Merkantile fagprøver
- ideer og eksempler
Elever i de merkantile erhvervsuddannelser skal afslutte deres uddannelse
ved at gennemføre en afsluttende fagprøve.
Gennem fagprøvens projektrapport og selve prøven skal eleverne
demonstrere evne til at inddrage og anvende teoretiske og praktiske forhold
fra hele uddannelsen.
I dette hæfte præsenteres ideer og eksempler på modeller
for fagprøven, emne for projektopgaver samt problemformuleringer.
Indhold
Forord
1 Indledning
Om fagprøvens formelle grundlag
Om samspillet mellem skole, elev og praktikvirksomhed
Aktører
2 Modeller
Faser i fagprøveforløbet
Forslag til tidsplan for fagprøven
Forslag til organisering af fagprøveperioden
3 Ideer
4 Forløb - Detailhandelsuddannelserne
Minimumskrav
Salgsassistent
Salgsassistent med profil
Salgsassistent, boligtekstil og montering
Dekoratør
Blomsterdekoratør
5 Forløb - Engroshandelsuddannelserne
Minimumskrav
Engros med speciale: Bred profil
Engros med speciale: Salgsprofil
Engros med speciale: Indkøbsprofil
Engros med speciale: Logistikprofil
6 Forløb - Kontoruddannelserne
Minimumskrav
Generel kontor
Administration
Administration med IT
Advokatsekretær
Lægesekretær (offentlig administration)
Offentlig administration
Regnskab og revision
Rejseliv
Spedition og shipping
7 Bilag
1 Problemformulering som arbejdsmetode
2.1 Forslag til information af praktikvirksomhed
inden for kontorområdet
2.2 Forslag til information af praktikvirksomhed
inden for detailhandelsområdet
2.3 Forslag til information af praktikvirksomhed
inden for engroshandelsområdet
3 Forslag til aftale mellem virksomhed og elever
4 Problemformulering
5 Elevens hjælpematerialer
6 Tidsskema for den merkantile fagprøve
Samtidig med at de merkantile erhvervsuddannelser ved bekendtgørelser
af den 1. juli 1996 blev grundlæggende fornyet, blev det indført,
at eleverne skal afslutte deres erhvervsuddannelse med en fagprøve.
Fagprøven er beskrevet med ensartede, overordnede mål og rammer
i de enkelte uddannelsesbekendtgørelser. De faglige udvalgs intention
med fagprøven har været at give uddannelserne et kvalitetsløft.
Fagprøven har til formål at evaluere elevens faglige, generelle
og personlige kvalifikationer inden for det pågældende fagområde,
og den skal afspejle den enkelte elevs uddannelses speciale, profil og brancheretning.
Fagprøven skal samle hele uddannelsesforløbet fra hg til
sidste praktikperiode. Da fagprøven foregår i det sidste halve
år af uddannelsen, vil udgangspunktet være praktikuddannelsen
og de tilhørende skoleophold. Eleven skal imidlertid have mulighed
for at reflektere over, hvad der er lært i hele uddannelsesforløbet,
og derfor skal hele uddannelsens bredde og dybde afspejles i fagprøveprojektet.
For at inspirere og motivere handelsskoler og lokale uddannelsesudvalg
i forhold til den praksis, der nu skal etableres med at tilrettelægge
den merkantile fagprøve, har Erhvervsskoleafdelingen finansieret
udarbejdelse og udgivelse af dette håndbogshæfte.
Med det i hånden vil der være mulighed for at vejlede elever
og virksomheder med deres arbejde med fagprøven. Det indeholder forslag
til organisering af fagprøven, ideer til fagprøveemner, eksempler
på fagprøveforløb inden for de forskellige specialer
samt forslag til information af og samspil med praktikvirksomhederne. Kataloget
er udarbejdet af lektor Ea Stevns Matzon fra Danmarks Erhvervspædagogiske
Læreruddannelse (DEL) i samarbejde med en arbejdsgruppe med repræsentanter
fra otte handelsskoler. De valgte handelsskoler er geografisk spredt og
har erfaring med gennemførelsen af de forskellige merkantile erhvervsuddannelser.
Arbejdsgruppen har bestået af:
- Henrik Christensen, TietgenSkolen
- Kirsten Hammer Pedersen, Ålborg Handelsskole
- Hans Hjorth, Århus Købmandsskole
- Erling Junker, Mommark Handelskostskole
- Agnete Larsen, Køge Handelsskole
- Torben Madsen, Handelsskolen i Randers
- Poul Rishede, Handelskostskolen i Odder og
- Niels Vexø, Niels Brock CBC
Hæftets indhold har gennem hele tilblivelsesprocessen løbende
været drøftet i en følgegruppe bestående af HFI,
HL og de faglige udvalg for de merkantile erhvervsuddannelser.
Steen Albertsen
Undervisningsministeriet
Erhvervsskoleafdelingen
August 1998
Indledning
Gennem deres undervisning på skolen og i praktiktiden har eleverne
fået den brede faglige viden inden for hele deres uddannelsesområde.
Med gruppeopgaver på skolen og i samarbejdet med kollegaerne på
virksomheden har de lært at arbejde sammen og værdsætte
hinandens faglige arbejde. Som afslutning på praktiktiden og skoleuddannelsen
skal eleverne op til en fagprøve. Fagprøven skal ifølge
den gældende bekendtgørelse beskrives i et projekt.
Ved fagprøven skal eleven være i stand til at demonstrere
sin evne til at inddrage og anvende teoretiske og praktiske forhold fra
hele uddannelsen. Dette gøres igennem et problemorienteret arbejde,
hvor deltagerstyring, samarbejde, helhed og sammenhænge bliver de
bærende principper. Fagprøven kommer således til at vise,
at eleverne gennem et struktureret og teoretisk velfunderet arbejde kan
gennemføre en aktivitet eller løse et problem på deres
praktiksted. Den bedste opgave må altså være den, der
afspejler, hvad en udlært inden for det konkrete uddannelsesområde
skal kunne. Det kan være en opgave, som virksomheden skal have lavet
under alle omstændigheder, eller et problem som trænger til
en løsning. Samtidig skal niveauet afspejle slutmålene for
uddannelsen, som de fremgår af de enkelte uddannelsesbekendtgørelser.
Det er først og fremmest elevernes fagprøve. Derfor har
vi valgt at beskrive modeller og ideer i en form, så de med få
ændringer kan inspirere alle elever, uanset om deres faglige uddannelse
har været inden for engroshandel, detailhandel eller kontorområdet.
Med modeller til afholdelse af fagprøven har vi beskrevet dels
hvilke faser en fagprøve består af og en tidsplan herfor. Dels
har vi foreslået forskellige muligheder for organisering af arbejdet
med projektet i perioden efter sidste obligatoriske skoleophold.
Listen med ideer til fagprøveemner er lang. Vi forestiller os
ikke, at den er udtømmende, derimod forventer vi, at den inspirerer
mange elever til at få deres egne ideer, der passer til netop den
uddannelse og det praktiksted, den pågældende elev har været
på. Mange ideer er formuleret så bredt, at det er op til den
enkelte elev i sin problemformulering at tilpasse den valgte til egen profil
eller speciale.
For at vise forskellige måder at skrive en problemformulering på,
følger en række forslag til forløb inden for de forskellige
specialer. Forslagene beskriver alle idé (emnet) for projektet, problemformulering,
handlingsplan og afleveringsform. Som vejledning til eleven og skolen er
der vedlagt et bilag om at arbejde med problemformulering (bilag 1).
Forslagene til fagprøveforløb er samlet under henholdsvis
engroshandel, detailhandel eller kontorområdet. Indledningsvist er
beskrevet de minimumskrav, der er til fagprøven inden for de tre
områder.
Om fagprøvens formelle grundlag
Reglerne om fagprøven er fastlagt i uddannelsesbekendtgørelserne
og er næsten identiske for de tre områder. Forhold, der ikke
er nævnt, eller som kun er omtalt kort, dækkes af eksamensbekendtgørelsen,
der gælder for alle eksaminer og prøver på erhvervsskolerne,
hvor der skal gives bevis.
Det fremgår af Optagelsesbekendtgørelsens § 7, stk.
2 og 3, at den skole, der har modtaget elevens uddannelsesaftale til registrering,
har ansvaret for afholdelse af eksamen og prøver inden for de rammer,
som ministeriet fastlægger i bekendtgørelser. Hvis denne skole
ikke kan gennemføre den afsluttende fagprøve, må den
indgå en samarbejdsaftale herom med en anden skole. Skolesamarbejdsaftalerne
må derfor indeholde noget om, hvilke skoler der underviser eleverne
i hvad samt hvilken skole, der skal afholde den afsluttende faglige prøve
jævnfør § 8 i Optagelsesbekendtgørelsen.
Udgangspunktet er, at ansvaret for fagprøven er udelt. Det må
være den samme skole, der sørger for information, planlægning,
godkendelse af problemformulering, udpegning af censorer og eksamination.
Ansvaret herfor skal fremgå af skolesamarbejdsaftalen, ellers gælder
det, at det er den optagende skoles ansvar.
Fagprøven struktureres ifølge bekendtgørelserne
for engroshandels-, detailhandels- og kontoruddannelserne således:
- Eleven udarbejder en skriftlig projektrapport inden for det sidste
halve år af uddannelsen. Den indgår sammen med evt. øvrigt
dokumentationsmateriale i den afsluttende fagprøve.
- Skolen beslutter, hvornår prøven afholdes. Skolen tilrettelægger
forløbet af prøven i samråd med det lokale uddannelsesudvalg.
- Prøven omfatter på kontor- og på engroshandelsområdet
en mundtlig eksamination af den enkelte elev eller en gruppe af elever
under medvirken af en censor.
- Censor skal have relevant erhvervserfaring og udpeges af skolen. Elevens
præstation bedømmes med én karakter, der er udtryk
for en samlet vurdering af projektet og den mundtlige præstation.
"Hvis et projekt udføres som gruppearbejde, skal den enkelte
eksaminands præstationer kunne bedømmes individuelt."
Bekendtgørelse om eksamensordning på erhvervsskolerne mv.
§ 14 stk. 3.
- På detailhandelsområdet kan skolen vælge at bestemme
ved lodtrækning, at en elev eller en gruppe af elever skal eksamineres
mundtligt. Bedømmelsen af de øvrige elevers fagprøve
sker som en bedømmelse af det afsluttende projekt, skriftlig rapport
og øvrige dokumentationsmateriale, foretaget af en lærer og
en censor. Elevens eller gruppen af elevers skriftlige præstation
bedømmes med en karakter. Hvis der foretages mundtlig eksamination,
bedømmes elevens præstation med en karakter, der er udtryk
for en samlet vurdering af projektet og den mundtlige præstation.
"Hvis et projekt udføres som gruppearbejde, skal den enkelte
eksaminands præstationer kunne bedømmes individuelt."
Bekendtgørelse om eksamensordning på erhvervsskolerne mv.
§ 14 stk. 3.
Formålet med fagprøven er ifølge bekendtgørelserne
for engroshandels-, detailhandels- og kontoruddannelserne:
- At evaluere elevernes opnåede faglige, generelle og personlige
kvalifikationer inden for den valgte uddannelses speciale eller profil
- at vise, at eleven er i stand til at anvende denne viden ved løsning
af en given opgave på praktikstedet.
