[ Billede: Undervisningsministeriets logo ]




Merkantile fagprøver

- ideer og eksempler

 

Elever i de merkantile erhvervsuddannelser skal afslutte deres uddannelse ved at gennemføre en afsluttende fagprøve.

Gennem fagprøvens projektrapport og selve prøven skal eleverne demonstrere evne til at inddrage og anvende teoretiske og praktiske forhold fra hele uddannelsen.

I dette hæfte præsenteres ideer og eksempler på modeller for fagprøven, emne for projektopgaver samt problemformuleringer.

 

 

Indhold

Forord

1 Indledning

Om fagprøvens formelle grundlag
Om samspillet mellem skole, elev og praktikvirksomhed
Aktører

2 Modeller

Faser i fagprøveforløbet
Forslag til tidsplan for fagprøven
Forslag til organisering af fagprøveperioden

3 Ideer

4 Forløb - Detailhandelsuddannelserne

Minimumskrav
Salgsassistent
Salgsassistent med profil
Salgsassistent, boligtekstil og montering
Dekoratør
Blomsterdekoratør

5 Forløb - Engroshandelsuddannelserne

Minimumskrav
Engros med speciale: Bred profil
Engros med speciale: Salgsprofil
Engros med speciale: Indkøbsprofil
Engros med speciale: Logistikprofil

6 Forløb - Kontoruddannelserne

Minimumskrav
Generel kontor
Administration
Administration med IT
Advokatsekretær
Lægesekretær (offentlig administration)
Offentlig administration
Regnskab og revision
Rejseliv
Spedition og shipping

7 Bilag

1 Problemformulering som arbejdsmetode
2.1 Forslag til information af praktikvirksomhed inden for kontorområdet
2.2 Forslag til information af praktikvirksomhed inden for detailhandelsområdet
2.3 Forslag til information af praktikvirksomhed inden for engroshandelsområdet
3 Forslag til aftale mellem virksomhed og elever
4 Problemformulering
5 Elevens hjælpematerialer
6 Tidsskema for den merkantile fagprøve

 

 

Forord

Samtidig med at de merkantile erhvervsuddannelser ved bekendtgørelser af den 1. juli 1996 blev grundlæggende fornyet, blev det indført, at eleverne skal afslutte deres erhvervsuddannelse med en fagprøve. Fagprøven er beskrevet med ensartede, overordnede mål og rammer i de enkelte uddannelsesbekendtgørelser. De faglige udvalgs intention med fagprøven har været at give uddannelserne et kvalitetsløft.

Fagprøven har til formål at evaluere elevens faglige, generelle og personlige kvalifikationer inden for det pågældende fagområde, og den skal afspejle den enkelte elevs uddannelses speciale, profil og brancheretning.

Fagprøven skal samle hele uddannelsesforløbet fra hg til sidste praktikperiode. Da fagprøven foregår i det sidste halve år af uddannelsen, vil udgangspunktet være praktikuddannelsen og de tilhørende skoleophold. Eleven skal imidlertid have mulighed for at reflektere over, hvad der er lært i hele uddannelsesforløbet, og derfor skal hele uddannelsens bredde og dybde afspejles i fagprøveprojektet.

For at inspirere og motivere handelsskoler og lokale uddannelsesudvalg i forhold til den praksis, der nu skal etableres med at tilrettelægge den merkantile fagprøve, har Erhvervsskoleafdelingen finansieret udarbejdelse og udgivelse af dette håndbogshæfte.

Med det i hånden vil der være mulighed for at vejlede elever og virksomheder med deres arbejde med fagprøven. Det indeholder forslag til organisering af fagprøven, ideer til fagprøveemner, eksempler på fagprøveforløb inden for de forskellige specialer samt forslag til information af og samspil med praktikvirksomhederne. Kataloget er udarbejdet af lektor Ea Stevns Matzon fra Danmarks Erhvervspædagogiske Læreruddannelse (DEL) i samarbejde med en arbejdsgruppe med repræsentanter fra otte handelsskoler. De valgte handelsskoler er geografisk spredt og har erfaring med gennemførelsen af de forskellige merkantile erhvervsuddannelser.

Arbejdsgruppen har bestået af:

  • Henrik Christensen, TietgenSkolen
  • Kirsten Hammer Pedersen, Ålborg Handelsskole
  • Hans Hjorth, Århus Købmandsskole
  • Erling Junker, Mommark Handelskostskole
  • Agnete Larsen, Køge Handelsskole
  • Torben Madsen, Handelsskolen i Randers
  • Poul Rishede, Handelskostskolen i Odder og
  • Niels Vexø, Niels Brock CBC

 

Hæftets indhold har gennem hele tilblivelsesprocessen løbende været drøftet i en følgegruppe bestående af HFI, HL og de faglige udvalg for de merkantile erhvervsuddannelser.

Steen Albertsen
Undervisningsministeriet
Erhvervsskoleafdelingen
August 1998

 

 

Indledning

Gennem deres undervisning på skolen og i praktiktiden har eleverne fået den brede faglige viden inden for hele deres uddannelsesområde. Med gruppeopgaver på skolen og i samarbejdet med kollegaerne på virksomheden har de lært at arbejde sammen og værdsætte hinandens faglige arbejde. Som afslutning på praktiktiden og skoleuddannelsen skal eleverne op til en fagprøve. Fagprøven skal ifølge den gældende bekendtgørelse beskrives i et projekt.

Ved fagprøven skal eleven være i stand til at demonstrere sin evne til at inddrage og anvende teoretiske og praktiske forhold fra hele uddannelsen. Dette gøres igennem et problemorienteret arbejde, hvor deltagerstyring, samarbejde, helhed og sammenhænge bliver de bærende principper. Fagprøven kommer således til at vise, at eleverne gennem et struktureret og teoretisk velfunderet arbejde kan gennemføre en aktivitet eller løse et problem på deres praktiksted. Den bedste opgave må altså være den, der afspejler, hvad en udlært inden for det konkrete uddannelsesområde skal kunne. Det kan være en opgave, som virksomheden skal have lavet under alle omstændigheder, eller et problem som trænger til en løsning. Samtidig skal niveauet afspejle slutmålene for uddannelsen, som de fremgår af de enkelte uddannelsesbekendtgørelser.

Det er først og fremmest elevernes fagprøve. Derfor har vi valgt at beskrive modeller og ideer i en form, så de med få ændringer kan inspirere alle elever, uanset om deres faglige uddannelse har været inden for engroshandel, detailhandel eller kontorområdet.

Med modeller til afholdelse af fagprøven har vi beskrevet dels hvilke faser en fagprøve består af og en tidsplan herfor. Dels har vi foreslået forskellige muligheder for organisering af arbejdet med projektet i perioden efter sidste obligatoriske skoleophold.

Listen med ideer til fagprøveemner er lang. Vi forestiller os ikke, at den er udtømmende, derimod forventer vi, at den inspirerer mange elever til at få deres egne ideer, der passer til netop den uddannelse og det praktiksted, den pågældende elev har været på. Mange ideer er formuleret så bredt, at det er op til den enkelte elev i sin problemformulering at tilpasse den valgte til egen profil eller speciale.

For at vise forskellige måder at skrive en problemformulering på, følger en række forslag til forløb inden for de forskellige specialer. Forslagene beskriver alle idé (emnet) for projektet, problemformulering, handlingsplan og afleveringsform. Som vejledning til eleven og skolen er der vedlagt et bilag om at arbejde med problemformulering (bilag 1).

Forslagene til fagprøveforløb er samlet under henholdsvis engroshandel, detailhandel eller kontorområdet. Indledningsvist er beskrevet de minimumskrav, der er til fagprøven inden for de tre områder.

 

Om fagprøvens formelle grundlag

Reglerne om fagprøven er fastlagt i uddannelsesbekendtgørelserne og er næsten identiske for de tre områder. Forhold, der ikke er nævnt, eller som kun er omtalt kort, dækkes af eksamensbekendtgørelsen, der gælder for alle eksaminer og prøver på erhvervsskolerne, hvor der skal gives bevis.

Det fremgår af Optagelsesbekendtgørelsens § 7, stk. 2 og 3, at den skole, der har modtaget elevens uddannelsesaftale til registrering, har ansvaret for afholdelse af eksamen og prøver inden for de rammer, som ministeriet fastlægger i bekendtgørelser. Hvis denne skole ikke kan gennemføre den afsluttende fagprøve, må den indgå en samarbejdsaftale herom med en anden skole. Skolesamarbejdsaftalerne må derfor indeholde noget om, hvilke skoler der underviser eleverne i hvad samt hvilken skole, der skal afholde den afsluttende faglige prøve jævnfør § 8 i Optagelsesbekendtgørelsen.

