![[Billede: Publikationens forside]](forside.jpg) |
Dette hæfte er blevet til på baggrund af et behov for at tilføre
psykologiundervisningen på avu idéer og materiale, der kan inspirere til anvendelse af
cases.
Hæftet indeholder 38 cases, hvor en case skal forstås som en kortere tekst, der som et
stykke redigeret virkelighed skildrer et forløb eller en situation.
Psykologi er et videnskabsfag - også på avu. Det betyder bl.a., at psykologien beskriver
mange hverdagsfænomener i et teoretisk sprog med mange fagudtryk, og det giver ofte en
vis afstand til den konkrete virkelighed, som fagudtrykkene skal beskrive. I videnskaber
er denne afstand en nødvendighed. For mange kursister kan afstanden imidlertid nemt blive
for stor.Casen kan i psykologiundervisningen mindske denne afstand. Casen kan være det
bindeled mellem teori og virkelighed, som øver kursisten i at kunne tænke en tilsvarende
forbindelse i sin egen hverdag. Virkeligheden kommer via casen atter i forgrunden, og
teorien finder et vedkommende anvendelsesområde. Det er i håbet om at kunne fremme denne
læringsproces, at hæftet er blevet udarbejdet.
Hæftet indledes med et kapitel, der belyser selve case-begrebet.
Halvdelen af casene er blevet suppleret med illustrationer.
Fagkonsulenten har under hele forløbet suppleret arbejdsgruppen fra sidelinjen, men har
ikke medvirket direkte. |