- Sigtet med fagprøven er, at eleven skal kunne:
- formulere en idé
- fastsætte mål
- planlægge
- gennemføre og
- procesevaluere
en aktivitet inden for et afgrænset arbejdsområde på
praktikstedet.
Ved idéudvikling, planlægning og gennemførelse af
projektet skal eleven kunne inddrage teoretiske og praktiske forhold fra
hele uddannelsen, herunder information af og samarbejde med andre i processen.
Inden for de givne rammer skal eleven kunne forholde sig til helhed og sammenhænge
og kunne fordybe sig i et mere afgrænset arbejdsområde på
praktikstedet. Endelig skal eleven kunne evaluere egen indsats i forhold
til de fastsatte mål.
Organisering af fagprøven ifølge bekendtgørelserne
for engroshandels-, detailhandels- og kontoruddannelserne:
Fagprøven gennemføres som et projekt, der aftales på
det sidste obligatoriske skoleophold, hvor eleven eller en gruppe af elever
i samarbejde med en lærer udarbejder problemformuleringen. Elevens
praktikvirksomhed inddrages i problemformuleringen, således at eleven
får mulighed for støtte og bistand i virksomheden til det videre
arbejde. Senest på dette skoleophold afsættes tid til en eller
flere lærere, som eleverne kan henvende sig til i fagprøveperioden,
der for de fleste uddannelsers vedkommende er en uge, men for Offentlig
administration og Lægesekretær er to uger.
Eleven skal i praktikvirksomheden have mulighed for informationssøgning
og på anden måde inddrage konkret viden i opgavebesvarelsen.
Hvis den gennemførte aktivitet skal vurderes ud fra fysiske forhold,
herunder salgsopstillinger, brug af farver mv., skal elevens afsluttende
produkt indeholde dokumentation i form af farvefotos. Eleven kan vælge
at aflevere en del af produktet i anden form eller på andre medier
end en skriftlig rapport. Udgifterne skal være budgetterede i forbindelse
med problemformuleringen og være accepteret at blive afholdt af praktikvirksomheden.
I fagprøveperioden skal skolens lokaler og øvrige undervisningsudstyr
inden for normal undervisningstid være til rådighed for eleverne.
For de elever, der har taget specialefagsdelen på en handelskostskole,
og hvor prøven afholdes på handelskostskolen, er det skolens
ansvar, at der laves aftaler om samarbejde med den lokale handelsskole om
tilsvarende mulighed for benyttelse af udstyr, eller at sikre at vejledning
kan foregå via telefon, fax eller e-mail.
Opgavens omfang og aflevering ifølge bekendtgørelserne
for engroshandels-, detailhandels- og kontoruddannelserne:
Opgaven afleveres på den måde, som det er forudsat i problemformuleringen.
Skolen fastsætter tidspunktet for aflevering, således at eksaminator
og censor har mulighed for at sætte sig ind i opgavens problemstilling,
inden den mundtlige eksamination finder sted.
Bedømmelse ifølge bekendtgørelserne for engroshandels-,
detailhandels- og kontoruddannelserne:
Består af en helhedsvurdering af elevens generelle og faglige kvalifikationer
på grundlag af den udarbejdede opgave og den samtale, der gennemføres
med eleven ved den mundtlige eksamination, i de tilfælde denne finder
sted.
Det hedder videre i bekendtgørelserne, at eleven skal kunne evaluere
egen indsats i forhold til de af eleven fastsatte mål i projektet.
Eleven skal mindst opnå karakteren 6 for at bestå.
Skolen skal tilbyde de elever, der ikke består den afsluttende
fagprøve, en ny eksamen, hvori indgår den tidligere udarbejdede
projektrapport, eventuelt efter supplerende praktikuddannelse eller skoleundervisning.
Skolen vejleder eleven med hensyn til en yderligere bearbejdning af rapporten.
Eleven kan kun deltage i eksamen to gange. Hvis særlige forhold taler
for det, kan skolen tillade, at eleven deltager i yderligere en eksamen.
(Bekendtgørelserne for engroshandels-, detailhandels- og kontoruddannelserne
§ 27).
Om ophavsret
I Bekendtgørelse om eksamensordning på erhvervsskolerne
mv. § 55 stk. 2. står der: "Hvis prøveforløbet
inddrager parter uden for skolen, herunder virksomheder, institutioner mv.,
aftales det mellem skolen, eksaminanden og tredjeparten, i hvilket omfang
skolen, eksaminanden og tredjeparten under respekt af gældende ophavsretslige
regler er berettiget til at anvende de resultater, der fremkommer som led
i prøveforløbet, herunder om eventuelle oplysninger vedrørende
tredjepartens forhold, der forekommer i opgaveløsningerne, må
offentliggøres."
Skolernes lokale undervisningsplan og bedømmelsesplan
Af Bekendtgørelse om erhvervsuddannelser nr. 87 af 12/02/1990
§ 15 fremgår det, at den enkelte skole i samarbejde med det lokale
uddannelsesudvalg skal udarbejde en undervisningsplan under iagttagelse
af de mål og øvrige rammer for undervisningen, der er fastsat
i de forskellige uddannelsesbekendtgørelser.
I undervisningsplanen indgår skolens bedømmelsesplan, der
indeholder retningslinier for fagprøven. Retningslinierne kunne f.eks.
indeholde:
- regler for skolens udpegning af censorer
- regler for mindstekrav ved godkendelse af problemformuleringer
- angivelse af bedømmelseskriterier og karaktergivning
- regler om adgang til at indstille sig til ny fagprøve
- vilkår omkring eksamen.
Om samspillet mellem skole, elev og praktikvirksomheden
Dette kan styrkes ved, at lærer og elev mødes med den uddannelses-/oplæringsansvarlige
på skolen senest i sidste obligatoriske skoleperiode omkring den endelige
færdiggørelse af problemformuleringen. Hermed kan den uddannelses-/oplæringsansvarlige
være med til at fastlægge de rammer, der skal gælde for
projektet.
Elevens individuelle uddannelsesplan forudsættes bekendt af alle
tre parter ved dette møde, hvor eleven i forvejen har forberedt en
problemformulering med emne, modelforslag, omkostningsramme og informationsbehov.
Ligeledes er det for den uddannelses-/oplæringsansvarlige vigtigt
at få viden om hvilken rolle, han/hun skal spille i processen (coach,
konsulent). Dernæst er det væsentligt, at oplæringsansvarlige
er indforstået med, at eleven skal have mulighed for at få forskellige
data fra praktikstedet (og at de findes).
En anden form for samspil mellem parterne, der allerede er gennemført
med succes på flere handelsskoler er morgenmøder. Her inviteres
de lokale virksomheders ledere og/eller den uddannelses-/oplæringsansvarlige
til informationsmøder om morgenen. Typisk mødes man kl. 8.00
til en kop kaffe og et rundstykke, og mødet varer ikke mere end en
god times tid. Ved sådanne lejligheder er der mulighed for at informere
om fagprøven og for at få stillet og besvaret de utallige spørgsmål,
der måtte være. Denne mødeform har vist sig at trække
flere virksomhedsrepræsentanter til end de møder, der placeres
om eftermiddagen ved undervisningens afslutning. På det tidspunkt
har mange for travlt til at forlade deres virksomhed.
Et tredje forslag er at lade faglærere besøge eleverne på
praktikvirksomheden i praktikperioden. Ved denne lejlighed kan faglæreren
få et indblik i den type arbejdsopgaver, eleverne udfører til
daglig. Det kan være en hjælp ved vurderingen af fagprøvens
problemformulerings indhold og relevans.
Skolerne bør informere praktikstedet og eleverne om fagprøven
på et tidligt tidspunkt. Det har til formål at medvirke til
at få afmystificeret den afsluttende prøve. Denne form for
information kan gå ud som breve eller e-mails.
Bilagene 2, 3 og 4 er "Forslag til information af praktikvirksomhed",
"Forslag til aftale mellem virksomhed og elever" og "Godkendelse
af problemformulering af elev, skole og virksomhed" i forbindelse med
fagprøven. Det anbefales, at "Forslag til information af praktikvirksomhed"
vedlægges den enkelte skoles bedømmelsesplan samt eksempler
på ideer til og indhold i fagprøven målrettet den enkelte
virksomheds speciale, brancheretning eller profil.
De censorer, der tænkes inddraget i den afsluttende fagprøve
skal 'klædes på' til opgaven. Nogle skoler har med held anvendt
kommende censorer som gæstebedømmere på elevernes projekter
på 2. skoleperiode. Det er en form, der kan anbefales, når censorerne
kommer fra de lokale uddannelsesudvalg og/eller fra det lokale erhvervsliv.
Aktører
Følgende aktører medvirker ved fagprøven:
- eleverne
- praktikvirksomheden
- skolen og det lokale uddannelsesudvalg
- censorer.
Eleven får idé til samt planlægger, udfører,
dokumenterer og evaluerer sit projekt.
Praktikvirksomheden ved den uddannelses-/oplæringsansvarlige støtter
og vejleder eleven. Fastsætter i samarbejde med eleverne tidsterminer/tidsrammen
for projektet. Fungerer som vejleder for eleverne og stiller de nødvendige
oplysninger, rammer og ressourcer til disposition for eleverne ved fagprøven.
Handelsskolen har i samråd med det lokale uddannelsesudvalg
ansvar for tilrettelæggelsen af fagprøven. Skolen informerer
og vejleder eleverne og praktikstederne om fagprøven. Dette sker
såvel via breve som, hvor det er muligt, gennem besøg på
praktikstedet og egentlig vejledning på skoleopholdene. Videre sørger
skolen for, at eleverne får udarbejdet deres problemformulering på
sidste obligatoriske skoleophold. Endelig stiller skolen ressourcer til
rådighed ved færdiggørelse af fagprøverapporten
og deltager i evalueringen og vurderingen af fagprøven. Hvis den
optagende skole ikke kan gennemføre fagprøven, må den
indgå en samarbejdsaftale herom med en anden skole.
Censorerne vurderer elevernes rapporter og øvrige dokumentation
af fagprøveprojektet. Endelig overværer censor den mundtlige
eksamination i de tilfælde, denne finder sted. Den eksamensafholdende
skole udpeger censorer i henhold til Bekendtgørelse om eksamensordning
på erhvervsskolerne mv. Skolen er ansvarlig for, at de censorer, der
udpeges af skolen, opfylder de relevante faglige betingelser, ligesom det
skal tilstræbes, at censorerne har tilknytning til erhvervslivet,
når de skal være censorer i fag med erhvervsmæssigt indhold.
(Bekendtgørelse om eksamensordning på erhvervsskolerne mv.
§5).
Modeller
Faser i fagprøveforløbet
Analysefasen
Fagprøven skal afspejle både den teoretiske og praktiske
oplæring af eleven, og et godt grundlag og udgangspunkt er derfor
virksomhedens uddannelsesplan og bekendtgørelsens afsnit om specialefag.
I analysefasen fastlægges af virksomheden, i hvilken af virksomhedens
afdelinger fagprøven skal gennemføres, og hvem der er elevens
oplæringsansvarlige i forbindelse med fagprøven.
