du svarer præcist, som det er. Af og til kan det selvfølgelig
være vært at være sikker på, hvordan noget er, og hvad du skal svare. Så skal du bare
svare sådan, som du tror eller mener, at det er. Du kan række hånden op, hvis der er
noget, du vil spørge om.
De fleste spørgsmål i dette hæfte går på, hvordan du har haft det i de seneste
måneder det vil sige siden skolen begyndte efter sommerferien eller juleferien og
til nu. Det er altså ikke kun et spørgsmål om, hvordan du har det lige nu.
2.Er du pige eller dreng?
A Pige
B Dreng
Har alle svaret på spørgsmål 2? Ved alle nu, hvordan I skal gøre?"
(Læreren må være sikker på, at eleverne forstår, hvordan de skal gøre, inden de
går i gang med at vare).18.(Læreren læser hele spørgsmål 3 med alle svaralternativer
osv.)
Om venner / veninder
3.Hvor mange gode venner /veninder har du i din klasse?
A jeg har ingen god ven /veninde i klassen
B jeg har 1 god ven /veninde i klassen
C jeg har 2 eller 3 gode venner /veninder i klassen
D jeg har 4 eller 5 gode venner /veninder i klassen
E jeg har flere end 5 gode venner /veninder i klassen
Om at blive mobbet
Vi skal nu fort sætte med spørgsmål om mobning. Først skal vi give en slags
definition eller forklaring på ordet mobning, så du ved, hvad du skal svare på.
Vi siger, at en elev bliver mobbet, når en anden elev, eller flere andre elever
siger grimme og ubehagelige ting til en anden pige eller dreng, gør nar eller
bruger sårende øgenavne helt overser én, eller med vilje prøver at lukke én ude
fra kammeraterne slår, sparker, river i håret, skubber eller lukker ham eller
hende inde fortæller løgne eller spreder falske rygter om én, eller sender
ubehagelige sedler og prøver at få de andre til ikke at kunne lide en anden pige eller
dreng og den slags ting.
Ved mobning sker sådan noget gentagne gange, og det er vanskeligt for den, der
bliver udsat for det at forsvare sig.
Hvis en elev bliver drillet gentagne gange på en ubehagelig, sårende eller ondsindet
måde, er det også mobning. Men det er ikke mobning, når nogen bliver drillet på
en sød og venskabelig måde. Det er heller ikke mobning, når to omtrent lige stærke
elever (fysisk eller psykisk)slås eller kører på hinanden.
Har alle forstået, hvad vi mener med ordet mobning?"
(Hvis der kommer spørgsmål om betydningen af ordet mobning, kan læreren uddybe og
give forklarende eksempler. I så fald er det vigtigt, at læreren har en klar forståelse
af den angivne definition, der bygger på 3 kriterier:
1.negativ,ubehagelig adfærd som
2.forekommer gentagne gange (som regel over længere tid)
3.i et forhold,der er præget af ubalance i magt eller styrke (den som er udsat har
vanskeligt ved at forsvare sig).
Det kan måske være lidt svært for nogle elever at skelne mellem drilleri, der er
forholdsvis godartet, og så den ubehagelige, onde og sårende form for drilleri, der
betegnes som mobning. Derefter fort ætter læreren med at læse alle spørgsmålene med
tilhørende svaralternativer højt.(I spørgeskemaet for 2.-4.klasse er spørgsmålene
12,16,17,20,21,22,23 og 32 udeladt, og nummereringen er derfor ikke fortløbende her).
Når alle elever, bort et fra dem der har brug for lidt ekstra tid, er færdige med at
besvarelserne, indsamler læreren spørgeskemaerne og lægger dem i en konvolut uden at se
på dem.
Tak for hjælpen!
Spørgeskema
til brug for 2.-4.klasse
Skole:
Dato:
Klasse (med bogstav fx 7.B):
1.Hvordan har du det i frikvartererne?
A meget dårligt
B temmelig dårligt
C hverken godt eller dårligt
D temmelig godt
E meget godt
2 Er du pige eller dreng?
A Pige
B Dreng
Om venner / veninder
3 Hvor mange gode venner /veninder har du i din klasse?
A jeg har ingen god ven /veninde i klassen
B jeg har 1 god ven /veninde i klassen
C jeg har 2 eller 3 gode venner /veninder i klassen
D jeg har 4 eller 5 gode venner /veninder i klassen
E jeg har flere end 5 gode venner /veninder i klassen
4.Hvor ofte er du blevet mobbet på skolen de seneste måneder?
A jeg er ikke blevet mobbet på skolen
B det er kun sket en sjælden gang
C 2 eller 3 gange om måneden
D omtrent 1 gang om ugen
E flere gange om ugen
På hvilken måde eller på hvilke måder er du blevet mobbet på skolen de senest
måneder?
5.Jeg er blevet gjort til grin, blevet kaldt grimme ting, og blevet drillet på en
ubehagelig og sårende måde.
