Nr. |
Udsagn |
Individuel vurdering |
Fælles vurdering |
1 |
For at et team kan fungere, er det vigtigt, at man melder klart og direkte
ud i forhold til hinanden og f.eks. ikke gemmer på surhed og småirritationer |
|
|
2 |
Det er vigtigt, at man i teamet bruger tid på at forstå hinandens
begreber og tænkemåder |
|
|
3 |
Det er vigtigt, at eleverne op-lever, at lærerne i teamet er enige
og støtter hinanden |
|
|
4 |
Teamet bør udsætte sig selv for de samme krav og forventninger,
som medlemmerne har til elevernes adfærd, ansvarlighed og evne til
at samarbejde |
|
|
5 |
Et team bør ikke acceptere, at enkeltmedlemmer forholder sig tavse
og passive på møderne |
|
|
6 |
Hvis man fra eleverne hører utilfredshed med et andet team-medlem,
har man pligt til at sige det til vedkommende |
|
|
7 |
De enkelte medlemmer skal loyalt følge beslutninger fra teammøderne |
|
|
8 |
Funktioner som mødeleder, referent, procesobservatør samt
den, der udarbejder dagsorden, bør gå på skift blandt
teamets medlemmer |
|
|
9 |
Teamet bør sikre sig, at ledelsen på skolen lejlighedsvis medvirker
ved teammøderne |
|
|
10 |
Eleverne må gerne opleve, at lærerne i teamet er forskellige
personligheder |
|
|
11 |
Det bør være muligt for teamet at ekskludere et medlem, der
optræder uansvarligt |
|
|
12 |
Man bør jævnligt gøre status på teamarbejdet og
herunder give hinanden kollegial feedback |
|
|
13 |
En repræsentant fra et andet team på skolen kan indimellem overvære
teamets møder og efterfølgende beskrive kommunikationen |
|
|
14 |
Elevrepræsentanter bør lejlighedsvis deltage i teammøderne |
|
|
Støttefunktionen (er der et åbent og behageligt arbejdsklima)
- Lytter man til hinanden?
- Gør man sig umage med at ville forstå hinanden?
- Giver man rum til forskellighederne?
|
Observatørens bemærkninger |
Pressefunktionen (er der et effektivt og resultat- orienteret arbejdsklima)
- Holder man sig til sagen?
- Overholder man tiden?
- Undgår man, at diskussionerne kører i tomgang eller ud
på et sidespor?
- Får man formuleret konklusioner og beslutninger?
|
Observatørens bemærkninger |
Perspektivfunktionen (er kommunikationen nuanceret og velovervejet)
- Fastholder man overordnede hensigter og mål i teamet?
- Er man i stand til at se sagerne fra flere sider?
- Inddrager man relevante faktorer og sammenhænge i diskussionerne,
herunder pædagogisk teori?
- Gør man sig umage med at begrunde og tydeliggøre beslutninger
i teamet?
|
Observatørens bemærkninger |