Når virksomhed og elev vælger fagprøveemne, skal både
elevens og virksomhedens interesseområder tilgodeses. Men udgangspunktet
tages altid i det speciale eller den profil, der er fastlagt i uddannelsesaftalen.
Praktiske ting
Skolen udsender projektvejledning til virksomhed og elev med oplysning
om:
- fagprøvens varighed
- vejledningsmuligheder på skolen i projektperioden - tidspunkter
- afleveringstidspunkt og afleveringsform
- tidspunkter for anvendelse af skolens faciliteter (pc'er, grupperum
m.m.)
- tidspunkt for evt. mundtlig eksamination.
På skolen udarbejdes problemformulering og afgrænsning (praktisk
såvel som teoretisk).
Virksomheden skal godkende eventuelle udgifter i forbindelse med fagprøven
inden problemformuleringens endelige udformning. Virksomhed og elev træffer
aftale om tidsforbrug og placering af den afsatte tid til fagprøve
i projektperioden. Projektperioden er perioden fra problemformulering foreligger
til afleveringstidspunkt.
Forberedelse - planlægning
Kolleger i virksomheden og specielt i den afdeling, hvor fagprøven
gennemføres, informeres - evt. af eleven.
Diverse aftaler med personer i og uden for virksomheden træffes.
Der udarbejdes en arbejdsplan, og dataindsamling påbegyndes. Desuden
fastsættes succeskriterier for projektet.
Gennemførelse - dokumentation
Efter gennemførelse af fagprøven i virksomheden udarbejdes
på skolen, hjemme eller i virksomheden en skriftlig rapport eller
dokumentation i henhold til problemformuleringen. Rapporten eller dokumentationen
skal også indeholde:
- evaluering af processen
- evaluering af elevens egen indsats i forhold til de fastsatte mål
- selvstændig stillingtagen til trufne valg undervejs.
Evaluering - samtale
Der anvendes præsentationsteknik ved fremlæggelse af projektet,
og der foretages selvreflektion omkring arbejdsproces, problemer og problemløsning.
Småjusteringer legitimeres.
Den mundtlige eksamination vurderer:
- faglige, generelle og personlige kvalifikationer
- det gennemførte projekt i forhold til problemformulering
- vægtning af skriftlig rapport og fremlæggelse.
Forslag til tidsplan for fagprøven
Inden for det sidste halve år af uddannelsen skal hver elev gennemføre
et projekt og udarbejde en skriftlig projektrapport, som indgår i
den afsluttende fagprøve.
Det kan derfor anbefales at:
- Fagprøven introduceres på specialefagenes første
skoleophold med opfordring til eleverne om at overveje emner i samarbejde
med praktiksted.
- Projektemner diskuteres løbende på de næste skoleophold.
- På sidste obligatoriske skoleophold før fagprøven
udarbejdes problemformulering til et projekt, der indeholder elementer
fra såvel den teoretiske som den praktiske del af uddannelsen. Projektet
skal have hovedvægt inden for specialet. Ideen eller problemet medbringes
fra praktikstedet.
- Problemformuleringen indeholder en beskrivelse af forløb og
afleveringsform samt eventuelt budget. Omkostningerne accepteres af virksomheden,
gerne skriftligt for at undgå misforståelser.
- Problemformuleringen færdiggøres i samarbejde med skolen,
som skal hjælpe med ideer og beskrivelse.
- Skulle det være nødvendigt at ændre problemformuleringer
undervejs, skal rettelserne accepteres af skolen samt af virksomheden,
hvis det drejer sig om forhold vedrørende økonomi eller informationer
om virksomheden.
- Hver elev/gruppe får tildelt en vejleder, der har indgående
kendskab til elevens/gruppens branche. Der aftales, hvorledes vejledningen
kan finde sted (e-mail, telefon, fax, besøg), og i hvilket omfang
man kan trække på vejlederen.
- Eleven gennemfører projektet i den efterfølgende praktikperiode
med støtte fra virksomheden og skolen.
- Virksomheden skal give eleven mulighed for at foretage undersøgelser
eller på anden måde inddrage konkret viden eller information
fra virksomheden i opgavebesvarelsen. Virksomheden kan også stille
lokaler og nødvendigt udstyr til rådighed for eleven i forbindelse
med færdiggørelse af projektet.
- Projektet afleveres på en på forhånd given dato og
i den form, der er beskrevet i problemformuleringen. Skolen stiller lokaler
og udstyr til rådighed for eleven ved færdiggørelsen
op til afleveringsdagen inden for normal åbningstid.
- Projekterne gennemlæses og evalueres af såvel vejleder
som censor.
- Inden for detailområdet er det muligt for den enkelte skole at
vælge at udtrække et antal elever, der skal til den mundtlige
prøve. Resten skal herefter vurderes på baggrund af deres
rapport med tilhørende bilag og dokumentationsmateriale.
- Ved den mundtlige eksamen fremlægger og forsvarer eleverne deres
projekter over for vejleder og censor, der vurderer og afgiver en samlet
karakter for projekt og fremlæggelse.
Forslag til organisering af fagprøveperioden
Som udgangspunkt er fagprøven et individuelt projekt, der foregår
i egen virksomhed i den del af praktiktiden, der ligger efter sidste obligatoriske
skoleophold med specialefag. Der vil dog være tilfælde, hvor
arbejdet med fagprøven foregår i en anden virksomhed end eget
praktiksted. Det kan være i en anden virksomhed med tilsvarende speciale/profil,
det kan være i en anden afdeling i samme virksomhed, eller det kan
være i en øve-virksomhed på skolen. Under alle omstændigheder
vil forudsætningerne for og målene med fagprøveprojektet
altid være de samme:
At eleven eller en gruppe af elever udfører den praktiske del
af prøven i en praktikvirksomhed. At eleverne tager udgangspunkt
i egen arbejdsdag og bruger den viden, de har erhvervet på skolemodulerne
og i praktikken. Den afsluttende aktivitet udføres i en eksisterende
afdeling, og man holder sig inden for praktikvirksomhedens normale rytme.
Inden for denne mulighed kan det tænkes, at flere elever fra samme
virksomhed men på forskellige skoleophold arbejder sammen om et fælles
fagprøveprojekt.
Forudsætninger:
1) der er en afdeling/et område til rådighed, der må
arbejdes med, med eventuelle rokeringer til følge
Forudsætninger:
2) eleverne løser deres opgave i samarbejde med praktikvirksomhedens
ledelse/medarbejdere.
Inden for detail er der mulighed for modeller, hvor en gruppe af elever
overtager hele butikken eller arbejder med en shop i shoppen-model.
I de meget særlige tilfælde, hvor eleven må udføre
sin fagprøve, og egen virksomhed ikke er i stand til at stå
til rådighed, kan det blive nødvendigt at lade fagprøven
foregå i en anden virksomhed. Skolen forventes at have et netværk
af samarbejdspartnere inden for de relevante områder, som vil kunne
mobiliseres i disse undtagelsestilfælde.
Fagprøve i skolepraktik
I de tilfælde, hvor der er tale om skolepraktikelever, udgør
skolevirksomheden den egentlige praktikvirksomhed. Forskellen er, at der
i skolevirksomheden vil være mulighed for, at en stor gruppe af elever
afslutter fagprøven samtidig med kun en enkelt uddannelsesansvarlig
tilknyttet, hvor der i den anden praktikvirksomhed som oftest vil være
en anden balance mellem antal elever og uddannelses/oplæringsansvarlige.
Det vil medføre nogle særlige krav til skolevirksomheden. Ikke
alle typer fagprøveideer vil kunne gennemføres hér,
og der vil ligge en stor opgave i at give samtlige elever en kvalificeret
vejledning og hjælp med fagprøveprojektet.
Anvendelsesmodeller
For næsten alle de merkantile erhvervsuddannelser gælder
det, at fagprøveperioden er fastsat til en uge. De eneste to undtagelser
der findes, er Offentlig administration og Lægesekretæruddannelserne.
De har begge to uger til deres fagprøve.
Fagprøveperioden ligger i tiden fra problemformuleringen er skrevet
og godkendt, til den afsluttende opgave er afleveret, og den eventuelle
mundtlige prøve er bestået. Der skal tages hensyn til elevens
mulighed for at gå til en omeksamen, hvis den første mundtlige
prøve ikke er bestået, og/eller hvis projektrapporten ikke
kan bestås.
Eleven har en uge (to uger for Offentlig administration og Lægesekretæruddannelserne)
til at planlægge og løse sin opgave i forhold til problemformuleringen,
til at vurdere om målet blev nået og vurdere egen indsats, til
at dokumentere sin indsats og til at forberede og gå til en mundtlig
eksamen. Det betyder, at fagprøveugen ikke vil være én
sammenhængende uge placeret kun et sted. Derimod vil det være
hensigtsmæssigt, at man forestiller sig forskellige anvendelsesmodeller
for fagprøveugen (eller de to uger). Under alle omstændigheder
må det være den enkelte elevs problemformulering, der er afgørende
for, hvordan fagprøveperioden skal fordeles.
1. mulighed
Efter aftale med virksomheden og skolen arbejder eleven enten i virksomheden,
på skolen eller hjemme de første fire dage (ni dage for Offentlig
administration og Lægesekretær uddannelserne) af fagprøveperioden.
Det vil være opgavens problemformulering, der afgør, hvor og
hvornår det er mest hensigtsmæssigt at arbejde. Typisk vil den
første del af arbejdsindsatsen skulle placeres i virksomheden, mens
sidste del, skriveperioden, vil foregå der, hvor der er udstyr til
rådighed for eleven. Den sidste dag går eleven til den mundtlige
eksamen.
De to datoer, der ligger fast, vil være dagene for aflevering af
rapporten og for den mundtlige eksamen. De fastsættes af skolen. De
andre dage kan ligge enten samlet eller spredt ud over fagprøveperioden.
2. mulighed
De elever, der inden for detailhandelsuddannelserne ikke skal til eksamen,
slutter fagprøveperioden med aflevering af projektrapporten med tilhørende
dokumentationsmateriale. Det anbefales, at skolerne i god tid - senest under
sidste obligatoriske skoleophold - udmelder hvem, der skal til mundtlig
eksamen.
Igen vil det være opgavens problemformulering, der er afgørende
for, hvor det er mest hensigtsmæssigt at arbejde. Det kan på
skift være enten i virksomheden, på skolen eller hjemme efter
aftale med praktiksted og skole.
Skolen fastsætter datoen for aflevering af projektrapporten. De
andre dage kan ligge enten samlet eller spredt ud over fagprøveperioden.
3. mulighed
For Blomsterdekoratørspecialet kan der være særlige
forhold, der taler for, at alle eleverne samles en eller to dage på
skolen for at udføre den praktiske del af deres opgave under opsyn.
Der vil være behov for at få vurderet binderiopgaven, før
blomsterne visner.
For dem vil en mulighed derfor være en fagprøveperiode med
først en dag i virksomheden. Senere følger to dage på
skolen efterfulgt af endnu en dag i enten virksomhed eller på skolen,
hvor rapportskrivningen skal færdiggøres, og til sidst en dag
til den mundtlige prøve.