A Det er ikke sket for mig de seneste måneder
B Kun en sjælden gang
C 2 eller 3 gange om måneden
D Omtrent 1 gang om ugen
E Flere gange om ugen
6.Andre elever har med vilje prøvet at holde mig udenfor, prøvet at lukke mig ude
fra kammeraterne eller overset mig fuldstændigt.
A Det er ikke sket for mig de seneste måneder
B Kun en sjælden gang
C 2 eller 3 gange om måneden
D Omtrent 1 gang om ugen
E Flere gange om ugen
7.Jeg er blevet slået, sparket, revet i håret, skubbet, lukket inde.
A Det er ikke sket for mig de seneste måneder
B Kun en sjælden gang
C 2 eller 3 gange om måneden
D Omtrent 1 gang om ugen
E Flere gange om ugen
8.Andre elever har spredt løgne eller falske rygter om mig og prøvet at få andre
til ikke at kunne lide mig.
A Det er ikke sket for mig de seneste måneder
B Kun en sjælden gang
C 2 eller 3 gange om måneden
D Omtrent 1 gang om ugen
E Flere gange om ugen
9.Penge eller andre ting er blevet taget fra mig eller ødelagt.
A Det er ikke sket for mig de seneste måneder
B Kun en sjælden gang
C 2 eller 3 gange om måneden
D Omtrent 1 gang om ugen
E Flere gange om ugen
10.Jeg er blevet truet eller tvunget til at gøre noget, som jeg ikke ville gøre.
A Det er ikke sket for mig de seneste måneder
B Kun en sjælden gang
C 2 eller 3 gange om måneden
D Omtrent 1 gang om ugen
E Flere gange om ugen
11.Jeg er blevet udsat for ubehagelige ord eller kommentarer om min hudfarve eller
indvandrerbaggrund.
A Det er ikke sket for mig de seneste måneder
B Kun en sjælden gang
C 2 eller 3 gange om måneden
D Omtrent 1 gang om ugen
E Flere gange om ugen
13.Jeg er blevet mobbet på andre måder.
A jeg er ikke blevet mobbet på skolen de seneste måneder
B Kun en sjælden gang
C 2 eller 3 gange om måneden
D Omtrent 1 gang om ugen
E Flere gange om ugen
13a Hvis ja,skriv hvordan:
__________________________________________________________
__________________________________________________________
__________________________________________________________
__________________________________________________________
__________________________________________________________
14.I hvilken klasse går den eller de elever, der har mobbet dig?
A jeg er ikke blevet mobbet på skolen de seneste måneder
B han /hun går i min klasse
C går i en anden klasse, men på samme klassetrin (parallelklasse)
D går i en højere klasse
E går i en lavere klasse
F går i flere forskellige klasser
15.Er du blevet mobbet af drenge eller piger?
A jeg er ikke blevet mobbet på skolen de seneste måneder
B mest af én dreng
C af flere drenge
D mest af én pige
E af flere piger
F både af drenge og piger
18.Hvor er du blevet mobbet?
A jeg er ikke blevet mobbet på skolen de seneste måneder hvis du svarer ja til
dette spørgsmål og sætter ring om A, kan du gå videre til spørgsmål 19.
Fortsæt her, hvis du ikke har sat ring om A:
Er du blevet mobbet?
18a i skolegården (i frikvartererne)?
A nej
B ja
18b på gangene?
A nej
B ja
18c i timerne i klasseværelset?
A nej
B ja
18d i klasseværelset når vi ikke havde time?
A nej
B ja
18e på toiletterne?
A nej
B ja
18f i gymnastiksalen eller omklædningsrummet?
A nej
B ja
18g i kantinen (hvis der er sådan en)?
A nej
B ja
18h på v j til og fra skole?
A nej
B ja
18i ved busstoppestedet?
A nej
B ja
18j i (skole)bussen?
A nej
B ja
18k et andet sted på skolen?
A nej
B ja,skriv da hvor:____________________________________
19.Har du fortalt til nogen,at du er blevet mobbet de senest måneder?
A jeg er ikke blevet mobbet på skolen de seneste måneder
(hvis ja til A,gå da videre til spørgsmål 24).
19a B nej,jeg har ikke fortalt det til nogen,selv om jeg er blevet mobbet
(hvis ja til B,gå da videre til spørgsmål 24).
Fortsæt her,hvis du hverken har at ring om A eller B:
Har du fortalt,at du er blevet mobbet?
19b til din klasselærer?
A nej
B ja
19c til en anden voksen på skolen (en anden lærer,inspektøren,
sundhedsplejersken,pedellen,psykologen)?
A nej
B ja
19d til en voksen hjemme ?
A nej
B ja
19e til en bror eller søster?
A nej
B ja
19f til en ven eller veninde?
A nej
B ja
19g til nogen anden?
A nej
B ja,skriv da hvem:__________________________________
Om at mobbe andre elever
24.Hvor ofte har du selv vær t med til at mobbe andre elever de seneste måneder?
A jeg har ikke mobbet andre elever på skolen de seneste måneder
B det er kun sket en sjælden gang
C 2 eller 3 gange om måneden
D omtrent 1 gang om ugen
E flere gange om ugen
På hvilken måde eller på hvilke måder har du mobbet andre elever på skolen de
seneste måneder?
