[ Billede: Undervisningsministeriets logo ]




1. Indledning

"Uhensigtsmæssige valg kan medføre menneskelige såvel som økonomiske omkostninger for de unge, det går ud over, og føre til et unødvendigt forbrug af samfundsmæssige ressourcer".1

[ Billede: Sort-hvid tegning af et klasseværelse ]  Elevernes behov for vejledning i folkeskolen

I publikationen "Uddannelsesvalg efter 9. klasse" rejses nogle problemstillinger, som er med til at beskrive de tekniske skolers informations- og vejledningsindsats over for eleverne i folkeskolen. Forældrene er de vigtigste vejledere. Det er især moderen, som den unge søger råd og vejledning hos inden valget af uddannelse. Det understreges, at der er en klar sammenhæng mellem den unges valg af uddannelse og længden af faderens uddannelsesbaggrund og sociale position. Jo længere varende uddannelse, jo større sandsynlighed er der for, at den unge i 9. klasse i folkeskolen vælger at gå på gymnasiet.

Undersøgelsen viser, at unge, der godt kan lide at gå i folkeskolen, fortsat gerne vil have teoretisk undervisning. De vælger derfor typisk gymnasiet. Unge, der er skoletrætte, og egentlig ikke har tænkt sig at fortsætte med en uddannelse efter folkeskolen, vælger ofte en teknisk uddannelse.

Det understreges, at vejledningen i folkeskolen ikke i tilstrækkelig grad tager højde for uddannelserne på teknisk skole, men:

"Vejledningen går i hovedsagen ud på at vejlede til fortsættelse i et stadigt mere bogligt præget uddannelsessystem. Elever, der har det svært med bøgerne, kommer let til at føle sig overset. De, der forestiller sig en uddannelse på teknisk skole eller vil i praktik på en virksomhed (...) er da også gennemgående mere forbeholdne over for skolevejledningen end elever, der søger andre uddannelsesretninger. De skolefagligt svagt funderede elever oplever i ringere grad end andre, at vejledningen er indrettet på at tilgodese deres behov. Sammenlignet med de fagligt stærke elever giver de udtryk for, at der var for lidt om arbejde, for meget om uddannelser, som de ikke har interesse i, for lidt tid til den enkelte, ja der var i det hele taget for lidt tid, og så synes de heller ikke, at lærerne ved nok om de ting, der interesserer dem."2



Forsiden | Forrige kapitel | Næste kapitel