Det gælder for blomsterdekoratørerne, som hører til
detailhandelsuddannelserne, at skolerne kan vælge at lade en del af
eleverne gå til mundtlig prøve. De elever, der ikke skal til
mundtlig prøve, vil have endnu en dag til færdiggørelse
af deres projektrapport med tilhørende dokumentationsmateriale.
Vælger virksomheden og skolen at lade eleverne udføre den
praktiske binderiopgave i virksomheden, skal man sikre, at dette arbejde
kan dokumenteres i en form, så eleven kan få vurderet den praktiske
opgave, mens den udføres, og inden blomsterne visner. Dette kan løses
ved, at censor kommer på besøg i virksomheden.
Obs!!
I de generelle uddannelser for kontor, detail og engroshandel kan der
eksistere det forhold, at nogle elever er på sidste obligatoriske
skoleophold et år før den afsluttende fagprøveeksamen.
Det vil være for tidligt at skrive problemformuleringen, når
der mangler et helt år af praktiktiden. Hér vil det være
væsentligt, at skolerne gør sig klart, hvornår og hvordan
fagprøvens problemformulering for de pågældende elever
skal finde sted.
Ideer
Ideer til emner for fagprøver inden for det merkantile område
1. Overtage og optimere drift af en virksomhed/afdeling i en begrænset
periode.
2. Planlægning og gennemførelse af salgsfremstød
for udvalgte varegrupper/ydelser i virksomheden.
3. Opfølgning på virksomhedens markedsføring.
4. Vurdering af sortiment med henblik at foretage ind- eller udmeldelse
af varer/ydelser.
5. Planlægning og gennemførelse af en kundeanalyse.
6. Markedsføring af et nyt produkt/en ny ydelse.
7. Tilrettelæggelse og gennemførelse af markedsanalyse.
8. Planlægning og gennemførelse af opsøgende
salg inden for udvalgte produkter/ydelser.
9. Tilbudsgivning samt planlægning og gennemførelse
af en specifik aktivitet/ydelse.
10. Analyse af markedsforhold på et nyt marked.
11. Analyse af driften og økonomien af en virksomhed/afdeling.
12. Fordele, ulemper og krav ved anvendelse af EDI.
13. Leverandør- og tilbudsvurdering på udvalgte varegrupper/ydelser.
14. Udarbejdelse af logistikanalyse for afgrænset område
i virksomheden.
15. Udarbejdelse af transport og distributionsplan for virksomheden.
16. Analyse af eksisterende lager med eventuelt forslag til forbedringer.
17. Indretning af nyt lager-/vareafsnit.
18. Gennemgang og vurdering af informationsmateriale til kunder. Eventuelt
udarbejdelse af nyt informationsmateriale.
19. Gennemgang af årsregnskab med udarbejdelse af analyser af såvel
drift, som balancer og likviditet.
20. Beskrivelse af virksomhedens afskrivninger såvel driftsøkonomisk
som skattemæssigt.
21. Analyse af nuværende kundebetjening med henblik på bedre
kundevejledning og -betjening.
22. Udarbejdelse af hjemmeside på Inter-/intranettet for virksomheden.
23. Udarbejdelse af en komplet SWOT-analyse af virksomheden med idéformulering
og målsætning.
24. Analyse af virksomhedens informationssystemer med forslag til ændringer/forbedringer.
25. En beskrivelse af ansættelsesproceduren i virksomheden med
udkast til diverse skrivelser, kriterier og budgetter og regler.
26. Udkast til et register-/journalsystem (database).
27. En analyse, beskrivelse, formulering og vurdering af virksomhedens
formelle og uformelle organisation.
28. Tilrettelæggelse af et skabelonsystem til en del af virksomhedens
interne og/eller eksterne korrespondance.
29. Analyse og vurdering af virksomhedens idégrundlag, profil
og koncept.
30. Analyse og vurdering af virksomhedens kvalitets- og servicepolitik.
31. Undersøgelse af mulighederne for salg og markedsføring
af virksomhedens produkter/ydelser via Internet/postordre.
32. Gennemgang og vurdering af økonomi-/lagerstyringssystemer.
33. Analyse og vurdering af virksomhedens regnskabsfunktion.
34. Planlægning og gennemførelse af en image-analyse.
35. Udarbejdelse af personaleinstruks ved indførelse af nye arbejdsrutiner,
herunder bemandingsplan.
36. En udvalgt lovgivnings betydning for virksomhedens drift.
37. Analyse og vurdering af virksomhedens ressourceforbrug og forslag
til besparelser.
38. Analyse og vurdering af internationaliseringens indflydelse på
virksomheden.
39. Udarbejdelse af planogram med udgangspunkt i en analyse af varesammensætningen
i en afdeling.
40. Udarbejdelse af skifteretspapirer og bodeling i forbindelse med en
konkret arvesag.
41. Udarbejdelse af skøde, refusionsopgørelse og øvrige
overtagelsespapirer i forbindelse med en konkret ejendomshandel.
42. Planlægning og gennemførelse af transport af farligt
gods/unormale dimensioner.
43. Placering og størrelse af eventuelt fjernlager på nyt
marked.
44. Analyse af en eller flere transportformers miljøpåvirkning.
45. Beskrivelse og vurdering af konkret patient-/klientforløb
med inddragelse af alle berørte emner/parter.
46. Planlægge og gennemføre en speciel aktivitet i forbindelse
med en begivenhed.
47. Analyse og vurdering af en virksomheds IT-anvendelse med henblik
på eventuel forbedring af integrationsmulighederne/opgradering.
48. Tilrettelæggelse og opfølgning af kædekampagne
i butikken.
49. Planlægning og gennemførelse af dekoration og skilte
til udstilling i butik.
50. Beskrivelse af en generel sagsgang med forslag til ændrede
rutiner.
Forløb - Detailhandels-
uddannelserne
Minimumskrav
Fagprøven skal afspejle slutmålene med uddannelsen. Den
skal vise, at eleven kan:
- formulere en idé
- fastsætte et mål
- planlægge og gennemføre en aktivitet inden for et afgrænset
område
- evaluere egen indsats i forhold til de fastsatte mål.
Det medfører endvidere ifølge bekendtgørelser om
detailhandelsuddannelserne, at de fire strømme: Kundestrøm,
varestrøm, informationsstrøm og pengestrøm skal inddrages
ikke nødvendigvis med samme vægt, men i forhold til den individuelle
uddannelsesplan.
Endelig skal eleverne kunne leve op til de seks kompetenceområder,
der er defineret i bekendtgørelserne:
1. Personlige kvalifikationer.
2. Økonomiske kvalifikationer.
3. Kommunikative og teknologiske kvalifikationer.
4. Handels- og servicemæssige kvalifikationer.
5. Internationale og kulturelle kvalifikationer.
6. Samfundsmæssige kvalifikationer.
I forbindelse med indgåelse af uddannelsesaftalen udarbejdes i
praktikvirksomheden en uddannelsesplan for eleven. Den skal beskrive de
områder, som eleven skal oplæres indenfor, samt angive på
hvilket niveau, eleven skal kunne håndtere den enkelte kompetence.
Den skal som mindstekrav opfylde de mål, der fremgår af den
enkelte uddannelsesbekendtgørelse og af det materiale, som de faglige
udvalg har udsendt.
Det faglige Udvalg for Detailhandelsuddannelserne har fået fremstillet
et materiale til brug ved udarbejdelsen af den individuelle uddannelsesplan.
Den individuelle uddannelsesplan vil være en hjælp til at bevare
overblikket over, hvilke mål eleven skal nå med sin uddannelse.
Den kan være et vigtigt redskab, når eleven skal skrive sin
problemformulering, når den uddannelses-/oplæringsansvarlige
i virksomheden skal tage stilling til problemformuleringen, og senere igen
når eksaminator og censor skal vurdere det færdige resultat.
Det er vigtigt, at skolen sammen med det lokale uddannelsesudvalg udarbejder
en bedømmelsesplan, som fastlægger retningslinier for lærernes
vurdering af problemformuleringerne.
Salgsassistent
Idé - Planlægning og gennemførelse af salgsfremstød
for udvalgt varegruppe i butikken.
Problemformulering:
Butikken har i den seneste tid konstateret en faldende omsætning
i butikkens fotoafdeling. Dette er en udvikling, som er klart utilfredsstillende,
og jeg vil derfor undersøge, hvad årsagen til denne udvikling
kan være og komme med forslag til initiativer, der kan vende udviklingen.
Handlingsplan:
- Jeg vil i det følgende lave en beskrivelse af, hvad årsagen
til den faldende omsætning i afdelingen kan være.
- Rapporten vil indeholde en beskrivelse af butikkens kundeunderlag,
dens profil og image.
- Jeg vil undersøge afdelingens placering i butikslokalet og dens
varepræsentation.
- Samtidig vil jeg udarbejde en kundestrømsanalyse med henblik
på eventuelle ændringer af afdelingens placering.
- Jeg vil også undersøge konkurrencesituationen og sortimentssammensætningen,
herunder vurdere vareudvalget i forhold til efterspørgslen.
- Med henblik på at kortlægge de enkelte varegruppers rentabilitet
vil jeg for hovedvaregrupperne lave en dækningsbidragsanalyse.
- Rapporten vil ligeledes beskrive både den interne og eksterne
markedsføring.
På baggrund af de indhentede oplysninger og analyser vil jeg udarbejde
forslag til ændringer af afdelingen. Jeg vil i den forbindelse udarbejde
en arbejdsfordelingsplan indeholdende arbejdsopgaver, tidsplan for iværksættelsen
og forslag til hvem, der skal medvirke. Denne præsenteres og godkendes
af den ansvarlige for butikken og afdelingen.
Efter iværksættelsen af ændringerne følges resultatet
nøje med henblik på eventuelle justeringer.
Afleveringsform:
Skriftlig rapport med relevante bilag.
Salgsassistent med profil
Idé - Planlægning og gennemførelse af salgsfremstød
for udvalgte varegrupper i virksomheden.
Problemformulering:
Vinafdelingen i min butik har altid været et af forretningens profilområder.
Afdelingens omsætning og afsætning er det seneste år formindsket,
denne udvikling vil jeg forsøge at vende.
Handlingsplan:
På baggrund af problemerne i vinafdelingen ønsker jeg nu
at udarbejde en skriftlig rapport, som indeholder mulige svar på afdelingens
tilbagegang og forslag til forbedringer af afdelingen og butikkens markedsføring
såvel internt som eksternt.
Rapporten kan resultere i en ombygning af afdelingen eller ændringer
i forretningens markedsføring.
Eventuel ombygning og ændringer i markedsføringen aftales
med købmanden og butikschefen.
Jeg ønsker at beskrive forretningens og de nærmeste konkurrenters
sortiment med hensyn til bredde, kvalitet og prissætning. Endvidere
vil jeg beskrive vor nuværende markedsføring med hensyn til
annoncernes størrelse, antal og indhold.
Jeg vil herefter beskrive afdelingen i henseende til inventar, skiltning,
varespejl og generel tilstand.
Herefter vil jeg udarbejde en kundeanalyse, der har til formål
at belyse, om vort kundeunderlag har ændret sig i forhold til forretningens
seneste analyse. Jeg vil med udgangspunkt i kundeanalysen og min viden om
konkurrenterne analysere vor egen profil.