25.Jeg har gjort en anden elev /andre elever til grin,kaldt ham /hende grimme ting og
drillet på en ubehagelig og sårende måde.
A Det er ikke sket for mig de seneste måneder
B Kun en sjælden gang
C 2 eller 3 gange om måneden
D Omtrent 1 gang om ugen
E Flere gange om ugen
26.Jeg har holdt ham /hende udenfor med vilje, prøvet at lukke ham / hende ude fra
kammeraterne eller overset ham /hende fuldstændigt.
A Det er ikke sket for mig de seneste måneder
B Kun en sjælden gang
C 2 eller 3 gange om måneden
D Omtrent 1 gang om ugen
E Flere gange om ugen
27.Jeg har slået, sparket, revet i håret, skubbet eller lukket ham /hende
inde.
A Det er ikke sket for mig de seneste måneder
B Kun en sjælden gang
C 2 eller 3 gange om måneden
D Omtrent 1 gang om ugen
E Flere gange om ugen
28.Jeg har spredt falske rygter om ham /hende, og prøvet at få andre til ikke at
kunne lide ham /hende.
A Det er ikke sket for mig de seneste måneder
B Kun en sjælden gang
C 2 eller 3 gange om måneden
D Omtrent 1 gang om ugen
E Flere gange om ugen
29.Jeg har taget penge eller andre ting fra ham /hende, eller ødelagt ting.
A Det er ikke sket for mig de seneste måneder
B Kun en sjælden gang
C 2 eller 3 gange om måneden
D Omtrent 1 gang om ugen
E Flere gange om ugen
30.Jeg har truet eller tvunget ham /hende til at gøre noget, han /hun ikke ville
gøre.
A Det er ikke sket for mig de seneste måneder
B Kun en sjælden gang
C 2 eller 3 gange om måneden
D Omtrent 1 gang om ugen
E Flere gange om ugen
31.Jeg har udsat ham /hende for ubehagelige ord eller kommentarer om hans /hendes
hudfarve eller indvandrerbaggrund.
A Det er ikke sket for mig de seneste måneder
B Kun en sjælden gang
C 2 eller 3 gange om måneden
D Omtrent 1 gang om ugen
E Flere gange om ugen
33.Jeg har mobbet på anden måde.
A Det er ikke sket for mig de seneste måneder
B Kun en sjælden gang
C 2 eller 3 gange om måneden
D Omtrent 1 gang om ugen
E Flere gange om ugen
33a Skriv hvordan:
__________________________________________________________
__________________________________________________________
__________________________________________________________
34.Har din klasselærer eller nogen af de andre lærere de senest måneder snakket
med dig om, at du har mobbet andre elever?
A jeg har ikke mobbet andre elever på skolen de seneste måneder
B nej, de har ikke snakket med mig om det
C ja, de har snakket med mig om det én gang
D ja, de har snakket med mig om det flere gange
35.Har nogen voksen hjemme snakket med dig om, at du har mobbet andre elever på
skolen de seneste måneder?
A jeg har ikke mobbet andre elever på skolen de seneste måneder
B nej, hjemme har de ikke snakket med mig om det
C ja, hjemme har de snakket med mig om det én gang
D ja, hjemme har de snakket med mig om det flere gange
36.Ville du vær med til at mobbe en elev, du ikke kan lide?
A lidt eller slet ikke
B ja, måske
C det er jeg usikker på
D nej, det tror jeg ikke
E Nej
F Nej, absolut ikke
37.Hvordan plejer du at reagere, hvis du ser eller hører, at en elev på din egen
alder bliver mobbet af andre elever?
A Jeg har aldrig lagt mærke til,at elever på min egen alder er blevet mobbet
B jeg er selv med til at mobbe
C jeg gør ikke noget,jeg ynes mobningen er i orden
D jeg gør ikke noget,for det kommer ikke mig ved
E jeg gør ikke noget,men jeg ynes,jeg burde hjælpe den elev,der bliver mobbet
F jeg prøver på én eller anden måde at hjælpe den elev,der bliver mobbet
38.Hvor tit føler du,at du er bange for at blive mobbet af andre elever på skolen?
A aldrig
B en sjælden gang
C af og til
D temmelig ofte
E tit
F meget tit
39.Hvor meget synes du, at din klasselærer har gjort for at modarbejde mobning i
klassen i dette skoleår?
A lidt eller ingenting
B en lillesmule
C en del
D en hel del
E meget
1000 tak fordi du ville være med !
Lærerinstruktion, 5.-10.klasse
Instruktion i anvendelse af spørgeskemaet i 5.-10.klasse.
Der er udarbejdet ét spørgeskema til brug i 2.-4.klasse og ét for 5.-10.klasse.
Skemaet for 2.-4.klasse indeholder i alt 31 spørgsmål,og alle disse spørgsmål indgår
(med identiske formuleringer,svaralternativer og spørgsmålsnumre)i versionen for
5.-10.klasse.
Spørgeskemaet for de ældste elever indeholder desuden 8 spørgsmål, der ikke er med
i skemaet for de yngste elever.