Udgangspunktet er, at ansvaret for fagprøven er udelt. Det må være den samme skole, der sørger for information, planlægning, godkendelse af problemformulering, udpegning af censorer og eksamination. Ansvaret herfor skal fremgå af skolesamarbejdsaftalen, ellers gælder det, at det er den optagende skoles ansvar.

 

Fagprøven struktureres ifølge bekendtgørelserne for engroshandels-, detailhandels- og kontoruddannelserne således:

  • Eleven udarbejder en skriftlig projektrapport inden for det sidste halve år af uddannelsen. Den indgår sammen med evt. øvrigt dokumentationsmateriale i den afsluttende fagprøve.
  • Skolen beslutter, hvornår prøven afholdes. Skolen tilrettelægger forløbet af prøven i samråd med det lokale uddannelsesudvalg.
  • Prøven omfatter på kontor- og på engroshandelsområdet en mundtlig eksamination af den enkelte elev eller en gruppe af elever under medvirken af en censor.
  • Censor skal have relevant erhvervserfaring og udpeges af skolen. Elevens præstation bedømmes med én karakter, der er udtryk for en samlet vurdering af projektet og den mundtlige præstation. "Hvis et projekt udføres som gruppearbejde, skal den enkelte eksaminands præstationer kunne bedømmes individuelt." Bekendtgørelse om eksamensordning på erhvervsskolerne mv. § 14 stk. 3.
  • På detailhandelsområdet kan skolen vælge at bestemme ved lodtrækning, at en elev eller en gruppe af elever skal eksamineres mundtligt. Bedømmelsen af de øvrige elevers fagprøve sker som en bedømmelse af det afsluttende projekt, skriftlig rapport og øvrige dokumentationsmateriale, foretaget af en lærer og en censor. Elevens eller gruppen af elevers skriftlige præstation bedømmes med en karakter. Hvis der foretages mundtlig eksamination, bedømmes elevens præstation med en karakter, der er udtryk for en samlet vurdering af projektet og den mundtlige præstation. "Hvis et projekt udføres som gruppearbejde, skal den enkelte eksaminands præstationer kunne bedømmes individuelt." Bekendtgørelse om eksamensordning på erhvervsskolerne mv. § 14 stk. 3.

Formålet med fagprøven er ifølge bekendtgørelserne for engroshandels-, detailhandels- og kontoruddannelserne:

  • At evaluere elevernes opnåede faglige, generelle og personlige kvalifikationer inden for den valgte uddannelses speciale eller profil
  • at vise, at eleven er i stand til at anvende denne viden ved løsning af en given opgave på praktikstedet.
  • Sigtet med fagprøven er, at eleven skal kunne:
  • formulere en idé
  • fastsætte mål
  • planlægge
  • gennemføre og
  • procesevaluere

en aktivitet inden for et afgrænset arbejdsområde på praktikstedet.

Ved idéudvikling, planlægning og gennemførelse af projektet skal eleven kunne inddrage teoretiske og praktiske forhold fra hele uddannelsen, herunder information af og samarbejde med andre i processen. Inden for de givne rammer skal eleven kunne forholde sig til helhed og sammenhænge og kunne fordybe sig i et mere afgrænset arbejdsområde på praktikstedet. Endelig skal eleven kunne evaluere egen indsats i forhold til de fastsatte mål.

Organisering af fagprøven ifølge bekendtgørelserne for engroshandels-, detailhandels- og kontoruddannelserne:

Fagprøven gennemføres som et projekt, der aftales på det sidste obligatoriske skoleophold, hvor eleven eller en gruppe af elever i samarbejde med en lærer udarbejder problemformuleringen. Elevens praktikvirksomhed inddrages i problemformuleringen, således at eleven får mulighed for støtte og bistand i virksomheden til det videre arbejde. Senest på dette skoleophold afsættes tid til en eller flere lærere, som eleverne kan henvende sig til i fagprøveperioden, der for de fleste uddannelsers vedkommende er en uge, men for Offentlig administration og Lægesekretær er to uger.

Eleven skal i praktikvirksomheden have mulighed for informationssøgning og på anden måde inddrage konkret viden i opgavebesvarelsen. Hvis den gennemførte aktivitet skal vurderes ud fra fysiske forhold, herunder salgsopstillinger, brug af farver mv., skal elevens afsluttende produkt indeholde dokumentation i form af farvefotos. Eleven kan vælge at aflevere en del af produktet i anden form eller på andre medier end en skriftlig rapport. Udgifterne skal være budgetterede i forbindelse med problemformuleringen og være accepteret at blive afholdt af praktikvirksomheden.

I fagprøveperioden skal skolens lokaler og øvrige undervisningsudstyr inden for normal undervisningstid være til rådighed for eleverne. For de elever, der har taget specialefagsdelen på en handelskostskole, og hvor prøven afholdes på handelskostskolen, er det skolens ansvar, at der laves aftaler om samarbejde med den lokale handelsskole om tilsvarende mulighed for benyttelse af udstyr, eller at sikre at vejledning kan foregå via telefon, fax eller e-mail.

Opgavens omfang og aflevering ifølge bekendtgørelserne for engroshandels-, detailhandels- og kontoruddannelserne:

Opgaven afleveres på den måde, som det er forudsat i problemformuleringen. Skolen fastsætter tidspunktet for aflevering, således at eksaminator og censor har mulighed for at sætte sig ind i opgavens problemstilling, inden den mundtlige eksamination finder sted.

Bedømmelse ifølge bekendtgørelserne for engroshandels-, detailhandels- og kontoruddannelserne:

Består af en helhedsvurdering af elevens generelle og faglige kvalifikationer på grundlag af den udarbejdede opgave og den samtale, der gennemføres med eleven ved den mundtlige eksamination, i de tilfælde denne finder sted.

Det hedder videre i bekendtgørelserne, at eleven skal kunne evaluere egen indsats i forhold til de af eleven fastsatte mål i projektet.

Eleven skal mindst opnå karakteren 6 for at bestå.

Skolen skal tilbyde de elever, der ikke består den afsluttende fagprøve, en ny eksamen, hvori indgår den tidligere udarbejdede projektrapport, eventuelt efter supplerende praktikuddannelse eller skoleundervisning. Skolen vejleder eleven med hensyn til en yderligere bearbejdning af rapporten. Eleven kan kun deltage i eksamen to gange. Hvis særlige forhold taler for det, kan skolen tillade, at eleven deltager i yderligere en eksamen. (Bekendtgørelserne for engroshandels-, detailhandels- og kontoruddannelserne § 27).

Om ophavsret

I Bekendtgørelse om eksamensordning på erhvervsskolerne mv. § 55 stk. 2. står der: "Hvis prøveforløbet inddrager parter uden for skolen, herunder virksomheder, institutioner mv., aftales det mellem skolen, eksaminanden og tredjeparten, i hvilket omfang skolen, eksaminanden og tredjeparten under respekt af gældende ophavsretslige regler er berettiget til at anvende de resultater, der fremkommer som led i prøveforløbet, herunder om eventuelle oplysninger vedrørende tredjepartens forhold, der forekommer i opgaveløsningerne, må offentliggøres."

Skolernes lokale undervisningsplan og bedømmelsesplan

Af Bekendtgørelse om erhvervsuddannelser nr. 87 af 12/02/1990 § 15 fremgår det, at den enkelte skole i samarbejde med det lokale uddannelsesudvalg skal udarbejde en undervisningsplan under iagttagelse af de mål og øvrige rammer for undervisningen, der er fastsat i de forskellige uddannelsesbekendtgørelser.

I undervisningsplanen indgår skolens bedømmelsesplan, der indeholder retningslinier for fagprøven. Retningslinierne kunne f.eks. indeholde:

  • regler for skolens udpegning af censorer
  • regler for mindstekrav ved godkendelse af problemformuleringer
  • angivelse af bedømmelseskriterier og karaktergivning
  • regler om adgang til at indstille sig til ny fagprøve
  • vilkår omkring eksamen.