På baggrund af indhentede oplysninger og foretagne analyser vil
jeg udarbejde forslag til ændringer af forretningens vinafdeling og
markedsføringen af vin. Efter aftale med købmanden ændres
markedsføringen tidligst seks uger efter aflevering af nærværende
rapport, hvorimod afdelingen straks kan ombygges. Efter ændringerne
af markedsføring og ombygning, følges afdelingen meget tæt,
således det er muligt at evaluere såvel analyser som de foretagne
ændringer.
Afleveringsform:
Skriftlig rapport med relevante bilag.
Dokumentation:
Farvebilleder, video eller tegninger.
Salgsassistent, boligtekstil og montering
Idé - Tilbudsgivning samt planlægning og gennemførelse
af en specifik aktivitet/ydelse.
Problem:
I forbindelse med studiestart i september, flytter mange nye studerende
til byen. De har ikke mange penge, og de kender ikke lokalområdets
indkøbsmuligheder. Derfor skal der udarbejdes salgsmateriale med
konkrete tilbud til indretning af kollegieværelser/lejligheder.
Mål:
At fremstille et gennemarbejdet salgsmateriale indeholdende forskellige
tilbud og skitser, som modsvarer de nye kollegianeres behov og pengepung.
Handlingsplan:
- Butikkens profil og koncept beskrives.
- Der gives en beskrivelse af konkurrencesituationen.
- Målgruppen beskrives.
- Der sammensættes to totalløsninger med forslag til standardudstyr
til kollegieværelse/lejlighed.
- Der udarbejdes pristilbud på de to totalløsninger.
- Der udarbejdes en markedsføringsstrategi over for målgruppen.
Afleveringsform:
- skriftlig rapport med tilhørende salgsmaterialer
- tegninger
- farvefotos.
Dekoratør
Idé - Planlægge og udføre en speciel aktivitet i
forbindelse med en begivenhed.
Problem:
I forbindelse med en lokal forårsmesse er butikken blevet tilbudt
at leje en stand. Da butikken ønsker at styrke sin profil og vise
de nyeste varer til en udvalgt kundegruppe, har vi besluttet at deltage
i messen.
Handlingsplan:
- Butikkens idégrundlag, profil og koncept beskrives.
- Der gives en beskrivelse af konkurrencesituationen.
- Målgruppen beskrives.
- På baggrund heraf udarbejdes en skitse- og plantegning over messestanden,
der indeholder disponering af arealet, forslag til skilte og varepræsentation,
dekorationsmaterialer, belysning samt anvendelse af farver.
- Der udarbejdes en liste over varer, der skal præsenteres på
messen, og der gives en begrundelse for valget.
- Der udarbejdes layout til annonce, der skal indsættes i messeavisen
og i de lokale dagblade og ugeaviser.
- Der skrives invitationsbrev med adgangskort til udvalgte kunder.
- Der foretages en omkostningsberegning og opstilles et budget for udgifter
til deltagelse i messen og tilhørende annoncering.
- Der udarbejdes en arbejdspladsfordeling for de medarbejdere, der skal
medvirke.
- Efter messeaktiviteten laves en kundeundersøgelse om aktivitetens
virkning.
Afleveringsform:
Der udarbejdes en skriftlig rapport, der dokumenterer arbejdet og bl.a.
indeholder:
- skitser
- skilte
- farvefotos af stand
- budgetter
- annonceforslag.
Blomsterdekoratør
Idé - Planlægge og gennemføre en speciel aktivitet
i forbindelse med en begivenhed.
Problemformulering:
På baggrund af mange kunders forespørgsel om dekoration
af rum ved større og mindre begivenheder (bryllup, jubilæum,
reception, indvielse, messe, udstilling), mangler butikken klare retningslinier
for tilbudsgivning til disse kunder. Jeg vil derfor udarbejde salgsmateriale,
som kan anvendes ved tilbudsgivning.
Handlingsplan:
Jeg vil udarbejde en rapport, der beskriver butikkens idé-grundlag,
kundeunderlag, målgruppevalg og profil.
Jeg vil ligeledes lave en kundeanalyse for at kortlægge behovet.
Jeg vil lave en beskrivelse af konkurrencesituationen og butikkens sortiment
og undersøge, hvordan indkøb, kalkulation og tilbudsgivningen
foregår for øjeblikket.
I forbindelse med udarbejdelse af salgsmaterialet skal der udarbejdes
skitser og idéoplæg med forskellige sortimentsmuligheder og
pristilbud. Disse skal begrundes med kalkulation på de forskellige
forslag, budgettering af aktiviteterne og indkøbsplanlægning
til forslagene. Der udarbejdes forslag til, hvorledes salgsmaterialet skal
udformes.
Dekorationsforslag og delelementer af rumpyntning præsenteres ved
binderieksempler.
Afleveringsform:
- skriftlig rapport med relevante bilag
- dekorationseksempler.
Forløb - Engroshandels-
uddannelserne
Minimumskrav
Fagprøven skal afspejle slutmålene med uddannelsen. Den
skal vise, at eleven kan:
- formulere en idé
- fastsætte et mål
- planlægge og gennemføre en aktivitet inden for et afgrænset
område
- evaluere egen indsats i forhold til de fastsatte mål.
Ifølge bekendtgørelser om engroshandelsuddannelserne, skal
eleverne oplæres inden for mindst tre af de syv hovedområder:
1. Disponering.
2. Indkøb.
3. Lagerstyring.
4. Lagerstyring og distribution.
5. Salg og ekspedition.
6. Salg og ordrebehandling.
7. Markedsføring.
Områderne danner enten en bred profil, som skal afspejle såvel
salg som logistik og indkøb, eller en af de tre dybe profiler inden
for salg, indkøb og logistik. De tre valgte hovedområder skal
indgå i den afsluttende fagprøve.
Endelig skal eleverne kunne leve op til de seks kompetenceområder,
der er defineret i bekendtgørelserne:
1. Personlige kvalifikationer.
2. Økonomiske kvalifikationer.
3. Kommunikative og teknologiske kvalifikationer.
4. Handels- og servicemæssige kvalifikationer.
5. Internationale og kulturelle kvalifikationer.
6. Samfundsmæssige kvalifikationer.
I forbindelse med indgåelse af uddannelsesaftalen udarbejdes i
praktikvirksomheden en uddannelsesplan for eleven. Den skal beskrive de
områder, som eleven skal oplæres indenfor, samt angive på
hvilket niveau, eleven skal kunne håndtere den enkelte kompetence.
Den skal som mindstekrav opfylde de mål, der fremgår af den
enkelte uddannelsesbekendtgørelse og af det materiale, som de faglige
udvalg har udsendt.
Det faglige Udvalg for Engroshandelsuddannelserne har fået fremstillet
et materiale til brug ved udarbejdelsen af den individuelle uddannelsesplan.
Den individuelle uddannelsesplan vil være en hjælp til at bevare
overblikket over, hvilke mål eleven skal nå med sin uddannelse.
Den kan være et vigtigt redskab, når eleven skal skrive sin
problemformulering, når den uddannelses-/oplæringsansvarlige
i virksomheden skal tage stilling til problemformuleringen, og senere igen
når eksaminator og censor skal vurdere det færdige resultat.
Det er vigtigt, at skolen sammen med det lokale uddannelsesudvalg udarbejder
en bedømmelsesplan, som fastlægger retningslinier for lærernes
vurdering af problemformuleringerne.
Engros med speciale: Bred profil
Idé - Tilbudsvurdering, markedsføring og lagerindretning
i forbindelse med optagelse af ny varegruppe i sortimentet.
Problemformulering:
Min virksomhed har fået tilbudt en ny produktserie fra Tyskland.
Inden ledelsen accepterer tilbuddet, skal det vurderes med henblik på
priser, kvalitet, leveringssikkerhed samt leverings- og betalingsbetingelser.
Samtidig skal der udarbejdes en første handlingsplan til markedsføring
af det nye produkt. Endelig skal der opstilles et forslag til indretning
af nyt lagerafsnit til den nye produktserie med henblik på at løse
de specielle krav til opbevaring, som serien stiller.
Handlingsplan:
- Beskrivelse af produkterne.
- Vurdering af tilbud.
- Udarbejdelse af handlingsplan for markedsføring.
- Oversigt over de nye produkter med hensyn til dimensioner og særlige
opbevaringsbetingelser.
- Forslag til indrettelse af nyt lagerafsnit.
Rapport:
Der udarbejdes en rapport, der indeholder:
- en beskrivelse af produkterne samt vurderingen af tilbuddet og leverandøren
- forslag til handlingsplan for markedsføringen
- begrundelse for valg af handlingsplan for markedsføringen
- en beskrivelse af lagerindretning med tegning
- begrundelse for valg af indretningen
- evaluering/vurdering af forløb og egen indsats.
Engros med speciale: Salgsprofil
Idé - Markedsføring af nyt produkt.
Problemformulering:
Virksomheden har optaget et nyt produkt i sortimentet og ønsker
at få det nye produkt markedsført. Derfor skal der udarbejdes
en markedsføringsstrategi og en handlingsplan for dette produkt.
Der skal ligeledes planlægges og gennemføres et salgsmøde
for en udvalgt kundegruppe.
Handlingsplan:
- Beskrivelse af produktet.
- Undersøgelse/beskrivelse af marked.
- Prisfastsættelse.
- Udarbejdelse af idé - mål - strategi.
- Udarbejdelse af handlingsplan for markedsføring.
- Planlægning af salgsmøde:
- invitation
- program
- præsentationsmateriale
- udarbejdelse af tilbud til de inviterede kunder.
Rapport:
Der udarbejdes en rapport, der indeholder:
- en beskrivelse af det nye produkt
- en beskrivelse af markedet og mulighederne
- markedsføringsstrategien
- handlingsplanerne
- invitation og program for salgsmødet.
Engros med speciale: Indkøbsprofil
Idé - Leverandør- og tilbudsvurdering for udvalgte varegrupper.
Problemformulering:
På baggrund af nogle usikre leverancer fra vor nuværende
leverandør af tilbehør ønsker jeg at undersøge
markedet med henblik på et leverandørskifte. Vurderingen skal
omfatte pris, kvalitet, leveringssikkerhed, leverings- og betalingsbetingelser.
Handlingsplan:
- Beskrivelse af krav til leverandørydelser.
- Undersøgelse og beskrivelse af forsyningsmarkedet.
- Udvælgelse og beskrivelse af leverandører til nærmere
vurdering.
- Vurdering af forespørgslerne.
- Udarbejdelse af begrundet forslag til leverandørvalg.
Rapport:
Der udarbejdes en rapport, der indeholder:
- en beskrivelse af krav til produkt og leverandørydelser
- en beskrivelse af forsyningsmarkedet
- vurdering af valgte leverandører
- begrundelse for valg af leverandør
- vurdering af resultat og egen indsats.
Engros med speciale: Logistikprofil
Idé - Løsning af lager- og transportproblemer ved optagelse
af ny varegruppe i sortimentet.
Problemformulering:
Virksomheden har fået agentur på en ny produktserie og har
derfor lejet et tomt lokale i nabobygningen, som skal indrettes som lager
for de nye produkter. Der skal derfor udarbejdes et forslag til lagerchefen,
der indeholder forslag til lagerindretning samt forslag til transport og
distributionsplan.