I det følgende give en vejledning i, hvordan spørgeskemaundersøgelsen bør
gennemføres. Det er vigtigt, at læreren i forvejen sætter sig godt ind i vejledningen
og nøje følger den.
Nogle gode råd
Hvis 3 eller flere elever i klassen er fraværende ,når undersøgelsen skal
gennemføres, bør den (helst)udsætte til en anden dag. Hvis det ikke kan lade sig gøre,
er det ønskeligt, at undersøgelsen bliver gennemført med de fraværende elever
(eventuelt fra flere forskellige klasser samlet)nogle dage senere. Det er vigtigt, at
spørgeskemaet bliver besvaret af så mange elever som muligt.
Sørg for, at eleverne sidder så langt fra hinanden som muligt, så de ikke kan se
eller kopiere, hvad hinanden svarer. Det er vigtigt, at der er ro i lokalet under
besvarelsen, og at eleverne tager opgaven alvorligt og besvarer spørgsmålene oprigtigt.
Læreren bør sætte sig ind i spørgeskemaet i forvejen. Sørg for, at eleverne besvarer
spørgsmålene ved at sætte en ring rundt om et af bogstaverne.
Læreren bør helst ikke gå rundt i klassen, da det nemt kan opfattes som forsøg på
at se, hvad eleverne svarer. Men hvis enkelte elever har vanskeligheder med at udfylde
skemaet, må læreren selvfølgelig give den nødvendige hjælp.
Undersøgelsen kan normalt gennemføre på mindre end én lektion. Arbejdet med at
besvare skemaet bør gøre færdig inden frikvarteret, men det kan undtagelsesvis tage
længere tid.
Hvis enkelte elever har brug for væsentlig mere tid end andre for at besvare skemaet
(fx på grund af læse- eller sprogvanskeligheder, kan læreren lade dem sidde i klassen
et stykke tid efter, at andre er gået ud til frikvarter.
Hvis der er mange elever med læse- eller sprogvanskeligheder kan undersøgelsen
gennemføre separat for disse elever (eventuelt sammen med andre elever med lignende
vanskeligheder fra andre klasser)på et andet tidspunkt. Hvis en elev ikke ønsker at
deltage, kan hun eller han aflevere skemaet ubesvaret selv om det naturligvis er
ønskeligt, at alle deltager, for at få et så rigtigt billede af forholdene i klassen og
på skolen om muligt. Skulle en elev ønske ikke at deltage, bør eleven ikke forlade
klasseværelset, men kan fx tegne eller lave andet skolearbejde.
Instruktion i administration af spørgeskemaet
Efter at spørgeskemaet er delt ud, beder læreren eleverne om at udfylde rubrikkerne
med skole, klasse (med bogstavbetegnelse)og dato. Læreren kan med fordel skrive
det på
tavlen. 29.Læreren fortæller også, at formålet med spørgeskemaundersøgelsen er
at indsamle oplysninger fra eleverne om mobning og en del andre forhold på skolen for at
kunne gøre skolens miljø så trygt og godt som muligt.
Læreren læser derefter følgende tekst (inklusive svaralternativerne til
spørgsmålene) højt for eleverne. Denne tekst står på første side i spørgeskemaet
for 5.-10.klasse. "Nu læser jeg fra mit hæfte, og I følger med i jeres hæfter:
I dette hæfte er der nogle spørgsmål om venner og veninder om, hvordan du trives på
skolen og om mobning. Til hvert spørgsmål er der flere svar, og svarene har et bogstav
foran på denne måde:
1.Hvordan har du det i frikvartererne?
A meget dårligt
B temmelig dårligt
C hverken godt eller dårligt
D temmelig godt
E meget godt
Du skal sætte en ring rundt om det bogstav, der passer bedst på dig. Hvis du har det
temmelig godt i frikvartererne, sætter du en ring rundt om bogstavet foran temmelig
godt altså bogstavet D. Hvis du har det meget dårligt, sætter du ringen
rundt om bogstavet foran meget dårligt ,altså bogstavet A, osv.
Ved de fleste spørgsmål skal du bare sætte en ring rundt om ét af bogstaverne. Sæt
nu en ring ved det svar,der passer bedst på dig. Du skal ikke skrive dit navn i dette
hæfte. På den måde vil ingen få at vide, hvad du har svaret på spørgsmålene.
Men det er vigtigt, at du svarer præcist, som det er. Af og til kan det selvfølgelig
være vært at være sikker på, hvordan noget er, og hvad du skal svare. Så skal du bare
svare sådan, som du tror eller mener, at det er. Du kan række hånden op, hvis der er
noget, du vil spørge om.
De fleste spørgsmål i dette hæfte går på, hvordan du har haft det i de seneste
måneder det vil sige siden skolen begyndte efter sommerferien eller juleferien og
til nu. Det er altså ikke kun et spørgsmål om, hvordan du har det lige nu.
2.Er du pige eller dreng?