 

Om samspillet mellem skole, elev og praktikvirksomheden

Dette kan styrkes ved, at lærer og elev mødes med den uddannelses-/oplæringsansvarlige på skolen senest i sidste obligatoriske skoleperiode omkring den endelige færdiggørelse af problemformuleringen. Hermed kan den uddannelses-/oplæringsansvarlige være med til at fastlægge de rammer, der skal gælde for projektet.

Elevens individuelle uddannelsesplan forudsættes bekendt af alle tre parter ved dette møde, hvor eleven i forvejen har forberedt en problemformulering med emne, modelforslag, omkostningsramme og informationsbehov.

Ligeledes er det for den uddannelses-/oplæringsansvarlige vigtigt at få viden om hvilken rolle, han/hun skal spille i processen (coach, konsulent). Dernæst er det væsentligt, at oplæringsansvarlige er indforstået med, at eleven skal have mulighed for at få forskellige data fra praktikstedet (og at de findes).

En anden form for samspil mellem parterne, der allerede er gennemført med succes på flere handelsskoler er morgenmøder. Her inviteres de lokale virksomheders ledere og/eller den uddannelses-/oplæringsansvarlige til informationsmøder om morgenen. Typisk mødes man kl. 8.00 til en kop kaffe og et rundstykke, og mødet varer ikke mere end en god times tid. Ved sådanne lejligheder er der mulighed for at informere om fagprøven og for at få stillet og besvaret de utallige spørgsmål, der måtte være. Denne mødeform har vist sig at trække flere virksomhedsrepræsentanter til end de møder, der placeres om eftermiddagen ved undervisningens afslutning. På det tidspunkt har mange for travlt til at forlade deres virksomhed.

Et tredje forslag er at lade faglærere besøge eleverne på praktikvirksomheden i praktikperioden. Ved denne lejlighed kan faglæreren få et indblik i den type arbejdsopgaver, eleverne udfører til daglig. Det kan være en hjælp ved vurderingen af fagprøvens problemformulerings indhold og relevans.

Skolerne bør informere praktikstedet og eleverne om fagprøven på et tidligt tidspunkt. Det har til formål at medvirke til at få afmystificeret den afsluttende prøve. Denne form for information kan gå ud som breve eller e-mails.

Bilagene 2, 3 og 4 er "Forslag til information af praktikvirksomhed", "Forslag til aftale mellem virksomhed og elever" og "Godkendelse af problemformulering af elev, skole og virksomhed" i forbindelse med fagprøven. Det anbefales, at "Forslag til information af praktikvirksomhed" vedlægges den enkelte skoles bedømmelsesplan samt eksempler på ideer til og indhold i fagprøven målrettet den enkelte virksomheds speciale, brancheretning eller profil.

De censorer, der tænkes inddraget i den afsluttende fagprøve skal 'klædes på' til opgaven. Nogle skoler har med held anvendt kommende censorer som gæstebedømmere på elevernes projekter på 2. skoleperiode. Det er en form, der kan anbefales, når censorerne kommer fra de lokale uddannelsesudvalg og/eller fra det lokale erhvervsliv.

 

Aktører

Følgende aktører medvirker ved fagprøven:

  • eleverne
  • praktikvirksomheden
  • skolen og det lokale uddannelsesudvalg
  • censorer.

Eleven får idé til samt planlægger, udfører, dokumenterer og evaluerer sit projekt.

Praktikvirksomheden ved den uddannelses-/oplæringsansvarlige støtter og vejleder eleven. Fastsætter i samarbejde med eleverne tidsterminer/tidsrammen for projektet. Fungerer som vejleder for eleverne og stiller de nødvendige oplysninger, rammer og ressourcer til disposition for eleverne ved fagprøven.

Handelsskolen har i samråd med det lokale uddannelsesudvalg ansvar for tilrettelæggelsen af fagprøven. Skolen informerer og vejleder eleverne og praktikstederne om fagprøven. Dette sker såvel via breve som, hvor det er muligt, gennem besøg på praktikstedet og egentlig vejledning på skoleopholdene. Videre sørger skolen for, at eleverne får udarbejdet deres problemformulering på sidste obligatoriske skoleophold. Endelig stiller skolen ressourcer til rådighed ved færdiggørelse af fagprøverapporten og deltager i evalueringen og vurderingen af fagprøven. Hvis den optagende skole ikke kan gennemføre fagprøven, må den indgå en samarbejdsaftale herom med en anden skole.

Censorerne vurderer elevernes rapporter og øvrige dokumentation af fagprøveprojektet. Endelig overværer censor den mundtlige eksamination i de tilfælde, denne finder sted. Den eksamensafholdende skole udpeger censorer i henhold til Bekendtgørelse om eksamensordning på erhvervsskolerne mv. Skolen er ansvarlig for, at de censorer, der udpeges af skolen, opfylder de relevante faglige betingelser, ligesom det skal tilstræbes, at censorerne har tilknytning til erhvervslivet, når de skal være censorer i fag med erhvervsmæssigt indhold. (Bekendtgørelse om eksamensordning på erhvervsskolerne mv. §5).

 

 

Modeller

Faser i fagprøveforløbet

 

Analysefasen

Fagprøven skal afspejle både den teoretiske og praktiske oplæring af eleven, og et godt grundlag og udgangspunkt er derfor virksomhedens uddannelsesplan og bekendtgørelsens afsnit om specialefag.

I analysefasen fastlægges af virksomheden, i hvilken af virksomhedens afdelinger fagprøven skal gennemføres, og hvem der er elevens oplæringsansvarlige i forbindelse med fagprøven.

Når virksomhed og elev vælger fagprøveemne, skal både elevens og virksomhedens interesseområder tilgodeses. Men udgangspunktet tages altid i det speciale eller den profil, der er fastlagt i uddannelsesaftalen.

 

Praktiske ting

Skolen udsender projektvejledning til virksomhed og elev med oplysning om:

  • fagprøvens varighed
  • vejledningsmuligheder på skolen i projektperioden - tidspunkter
  • afleveringstidspunkt og afleveringsform
  • tidspunkter for anvendelse af skolens faciliteter (pc'er, grupperum m.m.)
  • tidspunkt for evt. mundtlig eksamination.

På skolen udarbejdes problemformulering og afgrænsning (praktisk såvel som teoretisk).

Virksomheden skal godkende eventuelle udgifter i forbindelse med fagprøven inden problemformuleringens endelige udformning. Virksomhed og elev træffer aftale om tidsforbrug og placering af den afsatte tid til fagprøve i projektperioden. Projektperioden er perioden fra problemformulering foreligger til afleveringstidspunkt.

Forberedelse - planlægning

Kolleger i virksomheden og specielt i den afdeling, hvor fagprøven gennemføres, informeres - evt. af eleven.

Diverse aftaler med personer i og uden for virksomheden træffes.

Der udarbejdes en arbejdsplan, og dataindsamling påbegyndes. Desuden fastsættes succeskriterier for projektet.

Gennemførelse - dokumentation

Efter gennemførelse af fagprøven i virksomheden udarbejdes på skolen, hjemme eller i virksomheden en skriftlig rapport eller dokumentation i henhold til problemformuleringen. Rapporten eller dokumentationen skal også indeholde:

  • evaluering af processen
  • evaluering af elevens egen indsats i forhold til de fastsatte mål
  • selvstændig stillingtagen til trufne valg undervejs.

Evaluering - samtale

Der anvendes præsentationsteknik ved fremlæggelse af projektet, og der foretages selvreflektion omkring arbejdsproces, problemer og problemløsning. Småjusteringer legitimeres.

Den mundtlige eksamination vurderer:

  • faglige, generelle og personlige kvalifikationer
  • det gennemførte projekt i forhold til problemformulering
  • vægtning af skriftlig rapport og fremlæggelse.

 

Forslag til tidsplan for fagprøven

Inden for det sidste halve år af uddannelsen skal hver elev gennemføre et projekt og udarbejde en skriftlig projektrapport, som indgår i den afsluttende fagprøve.