Handlingsplan:
- Oversigt over de nye produkter med hensyn til dimensioner og forventede
nøgletal.
- Undersøgelse af de ergonomiske krav til indretningen.
- Forslag til indretning.
- Beskrivelse af lagerstyringssystem.
- Udregning af lageromkostninger.
- Udregning af pris for indrettelse.
- Beskrivelse af kundegruppe.
- Udarbejdelse af transport og distributionsplan.
Rapport:
Der udarbejdes en rapport, der indeholder:
- en beskrivelse af de nye produkter
- en beskrivelse af indretning med tegning
- en begrundelse for valg af indretningen
- kalkulation over de forventede lageromkostninger
- priskalkulation for selve indretningen
- transport og distributionsplan med begrundelse for valg
- evaluering/vurdering af forløb, resultat og egen indsats.
Forløb - Kontoruddannelserne
Minimumskrav
På kontorområdet skal fagprøven vise, om eleverne
har nået de mål, der er for uddannelsens enkelte specialer.
Samtidig skal fagprøven afspejle slutmålene med uddannelsen.
Den skal vise, at eleven kan:
- formulere en idé
- fastsætte et mål
- planlægge og gennemføre en aktivitet inden for et afgrænset
område
- evaluere egen indsats i forhold til de fastsatte mål.
Endelig skal eleverne kunne leve op til de seks kompetenceområder,
der er defineret i bekendtgørelserne:
1. Personlige kvalifikationer.
2. Økonomiske kvalifikationer.
3. Kommunikative og teknologiske kvalifikationer.
4. Handels- og servicemæssige kvalifikationer.
5. Internationale og kulturelle kvalifikationer.
6. Samfundsmæssige kvalifikationer.
I forbindelse med indgåelse af uddannelsesaftalen udarbejdes i
praktikvirksomheden en uddannelsesplan for eleven. Den skal beskrive de
områder, som eleven skal oplæres indenfor, samt angive på
hvilket niveau, eleven skal kunne håndtere den enkelte kompetence.
Den skal som mindstekrav opfylde de mål, der fremgår af den
enkelte uddannelsesbekendtgørelse og af det materiale, som de faglige
udvalg har udsendt.
Det faglige Udvalg for Kontoruddannelserne har fået fremstillet
et materiale til brug ved udarbejdelsen af den individuelle uddannelsesplan.
Den individuelle uddannelsesplan vil være en hjælp til at bevare
overblikket over, hvilke mål eleven skal nå med sin uddannelse.
Den kan være et vigtigt redskab, når eleven skal skrive sin
problemformulering, når den uddannelses-/oplæringsansvarlige
i virksomheden skal tage stilling til problemformuleringen, og senere igen
når eksaminator og censor skal vurdere det færdige resultat.
Det er vigtigt, at skolen sammen med det lokale uddannelsesudvalg udarbejder
en bedømmelsesplan, som fastlægger retningslinier for lærernes
vurdering af problemformuleringerne.
Generel kontor
Idé - En analyse, beskrivelse, formulering og vurdering af
virksomhedens formelle og uformelle organisation.
Case: Udarbejdelse af personalehåndbog
Virksomheden NXdorf har udviklet sig fra at være en lille handelsvirksomhed
med kun seks ansatte til i dag at være en virksomhed med 35 ansatte.
Virksomheden er oprindeligt startet som en lille virksomhed, der solgte
kontorinventar, men har gennem de senere år udviklet sig til i dag
at være en virksomhed, der varetager "totalindretning af konferencerum,
showrooms, m.m." Endvidere har virksomheden specialiseret sig i totalindretninger
af diverse nybyggerier, såsom kontorkomplekser og butikscentre.
Virksomhedens ledelse har på grund af det store aktivitetsforøgelse
måtte ansætte stadig flere medarbejdere med vidt forskellige
kvalifikationer. Virksomhedens problem er nu, at denne ansættelse
af nye medarbejdere er sket så hurtigt, at der i mange situationer
ikke har været lejlighed til at introducere medarbejderne til virksomheden
på en ordentlig måde. I mange tilfælde er den nyansatte
kun blevet introduceret til det afgrænsede arbejdsområde, som
han eller hun netop skulle til at varetage.
Problem:
Nyansatte medarbejdere gennem det seneste år er ikke blevet introduceret
ordentligt til virksomhedens idé, idégrundlag, mål,
organisationsopbygning mv. Virksomhedens ledelse har derfor set det nødvendigt
at revidere den gamle personalehåndbog, som nu efterhånden er
ved at være nogle år gammel og ikke tidssvarende i forhold til
den måde, som virksomheden arbejder på i dag.
Mål:
At udarbejde en ny personalehåndbog indeholdende de relevante data
om virksomheden. Specielt skal der udarbejdes et afsnit, der introducerer
nye medarbejdere.
Handlingsplan:
- Problemformulering.
- Dataindsamling i virksomheden, samt yderligere informationssøgning.
- Analyse af virksomheden.
- Udarbejdelse af disposition for personalehåndbogen.
- Udarbejdelse af håndbog - specielt hensyn til problematikken
for nyansatte.
- Økonomiske beregninger i forbindelse med håndbogens produktion.
Afleveringsform:
Produktet bliver en håndbog, som præsenteres for ledelsen
(eksaminator og censor) på et møde (eksaminationen).
Administration
Idé - Tilrettelæggelse af et skabelonsystem til en del af
virksomhedens interne og/eller eksterne korrespondance.
Problem:
Der udsendes breve fra virksomheden, som er forskellige i layout og blanketter,
som ikke er hensigtsmæssigt udfyldt.
For at tilgodese en ensartethed i såvel den interne som den eksterne
skriftlige kommunikation skal der udarbejdes et forslag til designmanual
indeholdende minimum fem af virksomhedens blanketter - herunder brevblanket.
Handlingsplan:
Forslaget til et delvist nyt blanketsystem udarbejdes med udgangspunkt
i en socioteknisk fasemodel.
Forundersøgelse
- En blotlæggelse af symptomer og delproblemer.
- Overordnede ønsker med hensyn til layout og indhold.
Analyse af teknisk system og organisation
- Beskrivelse af mulighederne i virksomhedens eksisterende tekstbehandlingssystem.
- Analyse af virksomhedens nuværende korrespondance.
- Analyse af medarbejdernes arbejdsrutiner og forudsætninger.
- Analyse af danske og internationale standards.
- Virksomhedens og medarbejdernes krav til de nye blanketter.
- Omverdenens krav til de nye blanketter.
- Krav til tekstbehandlingssystem og udskrivningsmuligheder.
- Økonomiske forudsætninger.
Design
- På baggrund af analysen udarbejdes herefter nye skabeloner tilpasset
det ønskede tekstbehandlingssystem.
- Beskrivelse af procedure for anvendelse af skabelonerne.
- Udarbejdelse af generelle retningslinier for korrespondancens indhold.
Implementering
- Afprøvning og anvendelse af skabeloner i en nærmere fastlagt
prøveperiode.
- Træning af medarbejdere.
Evaluering:
- Medarbejderforslag til ændringer.
- Virksomhedens (ledelsens) forslag til ændringer.
- Egne ændringer og fejlrettelser samt omverdenens vurdering af
det nye blanketsystem.
Afleveringsform:
Skriftlig rapport indeholdende diverse ændringsforslag.
Administration med IT
Idé - Kombination af flere ideer til fagprøveemner.
Case: Installation og test af ny edb-applikation.
Virksomheden "lille NXdorf", som kun har otte ansatte, har
altid anvendt edb-programmerne WordPerfect, PlanPerfect, DataPerfect samt
diverse hjælpeprogrammer i de enkelte afdelinger af virksomheden.
Programmerne har fungeret udmærket og har fint kunnet dække
de behov, som virksomheden har. Virksomhedens ledelse regner også
med, at programmerne i fremtiden vil kunne dække virksomhedens behov
i forbindelse med den administrative sagsbehandling. Der er således
for så vidt intet i vejen med, at virksomheden fremover holder fast
ved de kendte programmer og implementerer nyere versioner af programmer,
efterhånden som disse kommer på markedet.
Virksomhedens ledelse ønsker imidlertid at undersøge, hvilke
muligheder Microsoft Office programmerne kan give, hvorfor virksomheden
har anskaffet en enkeltbruger version af disse programmer.
Problem:
Virksomheden har anskaffet programmerne, som i første omgang er
indkøbt som en enkeltbruger version. Programpakken er købt
hos en lokal edb-detailhandler uden nogen medfølgende serviceordning.
Programpakken er nu modtaget i virksomheden, og problemet er nu at få
afprøvet programmets mange muligheder.
Mål:
At afprøve programpakken på en enkelt edb-maskine samt konstruere
et sæt startdata, som kan præsenteres for ledelsen på
et kommende møde, hvor der skal tages stilling til en eventuel anskaffelse
af programmerne til hele virksomheden.
Handlingsplan:
- Udarbejdelse af disposition for opgavens løsning.
- Installation af programpakken på en enkelt maskine.
- Test af programmet ved hjælp af demoversion.
- Konstruktion af startdata med virksomhedens egne data.
- Udarbejdelse af instruktionsmaterialer.
- Præsentation af programmets faciliteter.
- Kalkulation af omkostninger ved anskaffelser til hele virksomheden
kontra opgradering af de eksisterende programpakker.
Afleveringsform:
Skriftlig rapport udarbejdet som et instruktionsmateriale, der kort viser
programmets faciliteter - særligt hensyn til de arbejdsopgaver i virksomheden
som vægtes højest - set fra medarbejder side. Disketter med
startdata, som kan anvendes til præsentation af programmernes faciliteter.
Den skriftlige rapport præsenteres under eksaminationen, som finder
sted som en mundtlig praktisk prøve, hvor eleven demonstrerer programmets
faciliteter for eksaminator og censor.
Advokatsekretær
Idé - Beskrivelse af en generel sagsgang med forslag til ændrede
rutiner.
Problem:
I forbindelse med berigtigelsen af en hushandel har vi modtaget en klage
fra en klient over den lange sagsbehandling.
Mål:
At sikre en hurtigere sagsbehandling.
Handlingsplan:
På baggrund af en klage ønsker jeg nu at udarbejde en skriftlig
rapport, der tager sit udgangspunkt i kontorets nuværende papirgang
og de retsligt fastsatte rutiner for driften af et advokatkontor.
Rapporten vil gennemgå kontorets rutiner i henseende til:
- generel korrespondance
- forsendelse
- skødeskrivning
- tinglysning af skøder
- tinglysning af pantebreve
- udfærdigelse af refusionsopgørelse
- deponering af udbetaling
- afregning med klient.
Efter gennemgangen af kontorets rutiner vil jeg udarbejde et forslag
til nye og hurtigere rutiner til brug ved berigtigelser af ejendomshandler.
De nye rutiner kan efter aftale med advokaten implementeres i umiddelbar
forlængelse af rapportens færdiggørelse.
En måned efter de nye rutiner er taget i brug, vil jeg evaluere
forløbene med henblik på justeringer eller nye ændringer.
Afleveringsform:
Skriftlig rapport med relevante bilag.
Lægesekretær (offentlig administration)
Idé - Beskrivelse og vurdering af konkret patient-/klientforløb
med inddragelse af alle berørte emner/parter.