A Pige
B Dreng
Har alle svaret på spørgsmål 2?Ved alle nu, hvordan I skal gøre?" (Læreren
må være sikker på, at eleverne forstår, hvordan de skal gøre, inden de går i gang
med at vare). "I kan nu vare på spørgsmål 3. Når I er færdige med spørgsmål
3,vil jeg læse teksten om at blive mobbet ,så vi har en fælles forståelse
af begrebet, inden I besvarer resten af kemaet."
Om at blive mobbet
"Vi skal nu fortsætte med spørgsmål om mobning. Først skal vi give en slags
definition eller forklaring på ordet mobning, så du ved, hvad du skal svare på. Vi
siger, at en elev bliver mobbet, når en anden elev, eller flere andre elever
siger grimme og ubehagelige ting til en anden pige eller dreng, gør nar
eller bruger sårende øgenavne helt oversér én, eller med vilje prøver at lukke
én ude fra kammeraterne slår, sparker, river i håret, skubber eller lukker ham
eller hende inde fortæller løgne eller spreder falske rygter om én, eller sender
ubehagelige sedler og prøver at få de andre til ikke at kunne lide en anden pige eller
dreng og den slags ting.
Ved mobning sker sådan noget gentagne gange, og det er vanskeligt for den, der
bliver udsat for det at forsvare sig. Hvis en elev bliver drillet gentagne gange på
en ubehagelig, sårende eller ondsindet måde, er det også mobning.
Men det er ikke mobning, når nogen bliver drillet på en sød og venskabelig
måde. Det er heller ikke mobning, når to omtrent lige stærke elever (fysisk eller
psykisk)slås eller kører på hinanden.
Har alle forstået, hvad vi mener med ordet mobning?"
Hvis der kommer spørgsmål om betydningen af ordet mobning, kan læreren uddybe og
give forklarende eksempler. I så fald er det vigtigt, at læreren har en klar forståelse
af den angivne definition, der bygger på 3 kriterier:
-
negativ,ubehagelig adfærd som
-
forekommer gentagne gange (som regel over længere tid)
-
i et forhold, der er præget af ubalance i magt eller styrke (den som er udsat har
vanskeligt ved at forsvare sig).
Det kan måske være lidt svært for nogle elever at skelne mellem drilleri, der er
forholdsvis godartet, og så den ubehagelige, onde og sårende form for drilleri, der
betegnes som mobning.
Yderligere generelle instruktioner
Hvis enkelte elever bliver færdige før de andre, opfordre de til at tegne eller
lignende. Ingen elever bør få fri før alle (eller de fleste, jvf. næste afsnit)skemaer
er færdig udfyldt.
Hvis enkelte elever har brug for længere tid end de andre for at besvare skemaet fx
på grund af læse- eller sprogvanskeligheder, kan læreren lade dem sidde i klassen et
tykke tid, efter at de andre er gået til frikvarter. Hvis der er mange /flere elever med
læse eller sprogvanskeligheder i klassen, kan det blive aktuelt at gennemføre
undersøgelsen separat for dem en på et andet tidspunkt eventuelt sammen med andre
elever med sådanne vanskeligheder fra andre klasser.31.Når alle elever, bort et fra dem
der har brug for lidt ekstra tid, er færdige med at besvarelserne, indsamler læreren
spørgeskemaerne og lægger dem i en konvolut uden at se på dem.
Spørgeskema
til brug for 5.-10.klasse
Skole:
Dato:
Klasse (med bogstav fx 7.B):
I dette hæfte er der nogle spørgsmål om venner og veninder om, hvordan du trives på
skolen og om mobning. Til hvert spørgsmål er der flere svar, og svarene har et bogstav
foran på denne måde:
1.Hvordan har du det i frikvartererne?
A meget dårligt
B temmelig dårligt
C hverken godt eller dårligt
D temmelig godt
E meget godt
Du skal sætte en ring rundt om det bogstav, der passer bedst på dig. Hvis du har det
temmelig godt i frikvartererne, sætter du en ring rundt om bogstavet foran temmelig
godt altså bogstavet D.
Hvis du har det meget dårligt, sætter du ringen rundt om bogstavet foran meget
dårligt ,altså bogstavet A, osv.
Ved de fleste spørgsmål skal du bare sætte en ring rundt om ét af bogstaverne. Sæt
nu en ring ved det svar, der passer bedst på dig. Du skal ikke skrive dit navn i dette
hæfte. På den måde vil ingen få at vide, hvad du har svaret på spørgsmålene. Men
det er vigtigt, at du svarer præcist, som det er. Af og til kan det selvfølgelig være
vært at være sikker på, hvordan noget er, og hvad du skal svare. Så skal du bare svare
sådan, som du tror eller mener, at det er. Du kan række hånden op, hvis der er noget,
du vil spørge om.
De fleste spørgsmål i dette hæfte går på, hvordan du har haft det i de seneste
måneder det vil sige siden skolen begyndte efter sommerferien eller juleferien og
til nu. Det er altså ikke kun et spørgsmål om, hvordan du har det lige nu.
2.Er du pige eller dreng?
A Pige
B Dreng
Om venner / veninder
3.Hvor mange gode venner /veninder har du i din klasse?