Det kan derfor anbefales at:

  • Fagprøven introduceres på specialefagenes første skoleophold med opfordring til eleverne om at overveje emner i samarbejde med praktiksted.
  • Projektemner diskuteres løbende på de næste skoleophold.
  • På sidste obligatoriske skoleophold før fagprøven udarbejdes problemformulering til et projekt, der indeholder elementer fra såvel den teoretiske som den praktiske del af uddannelsen. Projektet skal have hovedvægt inden for specialet. Ideen eller problemet medbringes fra praktikstedet.
  • Problemformuleringen indeholder en beskrivelse af forløb og afleveringsform samt eventuelt budget. Omkostningerne accepteres af virksomheden, gerne skriftligt for at undgå misforståelser.
  • Problemformuleringen færdiggøres i samarbejde med skolen, som skal hjælpe med ideer og beskrivelse.
  • Skulle det være nødvendigt at ændre problemformuleringer undervejs, skal rettelserne accepteres af skolen samt af virksomheden, hvis det drejer sig om forhold vedrørende økonomi eller informationer om virksomheden.
  • Hver elev/gruppe får tildelt en vejleder, der har indgående kendskab til elevens/gruppens branche. Der aftales, hvorledes vejledningen kan finde sted (e-mail, telefon, fax, besøg), og i hvilket omfang man kan trække på vejlederen.
  • Eleven gennemfører projektet i den efterfølgende praktikperiode med støtte fra virksomheden og skolen.
  • Virksomheden skal give eleven mulighed for at foretage undersøgelser eller på anden måde inddrage konkret viden eller information fra virksomheden i opgavebesvarelsen. Virksomheden kan også stille lokaler og nødvendigt udstyr til rådighed for eleven i forbindelse med færdiggørelse af projektet.
  • Projektet afleveres på en på forhånd given dato og i den form, der er beskrevet i problemformuleringen. Skolen stiller lokaler og udstyr til rådighed for eleven ved færdiggørelsen op til afleveringsdagen inden for normal åbningstid.
  • Projekterne gennemlæses og evalueres af såvel vejleder som censor.
  • Inden for detailområdet er det muligt for den enkelte skole at vælge at udtrække et antal elever, der skal til den mundtlige prøve. Resten skal herefter vurderes på baggrund af deres rapport med tilhørende bilag og dokumentationsmateriale.
  • Ved den mundtlige eksamen fremlægger og forsvarer eleverne deres projekter over for vejleder og censor, der vurderer og afgiver en samlet karakter for projekt og fremlæggelse.

 

Forslag til organisering af fagprøveperioden

Som udgangspunkt er fagprøven et individuelt projekt, der foregår i egen virksomhed i den del af praktiktiden, der ligger efter sidste obligatoriske skoleophold med specialefag. Der vil dog være tilfælde, hvor arbejdet med fagprøven foregår i en anden virksomhed end eget praktiksted. Det kan være i en anden virksomhed med tilsvarende speciale/profil, det kan være i en anden afdeling i samme virksomhed, eller det kan være i en øve-virksomhed på skolen. Under alle omstændigheder vil forudsætningerne for og målene med fagprøveprojektet altid være de samme:

At eleven eller en gruppe af elever udfører den praktiske del af prøven i en praktikvirksomhed. At eleverne tager udgangspunkt i egen arbejdsdag og bruger den viden, de har erhvervet på skolemodulerne og i praktikken. Den afsluttende aktivitet udføres i en eksisterende afdeling, og man holder sig inden for praktikvirksomhedens normale rytme. Inden for denne mulighed kan det tænkes, at flere elever fra samme virksomhed men på forskellige skoleophold arbejder sammen om et fælles fagprøveprojekt.

Forudsætninger:

1) der er en afdeling/et område til rådighed, der må arbejdes med, med eventuelle rokeringer til følge

Forudsætninger:

2) eleverne løser deres opgave i samarbejde med praktikvirksomhedens ledelse/medarbejdere.

Inden for detail er der mulighed for modeller, hvor en gruppe af elever overtager hele butikken eller arbejder med en shop i shoppen-model.

I de meget særlige tilfælde, hvor eleven må udføre sin fagprøve, og egen virksomhed ikke er i stand til at stå til rådighed, kan det blive nødvendigt at lade fagprøven foregå i en anden virksomhed. Skolen forventes at have et netværk af samarbejdspartnere inden for de relevante områder, som vil kunne mobiliseres i disse undtagelsestilfælde.

Fagprøve i skolepraktik

I de tilfælde, hvor der er tale om skolepraktikelever, udgør skolevirksomheden den egentlige praktikvirksomhed. Forskellen er, at der i skolevirksomheden vil være mulighed for, at en stor gruppe af elever afslutter fagprøven samtidig med kun en enkelt uddannelsesansvarlig tilknyttet, hvor der i den anden praktikvirksomhed som oftest vil være en anden balance mellem antal elever og uddannelses/oplæringsansvarlige. Det vil medføre nogle særlige krav til skolevirksomheden. Ikke alle typer fagprøveideer vil kunne gennemføres hér, og der vil ligge en stor opgave i at give samtlige elever en kvalificeret vejledning og hjælp med fagprøveprojektet.

Anvendelsesmodeller

For næsten alle de merkantile erhvervsuddannelser gælder det, at fagprøveperioden er fastsat til en uge. De eneste to undtagelser der findes, er Offentlig administration og Lægesekretæruddannelserne. De har begge to uger til deres fagprøve.

Fagprøveperioden ligger i tiden fra problemformuleringen er skrevet og godkendt, til den afsluttende opgave er afleveret, og den eventuelle mundtlige prøve er bestået. Der skal tages hensyn til elevens mulighed for at gå til en omeksamen, hvis den første mundtlige prøve ikke er bestået, og/eller hvis projektrapporten ikke kan bestås.

Eleven har en uge (to uger for Offentlig administration og Lægesekretæruddannelserne) til at planlægge og løse sin opgave i forhold til problemformuleringen, til at vurdere om målet blev nået og vurdere egen indsats, til at dokumentere sin indsats og til at forberede og gå til en mundtlig eksamen. Det betyder, at fagprøveugen ikke vil være én sammenhængende uge placeret kun et sted. Derimod vil det være hensigtsmæssigt, at man forestiller sig forskellige anvendelsesmodeller for fagprøveugen (eller de to uger). Under alle omstændigheder må det være den enkelte elevs problemformulering, der er afgørende for, hvordan fagprøveperioden skal fordeles.

1. mulighed

Efter aftale med virksomheden og skolen arbejder eleven enten i virksomheden, på skolen eller hjemme de første fire dage (ni dage for Offentlig administration og Lægesekretær uddannelserne) af fagprøveperioden. Det vil være opgavens problemformulering, der afgør, hvor og hvornår det er mest hensigtsmæssigt at arbejde. Typisk vil den første del af arbejdsindsatsen skulle placeres i virksomheden, mens sidste del, skriveperioden, vil foregå der, hvor der er udstyr til rådighed for eleven. Den sidste dag går eleven til den mundtlige eksamen.

De to datoer, der ligger fast, vil være dagene for aflevering af rapporten og for den mundtlige eksamen. De fastsættes af skolen. De andre dage kan ligge enten samlet eller spredt ud over fagprøveperioden.

2. mulighed

De elever, der inden for detailhandelsuddannelserne ikke skal til eksamen, slutter fagprøveperioden med aflevering af projektrapporten med tilhørende dokumentationsmateriale. Det anbefales, at skolerne i god tid - senest under sidste obligatoriske skoleophold - udmelder hvem, der skal til mundtlig eksamen.

Igen vil det være opgavens problemformulering, der er afgørende for, hvor det er mest hensigtsmæssigt at arbejde. Det kan på skift være enten i virksomheden, på skolen eller hjemme efter aftale med praktiksted og skole.

Skolen fastsætter datoen for aflevering af projektrapporten. De andre dage kan ligge enten samlet eller spredt ud over fagprøveperioden.

3. mulighed

For Blomsterdekoratørspecialet kan der være særlige forhold, der taler for, at alle eleverne samles en eller to dage på skolen for at udføre den praktiske del af deres opgave under opsyn. Der vil være behov for at få vurderet binderiopgaven, før blomsterne visner.

For dem vil en mulighed derfor være en fagprøveperiode med først en dag i virksomheden. Senere følger to dage på skolen efterfulgt af endnu en dag i enten virksomhed eller på skolen, hvor rapportskrivningen skal færdiggøres, og til sidst en dag til den mundtlige prøve.

Det gælder for blomsterdekoratørerne, som hører til detailhandelsuddannelserne, at skolerne kan vælge at lade en del af eleverne gå til mundtlig prøve. De elever, der ikke skal til mundtlig prøve, vil have endnu en dag til færdiggørelse af deres projektrapport med tilhørende dokumentationsmateriale.