Problem:
Peter Hansen har netop gennemgået en by-pass-operation, og han
er efter genoptræning i stand til at genoptage sit arbejde. Hele sygdomsforløbet
har efter Peter Hansens mening været utilfredsstillende, da han blandt
andet har ventet længe, inden han kunne blive opereret, og han føler
sig misinformeret, hvilket har resulteret i en klage til Patientklagenævnet.
Mål:
Med udgangspunkt i Peter Hansens journal vil jeg beskrive og vurdere
forløbet samt redegøre for den tilhørende anatomi/fysiologi/patologi.
Handlingsplan:
- Gennemgang af Peter Hansens journal med hensyn til anatomien, fysiologien
og patologien.
- Undersøgelse af landets ventelisteproblematik i forbindelse
med by-pass-operationer.
- Indhentning og gennemgang af informationsmaterialet til by-pass-operationer.
- Undersøgelse af patientens klagemuligheder.
- Gennemgang/vurdering af Peter Hansens journal med hensyn til journalopstilling,
skrivemåder og diagnoselatin.
Afleveringsform:
Udarbejdelse af rapport indeholdende afsnit om:
- en beskrivelse af hjertets anatomi, hjertets funktion og patologien
ved behov for by-pass-operation
- en beskrivende gennemgang af hele indlæggelsesforløbet
- en beskrivelse af ventelistesituationen med hensyn til by-pass-operationer
i Danmark samt regler for frit sygehusvalg
- en beskrivelse af konkret informationsmateriale udleveret til Peter
Hansen med en kritisk subjektiv vurdering af, om Peter Hansen er misinformeret
om indgrebet eller ej
- et afsnit omhandlende patienters rettigheder/muligheder for at klage
over noget i forbindelse med en hospitalskontakt
- udarbejdelse af en omskrevet journal med et bud på, hvordan journalen
burde være skrevet med hensyn til opstillingsregler, skrivemåder
og diagnoselatin.
Fagprøveperioden er i alt to uger.
Offentlig administration
Idé - Analyse af nuværende kundebetjening med henblik
på bedre kundevejledning/-betjening.
Problem:
På betalingskontoret i vores kommune er der ekspedition ved en
skranke, således at alle tilstedeværende i lokalet såvel
administrationens personale som andre ventende borgere kan følge
med i, hvad der foregår. Undertiden behandles sager, hvor oplysninger
af fortrolig karakter skal drøftes med borgeren. Jeg vil arbejde
på mulighederne for at give borgerne en mere diskret sagsbehandling
på betalingskontoret.
Mål:
Målet er at gennemføre et møde, hvor jeg vil:
- gennemgå reglerne i forvaltningsloven om tavshedspligt
- argumentere for og motivere mine kolleger til at arbejde i aflukkede
afsnit med borgerne
- aftale med kollegerne, hvordan arbejdspladserne fordeles fremover.
Endvidere vil jeg foranledige, at der sker en fysisk omstrukturering
af ekspeditionslokalet, således at borgerne kan ekspederes på
en måde, som tilgodeser et større diskretionshensyn.
Handlingsplan:
Jeg har planlagt ændringerne på følgende måde:
Jeg vil indlede med at beskrive den nuværende organisation i vores
kommune samt arbejdsrutinen på betalingskontoret.
Dernæst vil jeg beskrive de regler, der gælder for god sagsbehandling,
navnlig disse, som omhandler tavshedspligt. Det vil jeg gøre ved
at referere til reglerne i forvaltningsloven samt til Folketingets Ombudsmands
praksis. Herefter vil jeg beskrive og analysere teori om mundtlig kommunikation,
som kan anvendes i forbindelse med kontakten med borgere, som skylder det
offentlige penge. Med henblik på at motivere de ansatte på betalingskontoret
til ændringen vil jeg beskrive og analyse teori, som kan anvendes
hertil.
I en handlingsplan vil jeg omsætte den erhvervede viden og resultaterne
af mine analyser til praksis. Handlingsplanen vil angive den praktiske gennemførelse
af målene, herunder en tidsplan for rækkefølgen af de
aktiviteter, som skal foregå. Endvidere udarbejdes overheads til brug
ved mødet med kollegerne.
Gennemførelse:
Det er aftalt med den daglige ledelse, at ændringen gennemføres
i uge x, således at jeg kan medtage de første erfaringer med
ændringen i min opgave, som skal afleveres i uge x+3.
Procesevaluering:
Projektet afsluttes med en evaluering af min egen indsats i forhold til
målet om at tilgodese et større diskretionshensyn i forhold
til borgere, som benytter betalingskontoret.
Afleveringsform:
Som det fremgår, vil jeg udarbejde en skriftlig rapport, som bl.a.
indeholder det teoretiske fundament for mit forslag om ændring af
praksis på betalingskontoret. Rapporten ledsages af en faktisk gennemførelse
af ændringen. Gennemførelsen sker efter godkendelse af ledelsen.
Fagprøveperioden er i alt to uger.
Regnskab og revision
Idé - Gennemgang af årsregnskab med udarbejdelse af analyser
af såvel drift som balancer og likviditet.
Case: Regnskabsåret 1997 og budget for regnskabsåret 1999
Virksomheden: DAN DR.
Virksomhedens nettoresultat for regnskabsåret 1997 har været
beskedent og ikke tilfredsstillende i forhold til de foregående år.
Virksomheden har gennem de seneste to år haft en væsentlig
aktivitetsfremgang, hvilket har betydet en noget større omsætningsstigning
end de foregående år, men som samtidig har medført en
del nyansættelser, ligesom det har været nødvendigt at
indgå yderligere lejemål dels til lagerlokaler dels til administrationspersonale.
I regnskabsåret 1997 startede virksomheden eksport til Nordtyskland,
hvilket tillige har betydet en forøgelse af de administrative opgaver.
Virksomhedens ledelse har præsenteret virksomhedens budget for
1999 for bestyrelsen, som ikke har godkendt budgettet. Ledelsen er derfor
blevet bedt om at udarbejde et revideret budget for regnskabsåret
1999. Ledelsen står hermed med et problem, som kort kan skitseres
i nedenstående problemstilling:
Problem:
På trods af en stigende aktivitet, specielt i sidste regnskabsår,
har virksomheden ikke formået at præsentere et tilfredsstillende
nettoresultat for regnskabsåret 1997. Ligeledes er budgettet for regnskabsåret
1999 ikke blevet godkendt på bestyrelsesmødet.
Mål:
At udarbejde et nyt budget for 1999, som kan godkendes.
Handlingsplan:
- På baggrund af de seneste tre årsregnskaber foretages en
regnskabsanalyse.
- Der foretages budgetkontrol for de tre seneste år, hvor årets
faktiske tal sammenlignes med årets budgetterede tal. Ændringer
beregnes og kommenteres.
- Der foretages en nærmere analyse af de regnskabsmæssige
konsekvenser af udvidelsen af aktivitetsområdet eksport til Nordtyskland,
herunder bl.a. med hensyn til omsætningens størrelse og de
omkostningsforøgelser, der direkte og indirekte kan relateres til
aktivitetsudvidelsen.
- Udarbejdelse af revideret budgetforslag for regnskabsåret 1999.
Afleveringsform:
Skriftlig rapport. Mundtlig præsentation og argumentation for bestyrelsen
på det kommende bestyrelsesmøde (eksaminationen).
Rejseliv
Idé - Tilrettelæggelse og gennemførelse af en
markedsanalyse og udvikling og markedsføring af et nyt produkt.
Problem:
Om to måneder skal mit rejsebureau deltage i en rejsemesse. På
grund af udviklingen i rejsebranchen føler min ledelse et behov for
at præsentere nye og attraktive produkter. Samtidig skal det overvejes,
om der skal satses på nye kundegrupper.
Handlingsplan:
På baggrund af en analyse af kundestrømme udarbejdes forslag
til nye kundetyper, som bureauet skal satse på i fremtiden.
Der udarbejdes forslag til to - tre nye produkter (servicetilbud) for
de enkelte kundetyper, hvoraf et færdigbearbejdes.
I forslagene indarbejdes følgende:
Sammenhængen mellem
- den valgte kundetype
- rejseformen
- den valgte destination
- de udvalgte kerne- og periferiydelser
- sæson for produkterne.
Endvidere udarbejdes et kreativt forslag til markedsføring af
de nye produkter på rejsemessen.
Afleveringsform:
Skriftlig rapport med relevante bilag herunder præsentation af:
- mit bureau
- hvilke produkter der tilbydes
- hvilken kundetype vi henvender os til
- en beskrivelse af service-leverance-systemet.
Spedition og shipping
Idé - Planlægning af transport af farligt gods/unormale
dimensioner.
Problemformulering:
En større virksomhed ved Harboøre skal have transporteret
50 tønder plantegift på hver 250 kg til Parma, Italien. Varen
skal senest være leveret den 15/05. Virksomheden ønsker, at
vi skal planlægge og gennemføre ovennævnte transport
på billigste og sikreste måde.
Handlingsplan:
- Undersøgelse af gældende regler både nationalt og
internationalt for transport af plantegift.
- Vurdering af forskellige transportformer med hensyn til pris, transporttid
og sikkerhed.
- Udvælgelse af gunstigste transportform.
- Undersøgelse af forsikringsmuligheder.
- Udregning af pris over for kunden.
- Indgåelse af kontrakt med kunden omkring transporten.
- Aftale med transportør.
- Udfyldning af de nødvendige papirer for transporten.
Afleveringsform:
Der udarbejdes en rapport, der indeholder:
- en beskrivelse af de lovmæssige krav til transport af plantegift
- en begrundelse for valg af transportform
- en transportrute
- priskalkulation
- en oversigt over hvilke papirer/formularer, der skal benyttes (vedlægges
som bilag)
- evaluering/vurdering af forløb, resultat og egen indsats.
Bilag
Bilag 1 Problemformulering som arbejdsmetode
Bilag 2.1 Forslag til information af praktikvirksomhed inden for kontorområdet
Bilag 2.2 Forslag til information af praktikvirksomhed inden for engroshandelsområdet
Bilag 2.3 Forslag til information af praktikvirksomhed inden for detailhandelsområdet
Bilag 3 Forslag til aftale mellem virksomhed og elever
Bilag 4 Problemformulering
Bilag 5 Elevens hjælpematerialer
Bilag 6 Tidsskema for den merkantile fagprøve
Bilag 1
Problemformulering som arbejdsmetode- vejledning til lærere og
elever
Problemformulering er et værktøj til afgrænsning
af en problemstilling, vi vil arbejde med. Arbejdsmetoden kan deles op på
mange måder, her er to eksempler på nogle faser/spørgsmål,
man kan bevæge sig igennem. I fagprøvesammenhængen er
det muligt at definere problemet som den opgave, eleverne har valgt at løse.
Problemformuleringen skal indeholde mål med opgaven og følges
af en handlingsplan og afleveringsform. Den skal endvidere indeholde et
budget, som skal accepteres af praktikvirksomheden.
Eksempel 1
Krav til problem (opgave): Det skal opleves relevant. Det skal
bearbejde erfaringer (hvad ved vi allerede?). Det skal være
relevant for vores arbejde. Det skal belyse bredere sammenhænge.