A jeg har ingen god ven /veninde i klassen
B jeg har 1 god ven /veninde i klassen
C jeg har 2 eller 3 gode venner /veninder i klassen
D jeg har 4 eller 5 gode venner /veninder i klassen
E jeg har flere end 5 gode venner /veninder i klassen
Om at blive mobbet
Vi skal nu fort sætte med spørgsmål om mobning. Først skal vi give en slags
definition af eller forklaring på ordet mobning, så du ved, hvad du skal
svare på.
Vi siger, at en elev bliver mobbet ,når en anden elev, eller flere andre elever
siger grimme og ubehagelige ting til en anden pige eller dreng, gør nar
eller bruger sårende øgenavne helt overser én, eller med vilje prøver at lukke
én ude fra kammeraterne slår, sparker, river i håret, skubber eller lukker ham
eller hende inde fortæller løgne eller spreder falske rygter om én, eller sender
ubehagelige sedler og prøver at få de andre til ikke at kunne lide en anden pige eller
dreng og den slags ting.
Ved mobning sker sådan noget gentagne gange, og det er vanskeligt for den, der
bliver udsat for det at forsvare sig.
Hvis en elev bliver drillet gentagne gange på en ubehagelig, sårende eller ondsindet
måde, er det også mobning. Men det er ikke mobning, når nogen bliver drillet på
en sød og venskabelig måde. Det er heller ikke mobning, når to omtrent lige stærke
elever (fysisk eller psykisk)slå eller kører på hinanden.
4.Hvor ofte er du blevet mobbet på skolen de seneste måneder?
A jeg er ikke blevet mobbet på skolen
B det er kun sket en sjælden gang
C 2 eller 3 gange om måneden
D omtrent 1 gang om ugen
E flere gange om ugen
På hvilken måde eller på hvilke måder er du blevet mobbet på skolen de senest
måneder?
Hvis du ikke er blevet mobbet på skolen de seneste måneder, sætter du ring om
bogstavet A ("det er ikke sket for mig de seneste måneder ")ved hvert enkelt
spørgsmål.
Men læs hvert enkelt spørgsmål omhyggeligt, før du svarer på det.
5.Jeg er blevet gjort til grin, blevet kaldt grimme ting, og blevet drillet på en
ubehagelig og sårende måde.
A Det er ikke sket for mig de seneste måneder
B Kun en sjælden gang
C 2 eller 3 gange om måneden
D Omtrent 1 gang om ugen
E Flere gange om ugen
6.Andre elever har med vilje prøvet at holde mig udenfor, prøvet at lukke mig ude
fra kammeraterne eller overset mig fuldstændigt.
A Det er ikke sket for mig de seneste måneder
B Kun en sjælden gang
C 2 eller 3 gange om måneden
D Omtrent 1 gang om ugen
E Flere gange om ugen
7.Jeg er blevet slået,sparket,revet i håret,skubbet,lukket inde.
A Det er ikke sket for mig de seneste måneder
B Kun en sjælden gang
C 2 eller 3 gange om måneden
D Omtrent 1 gang om ugen
E Flere gange om ugen
8.Andre elever har spredt løgne eller falske rygter om mig og prøvet at få andre
til ikke at kunne lide mig.
A Det er ikke sket for mig de seneste måneder
B Kun en sjælden gang
C 2 eller 3 gange om måneden
D Omtrent 1 gang om ugen
E Flere gange om ugen
9.Penge eller andre ting er blevet taget fra mig eller ødelagt.
A Det er ikke sket for mig de seneste måneder
B Kun en sjælden gang
C 2 eller 3 gange om måneden
D Omtrent 1 gang om ugen
E Flere gange om ugen
10.Jeg er blevet truet eller tvunget til at gøre noget, som jeg ikke ville gøre.
A Det er ikke sket for mig de seneste måneder
B Kun en sjælden gang
C 2 eller 3 gange om måneden
D Omtrent 1 gang om ugen
E Flere gange om ugen
11.Jeg er blevet udsat for ubehagelige ord eller kommentarer om min hudfarve eller
indvandrerbaggrund.
A Det er ikke sket for mig de seneste måneder
B Kun en sjælden gang
C 2 eller 3 gange om måneden
D Omtrent 1 gang om ugen
E Flere gange om ugen
12.Jeg er blevet udsat for sjofle ord eller kommentarer, der gik på noget seksuelt
(for kønsorganerne, bøsse, lebber og lignende).
A Det er ikke sket for mig de seneste måneder
B Kun en sjælden gang
C 2 eller 3 gange om måneden
D Omtrent 1 gang om ugen
E Flere gange om ugen
13.Jeg er blevet mobbet på andre måder.
A jeg er ikke blevet mobbet på skolen de seneste måneder
B Kun en sjælden gang
C 2 eller 3 gange om måneden
D Omtrent 1 gang om ugen
E Flere gange om ugen
13a Hvis ja, skriv hvordan:
__________________________________________________________
__________________________________________________________
__________________________________________________________
__________________________________________________________
__________________________________________________________
14.I hvilken klasse går den eller de elever, der har mobbet dig?