Vælger virksomheden og skolen at lade eleverne udføre den praktiske binderiopgave i virksomheden, skal man sikre, at dette arbejde kan dokumenteres i en form, så eleven kan få vurderet den praktiske opgave, mens den udføres, og inden blomsterne visner. Dette kan løses ved, at censor kommer på besøg i virksomheden.

Obs!!

I de generelle uddannelser for kontor, detail og engroshandel kan der eksistere det forhold, at nogle elever er på sidste obligatoriske skoleophold et år før den afsluttende fagprøveeksamen. Det vil være for tidligt at skrive problemformuleringen, når der mangler et helt år af praktiktiden. Hér vil det være væsentligt, at skolerne gør sig klart, hvornår og hvordan fagprøvens problemformulering for de pågældende elever skal finde sted.

 

 

Ideer

Ideer til emner for fagprøver inden for det merkantile område

 1. Overtage og optimere drift af en virksomhed/afdeling i en begrænset periode.

 2. Planlægning og gennemførelse af salgsfremstød for udvalgte varegrupper/ydelser i virksomheden.

 3. Opfølgning på virksomhedens markedsføring.

 4. Vurdering af sortiment med henblik at foretage ind- eller udmeldelse af varer/ydelser.

 5. Planlægning og gennemførelse af en kundeanalyse.

 6. Markedsføring af et nyt produkt/en ny ydelse.

 7. Tilrettelæggelse og gennemførelse af markedsanalyse.

 8. Planlægning og gennemførelse af opsøgende salg inden for udvalgte produkter/ydelser.

 9. Tilbudsgivning samt planlægning og gennemførelse af en specifik aktivitet/ydelse.

10. Analyse af markedsforhold på et nyt marked.

11. Analyse af driften og økonomien af en virksomhed/afdeling.

12. Fordele, ulemper og krav ved anvendelse af EDI.

13. Leverandør- og tilbudsvurdering på udvalgte varegrupper/ydelser.

14. Udarbejdelse af logistikanalyse for afgrænset område i virksomheden.

15. Udarbejdelse af transport og distributionsplan for virksomheden.

16. Analyse af eksisterende lager med eventuelt forslag til forbedringer.

17. Indretning af nyt lager-/vareafsnit.

18. Gennemgang og vurdering af informationsmateriale til kunder. Eventuelt udarbejdelse af nyt informationsmateriale.

19. Gennemgang af årsregnskab med udarbejdelse af analyser af såvel drift, som balancer og likviditet.

20. Beskrivelse af virksomhedens afskrivninger såvel driftsøkonomisk som skattemæssigt.

21. Analyse af nuværende kundebetjening med henblik på bedre kundevejledning og -betjening.

22. Udarbejdelse af hjemmeside på Inter-/intranettet for virksomheden.

23. Udarbejdelse af en komplet SWOT-analyse af virksomheden med idéformulering og målsætning.

24. Analyse af virksomhedens informationssystemer med forslag til ændringer/forbedringer.

25. En beskrivelse af ansættelsesproceduren i virksomheden med udkast til diverse skrivelser, kriterier og budgetter og regler.

26. Udkast til et register-/journalsystem (database).

27. En analyse, beskrivelse, formulering og vurdering af virksomhedens formelle og uformelle organisation.

28. Tilrettelæggelse af et skabelonsystem til en del af virksomhedens interne og/eller eksterne korrespondance.

29. Analyse og vurdering af virksomhedens idégrundlag, profil og koncept.

30. Analyse og vurdering af virksomhedens kvalitets- og servicepolitik.

31. Undersøgelse af mulighederne for salg og markedsføring af virksomhedens produkter/ydelser via Internet/postordre.

32. Gennemgang og vurdering af økonomi-/lagerstyringssystemer.

33. Analyse og vurdering af virksomhedens regnskabsfunktion.

34. Planlægning og gennemførelse af en image-analyse.

35. Udarbejdelse af personaleinstruks ved indførelse af nye arbejdsrutiner, herunder bemandingsplan.

36. En udvalgt lovgivnings betydning for virksomhedens drift.

37. Analyse og vurdering af virksomhedens ressourceforbrug og forslag til besparelser.

38. Analyse og vurdering af internationaliseringens indflydelse på virksomheden.

39. Udarbejdelse af planogram med udgangspunkt i en analyse af varesammensætningen i en afdeling.

40. Udarbejdelse af skifteretspapirer og bodeling i forbindelse med en konkret arvesag.

41. Udarbejdelse af skøde, refusionsopgørelse og øvrige overtagelsespapirer i forbindelse med en konkret ejendomshandel.

42. Planlægning og gennemførelse af transport af farligt gods/unormale dimensioner.

43. Placering og størrelse af eventuelt fjernlager på nyt marked.

44. Analyse af en eller flere transportformers miljøpåvirkning.

45. Beskrivelse og vurdering af konkret patient-/klientforløb med inddragelse af alle berørte emner/parter.

46. Planlægge og gennemføre en speciel aktivitet i forbindelse med en begivenhed.

47. Analyse og vurdering af en virksomheds IT-anvendelse med henblik på eventuel forbedring af integrationsmulighederne/opgradering.

48. Tilrettelæggelse og opfølgning af kædekampagne i butikken.

49. Planlægning og gennemførelse af dekoration og skilte til udstilling i butik.

50. Beskrivelse af en generel sagsgang med forslag til ændrede rutiner.

 

 

Forløb - Detailhandels-
uddannelserne

Minimumskrav

Fagprøven skal afspejle slutmålene med uddannelsen. Den skal vise, at eleven kan:

  • formulere en idé
  • fastsætte et mål
  • planlægge og gennemføre en aktivitet inden for et afgrænset område
  • evaluere egen indsats i forhold til de fastsatte mål.

Det medfører endvidere ifølge bekendtgørelser om detailhandelsuddannelserne, at de fire strømme: Kundestrøm, varestrøm, informationsstrøm og pengestrøm skal inddrages ikke nødvendigvis med samme vægt, men i forhold til den individuelle uddannelsesplan.

Endelig skal eleverne kunne leve op til de seks kompetenceområder, der er defineret i bekendtgørelserne:

1. Personlige kvalifikationer.

2. Økonomiske kvalifikationer.

3. Kommunikative og teknologiske kvalifikationer.

4. Handels- og servicemæssige kvalifikationer.

5. Internationale og kulturelle kvalifikationer.

6. Samfundsmæssige kvalifikationer.

I forbindelse med indgåelse af uddannelsesaftalen udarbejdes i praktikvirksomheden en uddannelsesplan for eleven. Den skal beskrive de områder, som eleven skal oplæres indenfor, samt angive på hvilket niveau, eleven skal kunne håndtere den enkelte kompetence. Den skal som mindstekrav opfylde de mål, der fremgår af den enkelte uddannelsesbekendtgørelse og af det materiale, som de faglige udvalg har udsendt.

Det faglige Udvalg for Detailhandelsuddannelserne har fået fremstillet et materiale til brug ved udarbejdelsen af den individuelle uddannelsesplan. Den individuelle uddannelsesplan vil være en hjælp til at bevare overblikket over, hvilke mål eleven skal nå med sin uddannelse. Den kan være et vigtigt redskab, når eleven skal skrive sin problemformulering, når den uddannelses-/oplæringsansvarlige i virksomheden skal tage stilling til problemformuleringen, og senere igen når eksaminator og censor skal vurdere det færdige resultat.

Det er vigtigt, at skolen sammen med det lokale uddannelsesudvalg udarbejder en bedømmelsesplan, som fastlægger retningslinier for lærernes vurdering af problemformuleringerne.

 

Salgsassistent

Idé - Planlægning og gennemførelse af salgsfremstød for udvalgt varegruppe i butikken.

Problemformulering:

Butikken har i den seneste tid konstateret en faldende omsætning i butikkens fotoafdeling. Dette er en udvikling, som er klart utilfredsstillende, og jeg vil derfor undersøge, hvad årsagen til denne udvikling kan være og komme med forslag til initiativer, der kan vende udviklingen.

Handlingsplan:

  • Jeg vil i det følgende lave en beskrivelse af, hvad årsagen til den faldende omsætning i afdelingen kan være.
  • Rapporten vil indeholde en beskrivelse af butikkens kundeunderlag, dens profil og image.
  • Jeg vil undersøge afdelingens placering i butikslokalet og dens varepræsentation.
  • Samtidig vil jeg udarbejde en kundestrømsanalyse med henblik på eventuelle ændringer af afdelingens placering.
  • Jeg vil også undersøge konkurrencesituationen og sortimentssammensætningen, herunder vurdere vareudvalget i forhold til efterspørgslen.
  • Med henblik på at kortlægge de enkelte varegruppers rentabilitet vil jeg for hovedvaregrupperne lave en dækningsbidragsanalyse.
  • Rapporten vil ligeledes beskrive både den interne og eksterne markedsføring.