Det skal være realistisk at nå både tidsmæssigt
og økonomisk.
Start på problem
At undre sig - at stille spørgsmål (skriv ned):
- Hvad vil jeg/vi undersøge?
- Hvem er det et problem for (hvem er det interessant for?)
- Hvad er målet? - Hvad er det vigtigste?
- Klargør de(n) implicitte problemstilling(er).
- Arbejdet går i al sin enkelthed ud på at få besvaret
nogle spørgsmål.
Eksempel 2
1. Hvad er problemet (opgaven)? For hvem er det et problem (hvem er opgaven
relevant for)? I hvilke sammenhænge kan det forstås som et problem
(hvilke områder omfatter opgaven)?
2. Problemet formuleres klart - i få sætninger, og der begrundes,
hvorfor problemet er stillet op, som det er. Hvordan kan problemet forstås
i forskellige sammenhænge?
3. Hvilke årsagssammenhænge kan umiddelbart opfattes
som relevante i forhold til problemet (hvordan tror vi umiddelbart, det
hænger sammen)?
4. Hvad skal undersøges? Hvilke kortlægningsmæssige
og analysemæssige konsekvenser vil følge af problemstillingen?
Hvilke forhold er relevante at inddrage i undersøgelsen?
5. Begrund og vurder de enkelte undersøgelsesområder
som led i den fortsatte afgrænsning.
6. Hvad skal undersøges? Hvem skal kontaktes? Om hvad? Fremstil
en arbejdsplan under hensyntagen til den tid, der er til rådighed.
7. Hvilket mål ønsker man at nå med opgaven?
Bilag 2.1
Forslag til information af praktikvirksomhed inden for kontorområdet
Til den uddannelsesansvarlige i virksomheden
Orientering om den merkantile fagprøve inden for specialet - f.eks.
Administration.
Tænk på fagprøven
Første modul med specialefag inden for kontoruddannelsen med Administration
skal nu i gang. Her vil eleverne blive orienteret om den fagprøve,
som de skal bestå i løbet af de sidste seks måneder af
uddannelsen.
Fagprøven gennemføres som et projekt, der forberedes på
skolen og gennemføres i en tidsramme svarende til en uges arbejde.
Denne uge kompenseres virksomheden for med AER. (NB! Offentlig Administration
og Lægesekretær to ugers arbejde). Ved løsning af fagprøven
skal eleven inddrage både teoretiske og praktiske forhold fra hele
uddannelsen. Eleven skal selv beskrive sin idé og selv planlægge
og gennemføre fagprøven, som kan være en aktivitet inden
for et afgrænset område på praktikstedet. Her kan elevens
uddannelsesplan være et nyttigt redskab.
På alle skoleophold slutter vi med at vurdere, hvordan emnerne
fra undervisningen på forskellig måde kan indgå en fagprøve,
og vi vil gerne med dette brev opfordre eleven og den oplæringsansvarlige
til løbende at have øje for, hvilke praktiske oplæringsopgaver,
der kan indgå i elevens fagprøve.
Der er mange muligheder for, at virksomheden kan få værdifuld
inspiration fra elevens fagprøve.
Forud for fagprøven skal skolen og virksomheden i fællesskab
acceptere elevens forslag til fagprøve - Problemformuleringen. Skolen
skal sikre, at der er tilstrækkelig bredde og dybde i opgaven, og
virksomheden skal bekræfte, at projektet kan gennemføres i
virksomheden.
Fagprøven afsluttes på skolen med en mundtlig eksamination,
hvor eleven eksamineres i sit projekt, der forinden er dokumenteret bl.a.
med en skriftlig rapport. Ved den mundtlige eksamination medvirker en censor.
Vi ser frem til et godt samarbejde om fagprøven og vedlægger
til orientering en kopi af bestemmelserne om fagprøven.
Med venlig hilsen
Bilag 2.2
Forslag til information af praktikvirksomhed inden for detailhandelsområdet
Til den uddannelsesansvarlige i virksomheden
Orientering om den merkantile fagprøve inden for specialet - f.eks.
Salgsassistent med profil.
Tænk på fagprøven
Første modul med specialefag inden for detailhandelsuddannelsen
som Salgsassistent med profilen..... skal nu i gang. Her vil eleverne blive
orienteret om den fagprøve, som de skal bestå i løbet
af de sidste seks måneder af uddannelsen.
Fagprøven gennemføres som et projekt, der forberedes på
skolen og gennemføres i en tidsramme svarende til en uges arbejde.
Denne uge kompenseres virksomheden for med AER. Ved løsning af fagprøven
skal eleven inddrage både teoretiske og praktiske forhold fra hele
uddannelsen. Eleven skal selv beskrive sin idé og selv planlægge
og gennemføre fagprøven, som kan være en aktivitet inden
for et afgrænset område på praktikstedet. Her kan elevens
uddannelsesplan være et nyttigt redskab.
På alle skoleophold slutter vi med at vurdere, hvordan emnerne
fra undervisningen på forskellig måde kan indgå en fagprøve,
og vi vil gerne med dette brev opfordre eleven og den oplæringsansvarlige
til løbende at have øje for, hvilke praktiske oplæringsopgaver,
der kan indgå i elevens fagprøve. Der er mange muligheder for,
at virksomheden kan få værdifuld inspiration fra elevens fagprøve.
Forud for fagprøven skal skolen og virksomheden i fællesskab
acceptere elevens forslag til fagprøve - Problemformuleringen. Skolen
skal sikre, at der er tilstrækkelig bredde og dybde i opgaven, og
virksomheden skal bekræfte, at projektet kan gennemføres i
virksomheden.
I følge bekendtgørelserne for detailhandelsuddannelserne
kan skolen vælge at bestemme ved lodtrækning, at en elev eller
en gruppe af elever kan eksamineres mundtligt. Vi har på denne skole
valgt følgende procedure......................
Når fagprøven afsluttes på skolen med en mundtlig
eksamination, eksamineres eleven i sit projekt, der forinden er dokumenteret
bl.a. med en skriftlig rapport. Ved den mundtlige eksamination medvirker
en censor.
Vi ser frem til et godt samarbejde om fagprøven og vedlægger
til orientering en kopi af bestemmelserne om fagprøven.
Med venlig hilsen
Bilag 2.3
Forslag til information af praktikvirksomhed inden for engroshandelsområdet
Til den uddannelsesansvarlige i virksomheden
Orientering om den merkantile fagprøve inden for profilen - f.eks.
Logistik.
Tænk på fagprøven
Første modul med specialefag inden for engroshandelsuddannelsen
med logistikprofil skal nu i gang. Her vil eleverne blive orienteret om
den fagprøve, som de skal bestå i løbet af de sidste
seks måneder af uddannelsen.
Fagprøven gennemføres som et projekt, der forberedes på
skolen og gennemføres i en tidsramme svarende til en uges arbejde.
Denne uge kompenseres virksomheden for med AER. Ved løsning af fagprøven
skal eleven inddrage både teoretiske og praktiske forhold fra hele
uddannelsen. Eleven skal selv beskrive sin idé og selv planlægge
og gennemføre fagprøven, som kan være en aktivitet inden
for et afgrænset område på praktikstedet. Her kan elevens
uddannelsesplan være et nyttigt redskab.
På alle skoleophold slutter vi med at vurdere, hvordan emnerne
fra undervisningen på forskellig måde kan indgå en fagprøve,
og vi vil gerne med dette brev opfordre eleven og den oplæringsansvarlige
til løbende at have øje for, hvilke praktiske oplæringsopgaver,
der kan indgå i elevens fagprøve.
Der er mange muligheder for, at virksomheden kan få værdifuld
inspiration fra elevens fagprøve.
Forud for fagprøven skal skolen og virksomheden i fællesskab
acceptere elevens forslag til fagprøve - Problemformuleringen. Skolen
skal sikre, at der er tilstrækkelig bredde og dybde i opgaven, og
virksomheden skal bekræfte, at projektet kan gennemføres i
virksomheden.
Fagprøven afsluttes på skolen med en mundtlig eksamination,
hvor eleven eksamineres i sit projekt, der forinden er dokumenteret bl.a.
med en skriftlig rapport. Ved den mundtlige eksamination medvirker en censor.
Vi ser frem til et godt samarbejde om fagprøven og vedlægger
til orientering en kopi af bestemmelserne om fagprøven.
Med venlig hilsen
Bilag 3
Forslag til aftale mellem virksomhed og elever: (medbringes på
sidste obligatoriske skoleophold til brug ved arbejdet med problemformuleringen)
Fagprøve
uddannelse med speciale/profil
Elevens navn:
Virksomhedens navn og adresse:
Projektidé (skal indeholde eksempler fra specialefagene):
Fagprøven gennemføres i perioden:
Virksomhedens bekræftelse:
- Som uddannelsesansvarlig for ovennævnte elev bekræfter
jeg herved, at et projekt under ovennævnte idé kan gennemføres
i vores virksomhed.
- Eleven gennemfører fagprøven i ovennævnte periode
og efter den udarbejdede handlingsplan, og friholdes i henhold til gældende
bekendtgørelse.
- Eleven får mulighed for at inddrage nødvendig konkret
viden og information fra virksomheden til opgavebesvarelsen.
- Eventuelle udgifter i forbindelse med fagprøven afholdes af
virksomheden.
- Jeg er indforstået med, at andre elever kan deltage i projektet
i vores virksomhed.
Ja
Nej
dato
uddannelsesansvarliges underskrift
elevens underskrift
Bilag 4
(skolens brevpapir)
Problemformulering
Elev |
navn, adresse, telefon |
Uddannelsesansvarlig |
navn, adresse, telefon |
Lærer |
navn, telefon |
|
Praktikaftale uddannelsesretning |
f.eks.: generel kontoruddannelse |
Idé:
Mål:
Problemformulering og handlingsplan:
Dato og underskrifter:
Dato: |
Godkendt den: |
Elevens underskrift |
Uddannelsesansvarliges underskrift |
Lærers underskrift |
Afleverings dato: |
Bilag 5
Elevens hjælpematerialer (ved arbejdet med problemformulering)
Overordnet idé:
Problemafgrænsning:
Endelig problemformulering:
Handleplan (Jeg vil arbejde med følgende spørgsmål):
Jeg skal bruge følgende fag/fagområder i mit arbejde:
Fag/fagområde: |
For at arbejde med |
Jeg skal bruge følgende materialer, litteratur, film, etc.:
Jeg skal kontakte følgende personer:
Jeg arbejder frem mod et produkt, der skal bestå af:
konkret og med kreative elementer |
Bilag 6
Tidsskema for den merkantile fagprøve - hvem gør hvad,
hvornår?
Specialefagenes
første skoleophold |
|
Specialefagenes næste skoleophold |
|
Specialefagenes sidste skoleophold
|
|
Sidste skoleperiode |
|
Praktik |
|
Praktik |
|
Praktik |
|
Fagprøven introduceres |
|
Projektemner
diskuteres |
|
Projektemner diskuteres |
|
Praktisk delaf fagprøven udføres og dokumenteres |
|
Skolernes vejledning til elev og praktiksted |
|
|
Udarbejdelse af problemformulering
Eleverne tildeles en vejleder |
Projektet afleveres og
forsvares evt. |
Forsiden
|