A jeg er ikke blevet mobbet på skolen de seneste måneder
B han /hun går i min klasse
C går i en anden klasse, men på samme klassetrin (parallelklasse)
D går i en højere klasse
E går i en lavere klasse
F går i flere forskellige klasser
15.Er du blevet mobbet af drenge eller piger?
A jeg er ikke blevet mobbet på skolen de seneste måneder
B mest af én dreng
C af flere drenge
D mest af én pige
E af flere piger
F både af drenge og piger
16.Hvor mange elever er du som regel blevet mobbet af?
A jeg er ikke blevet mobbet på skolen de seneste måneder
B mest af én elev
C af en gruppe på 2-3 elever
D af en gruppe på 4-9 elever
E af en gruppe på mere end 9 elever
F af flere forskellige elever eller grupper af elever
17.Hvor længe er du blevet mobbet?
A jeg er ikke blevet mobbet på skolen de seneste måneder
B det varede en eller to uger
C det varede omtrent en måned
D det har varet omtrent et halvt år
E det har varet omtrent ét år
F det har varet flere år
18.Hvor er du blevet mobbet?
A jeg er ikke blevet mobbet på skolen de seneste måneder
hvis du vil svare ja til dette spørgsmål, kan du gå videre til spørgsmål 19.
Fortsæt her, hvis du ikke har sat ring om A:
Er du blevet mobbet
18a i skolegården (i frikvart rerne)?
A nej
Bja
18b på gangene?
A nej
B ja
18c i timerne i klasseværelset?
A nej
B ja
18d i klasseværelset når vi ikke havde time?
A nej
B ja
18e på toiletterne?
A nej
B ja
18f i gymnastiksalen eller omklædningsrummet?
A nej
B ja
18g i kantinen (hvis der er sådan en)?
A nej
B ja
18h på vej til og fra skole?
A nej
B ja
18i ved busstoppestedet?
A nej
B ja
18j i (skole)bussen?
A nej
B ja
18k t andet sted på skolen?
A nej
B ja, skriv da hvor:____________________________________
19.Har du fortalt til nogen,at du er blevet mobbet de senest måneder?
A jeg er ikke blevet mobbet på skolen de seneste måneder
(hvis ja til A,gå da videre til spørgsmål 20).
19a.
B nej,jeg har ikke fortalt det til nogen,selv om jeg er blevet mobbet
(hvis ja til B,gå da videre til spørgsmål 20).
Fortsæt her,hvis du hverken har at ring om A eller B:
Har du fortalt,at du er blevet mobbet
19b.til din klasselærer?
A nej
B ja
19c.til en anden voksen på skolen (en anden lærer, inspektøren,
sundhedsplejersken, pedellen, psykologen)?
A nej
B ja
19d.til en voksen hjemme?
A nej
B ja
19e til en bror eller søster?
A nej
B ja
19f til en ven eller veninde?
A nej
B ja
19g til nogen anden?
A nej
B ja, skriv da hvem:__________________________________
20.Hvor ofte prøver lærerne eller andre voksne på skolen at gøre noget for at
stoppe det, når en elev bliver mobbet på skolen?
A de gør næsten aldrig noget
B en sjælden gang
C af og til
D ofte
E de gør næsten altid noget
21.Hvor ofte prøver andre elever at gøre noget for at stoppe det, når en elev
bliver mobbet på skolen?
A de gør næsten aldrig noget
B en sjælden gang
C af og til
D ofte
E de gør næsten altid noget
22.Har nogen voksne hjemme kontakt t skolen for at prøv at få stoppet, at du
bliver mobbet på skolen?
A jeg er ikke blevet mobbet på skolen de seneste måneder
B nej, de har ikke kontaktetskolen
C ja, de har kontaktetskolen 1 gang
D ja, de har kontaktetskolen flere gange
23.Når du ser en elev på din alder blive mobbet på skolen, hvad føler og tænker
du så?
A det er nok hvad han /hun fortjener
B jeg føler ikke noget særligt
C jeg synes, det er lidt ynd for ham /hende
D jeg synes, det er ynd for ham /hende og vil gerne hjælpe
Om at mobbe andre elever
24.Hvor ofte har du selv vær t med til at mobbe andre elever de seneste måneder?
A jeg har ikke mobbet andre elever på skolen de seneste måneder
B det er kun sket en sjælden gang
C 2 eller 3 gange om måneden
D omtrent 1 gang om ugen
E flere gange om ugen
På hvilken måde eller på hvilke måder har du mobbet andre elever på skolen de
seneste måneder?
Hvis du ikke har mobbet andre elever på skolen de seneste måneder, sætter du
ring om bogstavet A ("det er ikke sket de seneste måneder ")for hvert enkelt
af spørgsmålene.
Men læs hver enkelt spørgsmål grundigt, før du svarer.
25.Jeg har gjort en anden elev /andre elever til grin, kaldt ham /hende grimme ting og
drillet på en ubehagelig og sårende måde.
