[ Billede: Undervisningsministeriets logo ]

Hvad tænder?

Et debatskrift om voksenuddannelse

Publikationens forside Voksenuddannelsesområdet presses fra mange sider til forandring. Krav til underviserne om nye pædagogiske metoder, krav om skoleudvikling, krav om netværks-samarbejde og løbende udvikling af uddannelsespolitikken på området.

"Hvad tænder? Et debatskrift om voksenundervisning" indeholder fire artikler, der med forskellige indgangsvinkler perspektiverer nogle af de modsætninger og dilemmaer, som kan opleves som incitamenter for og hindringer imod forandringer på voksenudannelsesområdet.

  1. Hvad er det for mekanismer, der får voksenunderviserens opgave til på en gang at være spændende og frustrerende?
  2. Hvorfor stiller de voksne krav om at lære noget, samtidigt med at de værger sig mod læring?
  3. Hvorfor er det ikke ligetil, at lære den traditionelle industriarbejder at sige hvad der skal gøres, når hun gennem generationer har lært sig at gøre, hvad der blev sagt?
  4. Hvorfor er netværkssamarbejde i teorien godt og i praksis vanskeligt?

Publikationen, som udgives i forbindelse med "Operation Voksenunderviser" henvender sig til alle, der arbejder med voksenuddannelse.

Indhold

Forord
1. Lærerens hverdag– refleksioner over lærerens rationale
2. Læring, identitet og sårbarhed – om modstand og forsvar i voksenundervisningen
3. (Nogle) voksnes lærings- og undervisningsbegreber – om modstand og forsvar i voksenundervisningen
4. Netværksdannelse – en ny strategi for voksenuddannelsespolitikken

Kolofon
Hele publikationen uden grafik
Hele publikationen i printervenligt format (Adobe Acrobat)

Undervisningsministeriet
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Telefon 33 92 50 00

© Undervisningsministeriet 1999
Teksten må med kildeangivelse frit anvendes.


TILBAGE TIL UNDERVISNINGSMINISTERIETS STARTSIDE