|
Indledning
Dette hæfte handler om skolens budget - den pose penge eller den
ramme - den enkelte skole får tildelt for at kunne udføre de
opgaver, den er blevet pålagt.
Det er kommunalbestyrelsen, som beslutter hvor mange penge, der skal
anvendes både til kommunens samlede skolevæsen og til de enkelte
skoler.
Den enkelte skoles budget er således en del af et større
budget - nemlig hele kommunens budget for alle de opgaver, kommunen er forpligtet
til at varetage.
I det følgende kalder vi kommunens samlede folkeskolebudget for
"det eksterne budget" og den enkelte skoles budget for "det
interne budget".
Som medlem af skolebestyrelsen er man naturligvis først og fremmest
interesseret i at få indflydelse på, hvordan pengene i det interne
budget forvaltes. Det beskrives i et senere afsnit. Da det eksterne budget
lægger rammerne for det interne budget, er det en god ide, at skolebestyrelsen
også prøver på at påvirke det eksterne budget.
Det gælder både, hvor mange penge der afsættes, og de
forudsætninger, der gælder for brugen af pengene.
Eksempel
Uanset hvor stor eller lille en skole er, skal de altid udfylde nogle
grundlæggende funktioner. En kommunes tildelingsmodel kan være
baseret på, at den enkelte skole tildeles ressourcer pr. elev. Det
varierer mellem kommunerne, hvor stor en del af ressourcerne, der er omfattet
af elevtalsstyring. En kommunes tildelingsmodel kan i stedet være
baseret på tildeling af midler til skolerne pr. klasse.
En kommunes tildelingsmodel kan endvidere være baseret på
en kombination af de to modeller. |
Forsiden | Forrige Kapitel
| Næste kapitel |
|