På baggrund af de indhentede oplysninger og analyser vil jeg udarbejde forslag til ændringer af afdelingen. Jeg vil i den forbindelse udarbejde en arbejdsfordelingsplan indeholdende arbejdsopgaver, tidsplan for iværksættelsen og forslag til hvem, der skal medvirke. Denne præsenteres og godkendes af den ansvarlige for butikken og afdelingen.

Efter iværksættelsen af ændringerne følges resultatet nøje med henblik på eventuelle justeringer.

Afleveringsform:

Skriftlig rapport med relevante bilag.

 

Salgsassistent med profil

Idé - Planlægning og gennemførelse af salgsfremstød for udvalgte varegrupper i virksomheden.

Problemformulering:

Vinafdelingen i min butik har altid været et af forretningens profilområder. Afdelingens omsætning og afsætning er det seneste år formindsket, denne udvikling vil jeg forsøge at vende.

Handlingsplan:

På baggrund af problemerne i vinafdelingen ønsker jeg nu at udarbejde en skriftlig rapport, som indeholder mulige svar på afdelingens tilbagegang og forslag til forbedringer af afdelingen og butikkens markedsføring såvel internt som eksternt.

Rapporten kan resultere i en ombygning af afdelingen eller ændringer i forretningens markedsføring.

Eventuel ombygning og ændringer i markedsføringen aftales med købmanden og butikschefen.

Jeg ønsker at beskrive forretningens og de nærmeste konkurrenters sortiment med hensyn til bredde, kvalitet og prissætning. Endvidere vil jeg beskrive vor nuværende markedsføring med hensyn til annoncernes størrelse, antal og indhold.

Jeg vil herefter beskrive afdelingen i henseende til inventar, skiltning, varespejl og generel tilstand.

Herefter vil jeg udarbejde en kundeanalyse, der har til formål at belyse, om vort kundeunderlag har ændret sig i forhold til forretningens seneste analyse. Jeg vil med udgangspunkt i kundeanalysen og min viden om konkurrenterne analysere vor egen profil.

På baggrund af indhentede oplysninger og foretagne analyser vil jeg udarbejde forslag til ændringer af forretningens vinafdeling og markedsføringen af vin. Efter aftale med købmanden ændres markedsføringen tidligst seks uger efter aflevering af nærværende rapport, hvorimod afdelingen straks kan ombygges. Efter ændringerne af markedsføring og ombygning, følges afdelingen meget tæt, således det er muligt at evaluere såvel analyser som de foretagne ændringer.

Afleveringsform:

Skriftlig rapport med relevante bilag.

Dokumentation:

Farvebilleder, video eller tegninger.

 

Salgsassistent, boligtekstil og montering

Idé - Tilbudsgivning samt planlægning og gennemførelse af en specifik aktivitet/ydelse.

Problem:

I forbindelse med studiestart i september, flytter mange nye studerende til byen. De har ikke mange penge, og de kender ikke lokalområdets indkøbsmuligheder. Derfor skal der udarbejdes salgsmateriale med konkrete tilbud til indretning af kollegieværelser/lejligheder.

Mål:

At fremstille et gennemarbejdet salgsmateriale indeholdende forskellige tilbud og skitser, som modsvarer de nye kollegianeres behov og pengepung.

Handlingsplan:

  • Butikkens profil og koncept beskrives.
  • Der gives en beskrivelse af konkurrencesituationen.
  • Målgruppen beskrives.
  • Der sammensættes to totalløsninger med forslag til standardudstyr til kollegieværelse/lejlighed.
  • Der udarbejdes pristilbud på de to totalløsninger.
  • Der udarbejdes en markedsføringsstrategi over for målgruppen.

Afleveringsform:

  • skriftlig rapport med tilhørende salgsmaterialer
  • tegninger
  • farvefotos.

 

Dekoratør

Idé - Planlægge og udføre en speciel aktivitet i forbindelse med en begivenhed.

Problem:

I forbindelse med en lokal forårsmesse er butikken blevet tilbudt at leje en stand. Da butikken ønsker at styrke sin profil og vise de nyeste varer til en udvalgt kundegruppe, har vi besluttet at deltage i messen.

Handlingsplan:

  • Butikkens idégrundlag, profil og koncept beskrives.
  • Der gives en beskrivelse af konkurrencesituationen.
  • Målgruppen beskrives.
  • På baggrund heraf udarbejdes en skitse- og plantegning over messestanden, der indeholder disponering af arealet, forslag til skilte og varepræsentation, dekorationsmaterialer, belysning samt anvendelse af farver.
  • Der udarbejdes en liste over varer, der skal præsenteres på messen, og der gives en begrundelse for valget.
  • Der udarbejdes layout til annonce, der skal indsættes i messeavisen og i de lokale dagblade og ugeaviser.
  • Der skrives invitationsbrev med adgangskort til udvalgte kunder.
  • Der foretages en omkostningsberegning og opstilles et budget for udgifter til deltagelse i messen og tilhørende annoncering.
  • Der udarbejdes en arbejdspladsfordeling for de medarbejdere, der skal medvirke.
  • Efter messeaktiviteten laves en kundeundersøgelse om aktivitetens virkning.

Afleveringsform:

Der udarbejdes en skriftlig rapport, der dokumenterer arbejdet og bl.a. indeholder:

  • skitser
  • skilte
  • farvefotos af stand
  • budgetter
  • annonceforslag.

 

Blomsterdekoratør

Idé - Planlægge og gennemføre en speciel aktivitet i forbindelse med en begivenhed.

Problemformulering:

På baggrund af mange kunders forespørgsel om dekoration af rum ved større og mindre begivenheder (bryllup, jubilæum, reception, indvielse, messe, udstilling), mangler butikken klare retningslinier for tilbudsgivning til disse kunder. Jeg vil derfor udarbejde salgsmateriale, som kan anvendes ved tilbudsgivning.

Handlingsplan:

Jeg vil udarbejde en rapport, der beskriver butikkens idé-grundlag, kundeunderlag, målgruppevalg og profil.

Jeg vil ligeledes lave en kundeanalyse for at kortlægge behovet.

Jeg vil lave en beskrivelse af konkurrencesituationen og butikkens sortiment og undersøge, hvordan indkøb, kalkulation og tilbudsgivningen foregår for øjeblikket.

I forbindelse med udarbejdelse af salgsmaterialet skal der udarbejdes skitser og idéoplæg med forskellige sortimentsmuligheder og pristilbud. Disse skal begrundes med kalkulation på de forskellige forslag, budgettering af aktiviteterne og indkøbsplanlægning til forslagene. Der udarbejdes forslag til, hvorledes salgsmaterialet skal udformes.

Dekorationsforslag og delelementer af rumpyntning præsenteres ved binderieksempler.

Afleveringsform:

  • skriftlig rapport med relevante bilag
  • dekorationseksempler.

 

 

Forløb - Engroshandels-
uddannelserne

Minimumskrav

Fagprøven skal afspejle slutmålene med uddannelsen. Den skal vise, at eleven kan:

  • formulere en idé
  • fastsætte et mål
  • planlægge og gennemføre en aktivitet inden for et afgrænset område
  • evaluere egen indsats i forhold til de fastsatte mål.

Ifølge bekendtgørelser om engroshandelsuddannelserne, skal eleverne oplæres inden for mindst tre af de syv hovedområder:

1. Disponering.
2. Indkøb.
3. Lagerstyring.
4. Lagerstyring og distribution.
5. Salg og ekspedition.
6. Salg og ordrebehandling.
7. Markedsføring.

Områderne danner enten en bred profil, som skal afspejle såvel salg som logistik og indkøb, eller en af de tre dybe profiler inden for salg, indkøb og logistik. De tre valgte hovedområder skal indgå i den afsluttende fagprøve.

Endelig skal eleverne kunne leve op til de seks kompetenceområder, der er defineret i bekendtgørelserne:

1. Personlige kvalifikationer.
2. Økonomiske kvalifikationer.
3. Kommunikative og teknologiske kvalifikationer.
4. Handels- og servicemæssige kvalifikationer.
5. Internationale og kulturelle kvalifikationer.
6. Samfundsmæssige kvalifikationer.