A Det er ikke sket for mig de seneste måneder
B Kun en sjælden gang
C 2 eller 3 gange om måneden
D Omtrent 1 gang om ugen
E Flere gange om ugen
26.Jeg har holdt ham /hende udenfor med vilje, prøvet at lukke ham /hende ude fra
kammeraterne eller overset ham /hende fuldstændigt.
A Det er ikke sket for mig de seneste måneder
B Kun en sjælden gang
C 2 eller 3 gange om måneden
D Omtrent 1 gang om ugen
E Flere gange om ugen
27.Jeg har slået, sparket, revet i håret, skubbet eller lukket ham /hende inde.
A Det er ikke sket for mig de seneste måneder
B Kun en sjælden gang
C 2 eller 3 gange om måneden
D Omtrent 1 gang om ugen
E Flere gange om ugen
28.Jeg har spredt falske rygter om ham /hende, og prøvet at få andre til ikke at
kunne lide ham /hende.
A Det er ikke sket for mig de seneste måneder
B Kun en sjælden gang
C 2 eller 3 gange om måneden
D Omtrent 1 gang om ugen
E Flere gange om ugen
29.Jeg har taget penge eller andre ting fra ham /hende, eller ødelagt ting.
A Det er ikke sket for mig de seneste måneder
B Kun en sjælden gang
C 2 eller 3 gange om måneden
D Omtrent 1 gang om ugen
E Flere gange om ugen
30.Jeg har truet eller tvunget ham /hende til at gøre noget, han /hun ikke ville
gøre.
A Det er ikke sket for mig de seneste måneder
B Kun en sjælden gang
C 2 eller 3 gange om måneden
D Omtrent 1 gang om ugen
E Flere gange om ugen
31.Jeg har udsat ham /hende for ubehagelige ord eller kommentarer om hans /hendes
hudfarve eller indvandrerbaggrund.
A Det er ikke sket for mig de seneste måneder
B Kun en sjælden gang
C 2 eller 3 gange om måneden
D Omtrent 1 gang om ugen
E Flere gange om ugen
32.Jeg har udsat ham /hende for ubehagelige ord eller sjofle kommentarer om noget
seksuelt (f.eks.ord for kønsorganerne, bøsse, luder).
A Det er ikke sket for mig de seneste måneder
B Kun en sjælden gang
C 2 eller 3 gange om måneden
D Omtrent 1 gang om ugen
E Flere gange om ugen
33.Jeg har mobbet på anden måde.
A Det er ikke sket for mig de seneste måneder
B Kun en sjælden gang
C 2 eller 3 gange om måneden
D Omtrent 1 gang om ugen
E Flere gange om ugen
33a Skriv hvordan:
__________________________________________________________
__________________________________________________________
__________________________________________________________
__________________________________________________________
34.Har din klasselærer eller nogen af de andre lærere de senest måneder snakket
med dig om, at du har mobbet andre elever?
A jeg har ikke mobbet andre elever på skolen de seneste måneder
B nej, de har ikke snakket med mig om det
C ja, de har snakket med mig om det én gang
D ja, de har snakket med mig om det flere gange
35.Har nogen voksen hjemme snakket med dig om, at du har mobbet andre elever på
skolen de seneste måneder?
A jeg har ikke mobbet andre elever på skolen de seneste måneder
B nej, hjemme har de ikke snakket med mig om det
C ja, hjemme har de snakket med mig om det én gang
D ja, hjemme har de snakket med mig om det flere gange
36.Ville du vær med til at mobbe en elev, du ikke kan lide?
A lidt eller slet ikke
B ja, måske
C det er jeg usikker på
D nej, det tror jeg ikke
E Nej
F Nej, absolut ikke
37.Hvordan plejer du at reagere, hvis du ser eller hører, at en elev på din egen
alder bliver mobbet af andre elever?
A Jeg har aldrig lagt mærke til, at elever på min egen alder er blevet mobbet
B jeg er selv med til at mobbe
C jeg gør ikke noget, jeg synes mobningen er i orden
D jeg gør ikke noget, for det kommer ikke mig ved
E jeg gør ikke noget, men jeg synes, jeg burde hjælpe den elev, der bliver mobbet
F jeg prøver på én eller anden måde at hjælpe den elev, der bliver mobbet
38 Hvor tit føler du, at du er bange for at blive mobbet af andre elever på
skolen?
A aldrig
B en sjælden gang
C af og til
D temmelig ofte
E tit
F meget tit
39.Hvor meget synes du, at din klasselærer har gjort for at modarbejde mobning i
klassen i dette skoleår?
A lidt eller ingenting
B en lille smule
C en del
D en hel del
E meget
1000 tak fordi du ville være med!
BILAG: HJÆLPESKEMA TIL OPGØRELSEN
(Kopieres op til A3-størrelse inden registrering af svarene)
SKOLE:
KLASSE:
OPTALT AF:
DATO:
*) I spørgsmålene 1,3,14, 15, 16, 17, 23, 36, 37, 38 og 39 kan svarene ikke inddeles
i en ny kode (0,1)
så eventuelle procentberegninger må foretages hver oprindelig
svarkode for sig.
|