I forbindelse med indgåelse af uddannelsesaftalen udarbejdes i praktikvirksomheden en uddannelsesplan for eleven. Den skal beskrive de områder, som eleven skal oplæres indenfor, samt angive på hvilket niveau, eleven skal kunne håndtere den enkelte kompetence. Den skal som mindstekrav opfylde de mål, der fremgår af den enkelte uddannelsesbekendtgørelse og af det materiale, som de faglige udvalg har udsendt.

Det faglige Udvalg for Engroshandelsuddannelserne har fået fremstillet et materiale til brug ved udarbejdelsen af den individuelle uddannelsesplan. Den individuelle uddannelsesplan vil være en hjælp til at bevare overblikket over, hvilke mål eleven skal nå med sin uddannelse. Den kan være et vigtigt redskab, når eleven skal skrive sin problemformulering, når den uddannelses-/oplæringsansvarlige i virksomheden skal tage stilling til problemformuleringen, og senere igen når eksaminator og censor skal vurdere det færdige resultat.

Det er vigtigt, at skolen sammen med det lokale uddannelsesudvalg udarbejder en bedømmelsesplan, som fastlægger retningslinier for lærernes vurdering af problemformuleringerne.

 

Engros med speciale: Bred profil

Idé - Tilbudsvurdering, markedsføring og lagerindretning i forbindelse med optagelse af ny varegruppe i sortimentet.

Problemformulering:

Min virksomhed har fået tilbudt en ny produktserie fra Tyskland. Inden ledelsen accepterer tilbuddet, skal det vurderes med henblik på priser, kvalitet, leveringssikkerhed samt leverings- og betalingsbetingelser. Samtidig skal der udarbejdes en første handlingsplan til markedsføring af det nye produkt. Endelig skal der opstilles et forslag til indretning af nyt lagerafsnit til den nye produktserie med henblik på at løse de specielle krav til opbevaring, som serien stiller.

Handlingsplan:

  • Beskrivelse af produkterne.
  • Vurdering af tilbud.
  • Udarbejdelse af handlingsplan for markedsføring.
  • Oversigt over de nye produkter med hensyn til dimensioner og særlige opbevaringsbetingelser.
  • Forslag til indrettelse af nyt lagerafsnit.

Rapport:

Der udarbejdes en rapport, der indeholder:

  • en beskrivelse af produkterne samt vurderingen af tilbuddet og leverandøren
  • forslag til handlingsplan for markedsføringen
  • begrundelse for valg af handlingsplan for markedsføringen
  • en beskrivelse af lagerindretning med tegning
  • begrundelse for valg af indretningen
  • evaluering/vurdering af forløb og egen indsats.

 

Engros med speciale: Salgsprofil

Idé - Markedsføring af nyt produkt.

Problemformulering:

Virksomheden har optaget et nyt produkt i sortimentet og ønsker at få det nye produkt markedsført. Derfor skal der udarbejdes en markedsføringsstrategi og en handlingsplan for dette produkt. Der skal ligeledes planlægges og gennemføres et salgsmøde for en udvalgt kundegruppe.

Handlingsplan:

  • Beskrivelse af produktet.
  • Undersøgelse/beskrivelse af marked.
  • Prisfastsættelse.
  • Udarbejdelse af idé - mål - strategi.
  • Udarbejdelse af handlingsplan for markedsføring.
  • Planlægning af salgsmøde:
    - invitation
    - program
    - præsentationsmateriale
    - udarbejdelse af tilbud til de inviterede kunder.

Rapport:

Der udarbejdes en rapport, der indeholder:

  • en beskrivelse af det nye produkt
  • en beskrivelse af markedet og mulighederne
  • markedsføringsstrategien
  • handlingsplanerne
  • invitation og program for salgsmødet.

 

Engros med speciale: Indkøbsprofil

Idé - Leverandør- og tilbudsvurdering for udvalgte varegrupper.

Problemformulering:

På baggrund af nogle usikre leverancer fra vor nuværende leverandør af tilbehør ønsker jeg at undersøge markedet med henblik på et leverandørskifte. Vurderingen skal omfatte pris, kvalitet, leveringssikkerhed, leverings- og betalingsbetingelser.

Handlingsplan:

  • Beskrivelse af krav til leverandørydelser.
  • Undersøgelse og beskrivelse af forsyningsmarkedet.
  • Udvælgelse og beskrivelse af leverandører til nærmere vurdering.
  • Vurdering af forespørgslerne.
  • Udarbejdelse af begrundet forslag til leverandørvalg.

Rapport:

Der udarbejdes en rapport, der indeholder:

  • en beskrivelse af krav til produkt og leverandørydelser
  • en beskrivelse af forsyningsmarkedet
  • vurdering af valgte leverandører
  • begrundelse for valg af leverandør
  • vurdering af resultat og egen indsats.

 

Engros med speciale: Logistikprofil

Idé - Løsning af lager- og transportproblemer ved optagelse af ny varegruppe i sortimentet.

Problemformulering:

Virksomheden har fået agentur på en ny produktserie og har derfor lejet et tomt lokale i nabobygningen, som skal indrettes som lager for de nye produkter. Der skal derfor udarbejdes et forslag til lagerchefen, der indeholder forslag til lagerindretning samt forslag til transport og distributionsplan.

Handlingsplan:

  • Oversigt over de nye produkter med hensyn til dimensioner og forventede nøgletal.
  • Undersøgelse af de ergonomiske krav til indretningen.
  • Forslag til indretning.
  • Beskrivelse af lagerstyringssystem.
  • Udregning af lageromkostninger.
  • Udregning af pris for indrettelse.
  • Beskrivelse af kundegruppe.
  • Udarbejdelse af transport og distributionsplan.

Rapport:

Der udarbejdes en rapport, der indeholder:

  • en beskrivelse af de nye produkter
  • en beskrivelse af indretning med tegning
  • en begrundelse for valg af indretningen
  • kalkulation over de forventede lageromkostninger
  • priskalkulation for selve indretningen
  • transport og distributionsplan med begrundelse for valg
  • evaluering/vurdering af forløb, resultat og egen indsats.

 

 

Forløb - Kontoruddannelserne

Minimumskrav

På kontorområdet skal fagprøven vise, om eleverne har nået de mål, der er for uddannelsens enkelte specialer. Samtidig skal fagprøven afspejle slutmålene med uddannelsen. Den skal vise, at eleven kan:

  • formulere en idé
  • fastsætte et mål
  • planlægge og gennemføre en aktivitet inden for et afgrænset område
  • evaluere egen indsats i forhold til de fastsatte mål.

Endelig skal eleverne kunne leve op til de seks kompetenceområder, der er defineret i bekendtgørelserne:

1. Personlige kvalifikationer.

2. Økonomiske kvalifikationer.

3. Kommunikative og teknologiske kvalifikationer.

4. Handels- og servicemæssige kvalifikationer.

5. Internationale og kulturelle kvalifikationer.

6. Samfundsmæssige kvalifikationer.

I forbindelse med indgåelse af uddannelsesaftalen udarbejdes i praktikvirksomheden en uddannelsesplan for eleven. Den skal beskrive de områder, som eleven skal oplæres indenfor, samt angive på hvilket niveau, eleven skal kunne håndtere den enkelte kompetence. Den skal som mindstekrav opfylde de mål, der fremgår af den enkelte uddannelsesbekendtgørelse og af det materiale, som de faglige udvalg har udsendt.

Det faglige Udvalg for Kontoruddannelserne har fået fremstillet et materiale til brug ved udarbejdelsen af den individuelle uddannelsesplan. Den individuelle uddannelsesplan vil være en hjælp til at bevare overblikket over, hvilke mål eleven skal nå med sin uddannelse. Den kan være et vigtigt redskab, når eleven skal skrive sin problemformulering, når den uddannelses-/oplæringsansvarlige i virksomheden skal tage stilling til problemformuleringen, og senere igen når eksaminator og censor skal vurdere det færdige resultat.

Det er vigtigt, at skolen sammen med det lokale uddannelsesudvalg udarbejder en bedømmelsesplan, som fastlægger retningslinier for lærernes vurdering af problemformuleringerne.

 

Generel kontor

Idé - En analyse, beskrivelse, formulering og vurdering af virksomhedens formelle og uformelle organisation.

Case: Udarbejdelse af personalehåndbog

Virksomheden NXdorf har udviklet sig fra at være en lille handelsvirksomhed med kun seks ansatte til i dag at være en virksomhed med 35 ansatte. Virksomheden er oprindeligt startet som en lille virksomhed, der solgte kontorinventar, men har gennem de senere år udviklet sig til i dag at være en virksomhed, der varetager "totalindretning af konferencerum, showrooms, m.m." Endvidere har virksomheden specialiseret sig i totalindretninger af diverse nybyggerier, såsom kontorkomplekser og butikscentre.

Virksomhedens ledelse har på grund af det store aktivitetsforøgelse måtte ansætte stadig flere medarbejdere med vidt forskellige kvalifikationer. Virksomhedens problem er nu, at denne ansættelse af nye medarbejdere er sket så hurtigt, at der i mange situationer ikke har været lejlighed til at introducere medarbejderne til virksomheden på en ordentlig måde. I mange tilfælde er den nyansatte kun blevet introduceret til det afgrænsede arbejdsområde, som han eller hun netop skulle til at varetage.

Problem:

Nyansatte medarbejdere gennem det seneste år er ikke blevet introduceret ordentligt til virksomhedens idé, idégrundlag, mål, organisationsopbygning mv. Virksomhedens ledelse har derfor set det nødvendigt at revidere den gamle personalehåndbog, som nu efterhånden er ved at være nogle år gammel og ikke tidssvarende i forhold til den måde, som virksomheden arbejder på i dag.

Mål:

At udarbejde en ny personalehåndbog indeholdende de relevante data om virksomheden. Specielt skal der udarbejdes et afsnit, der introducerer nye medarbejdere.

Handlingsplan:

  • Problemformulering.
  • Dataindsamling i virksomheden, samt yderligere informationssøgning.
  • Analyse af virksomheden.
  • Udarbejdelse af disposition for personalehåndbogen.
  • Udarbejdelse af håndbog - specielt hensyn til problematikken for nyansatte.
  • Økonomiske beregninger i forbindelse med håndbogens produktion.

Afleveringsform:

Produktet bliver en håndbog, som præsenteres for ledelsen (eksaminator og censor) på et møde (eksaminationen).

 

Administration

Idé - Tilrettelæggelse af et skabelonsystem til en del af virksomhedens interne og/eller eksterne korrespondance.

Problem:

Der udsendes breve fra virksomheden, som er forskellige i layout og blanketter, som ikke er hensigtsmæssigt udfyldt.

For at tilgodese en ensartethed i såvel den interne som den eksterne skriftlige kommunikation skal der udarbejdes et forslag til designmanual indeholdende minimum fem af virksomhedens blanketter - herunder brevblanket.

Handlingsplan:

Forslaget til et delvist nyt blanketsystem udarbejdes med udgangspunkt i en socioteknisk fasemodel.

Forundersøgelse

  • En blotlæggelse af symptomer og delproblemer.
  • Overordnede ønsker med hensyn til layout og indhold.

Analyse af teknisk system og organisation

  • Beskrivelse af mulighederne i virksomhedens eksisterende tekstbehandlingssystem.
  • Analyse af virksomhedens nuværende korrespondance.
  • Analyse af medarbejdernes arbejdsrutiner og forudsætninger.
  • Analyse af danske og internationale standards.
  • Virksomhedens og medarbejdernes krav til de nye blanketter.
  • Omverdenens krav til de nye blanketter.
  • Krav til tekstbehandlingssystem og udskrivningsmuligheder.
  • Økonomiske forudsætninger.

Design

  • På baggrund af analysen udarbejdes herefter nye skabeloner tilpasset det ønskede tekstbehandlingssystem.
  • Beskrivelse af procedure for anvendelse af skabelonerne.
  • Udarbejdelse af generelle retningslinier for korrespondancens indhold.

Implementering

  • Afprøvning og anvendelse af skabeloner i en nærmere fastlagt prøveperiode.
  • Træning af medarbejdere.

Evaluering:

  • Medarbejderforslag til ændringer.
  • Virksomhedens (ledelsens) forslag til ændringer.
  • Egne ændringer og fejlrettelser samt omverdenens vurdering af det nye blanketsystem.

Afleveringsform:

Skriftlig rapport indeholdende diverse ændringsforslag.

 

Administration med IT

Idé - Kombination af flere ideer til fagprøveemner.

Case: Installation og test af ny edb-applikation.

Virksomheden "lille NXdorf", som kun har otte ansatte, har altid anvendt edb-programmerne WordPerfect, PlanPerfect, DataPerfect samt diverse hjælpeprogrammer i de enkelte afdelinger af virksomheden. Programmerne har fungeret udmærket og har fint kunnet dække de behov, som virksomheden har. Virksomhedens ledelse regner også med, at programmerne i fremtiden vil kunne dække virksomhedens behov i forbindelse med den administrative sagsbehandling. Der er således for så vidt intet i vejen med, at virksomheden fremover holder fast ved de kendte programmer og implementerer nyere versioner af programmer, efterhånden som disse kommer på markedet.

Virksomhedens ledelse ønsker imidlertid at undersøge, hvilke muligheder Microsoft Office programmerne kan give, hvorfor virksomheden har anskaffet en enkeltbruger version af disse programmer.

Problem:

Virksomheden har anskaffet programmerne, som i første omgang er indkøbt som en enkeltbruger version. Programpakken er købt hos en lokal edb-detailhandler uden nogen medfølgende serviceordning. Programpakken er nu modtaget i virksomheden, og problemet er nu at få afprøvet programmets mange muligheder.

Mål:

At afprøve programpakken på en enkelt edb-maskine samt konstruere et sæt startdata, som kan præsenteres for ledelsen på et kommende møde, hvor der skal tages stilling til en eventuel anskaffelse af programmerne til hele virksomheden.

Handlingsplan:

  • Udarbejdelse af disposition for opgavens løsning.
  • Installation af programpakken på en enkelt maskine.
  • Test af programmet ved hjælp af demoversion.
  • Konstruktion af startdata med virksomhedens egne data.
  • Udarbejdelse af instruktionsmaterialer.
  • Præsentation af programmets faciliteter.
  • Kalkulation af omkostninger ved anskaffelser til hele virksomheden kontra opgradering af de eksisterende programpakker.

Afleveringsform:

Skriftlig rapport udarbejdet som et instruktionsmateriale, der kort viser programmets faciliteter - særligt hensyn til de arbejdsopgaver i virksomheden som vægtes højest - set fra medarbejder side. Disketter med startdata, som kan anvendes til præsentation af programmernes faciliteter.

Den skriftlige rapport præsenteres under eksaminationen, som finder sted som en mundtlig praktisk prøve, hvor eleven demonstrerer programmets faciliteter for eksaminator og censor.

 

Advokatsekretær

Idé - Beskrivelse af en generel sagsgang med forslag til ændrede rutiner.

Problem:

I forbindelse med berigtigelsen af en hushandel har vi modtaget en klage fra en klient over den lange sagsbehandling.

Mål:

At sikre en hurtigere sagsbehandling.

Handlingsplan:

På baggrund af en klage ønsker jeg nu at udarbejde en skriftlig rapport, der tager sit udgangspunkt i kontorets nuværende papirgang og de retsligt fastsatte rutiner for driften af et advokatkontor.

Rapporten vil gennemgå kontorets rutiner i henseende til:

  • generel korrespondance
  • forsendelse
  • skødeskrivning
  • tinglysning af skøder
  • tinglysning af pantebreve
  • udfærdigelse af refusionsopgørelse
  • deponering af udbetaling
  • afregning med klient.

Efter gennemgangen af kontorets rutiner vil jeg udarbejde et forslag til nye og hurtigere rutiner til brug ved berigtigelser af ejendomshandler.

De nye rutiner kan efter aftale med advokaten implementeres i umiddelbar forlængelse af rapportens færdiggørelse.

En måned efter de nye rutiner er taget i brug, vil jeg evaluere forløbene med henblik på justeringer eller nye ændringer.

Afleveringsform:

Skriftlig rapport med relevante bilag.

 

Lægesekretær (offentlig administration)

Idé - Beskrivelse og vurdering af konkret patient-/klientforløb med inddragelse af alle berørte emner/parter.

Problem:

Peter Hansen har netop gennemgået en by-pass-operation, og han er efter genoptræning i stand til at genoptage sit arbejde. Hele sygdomsforløbet har efter Peter Hansens mening været utilfredsstillende, da han blandt andet har ventet længe, inden han kunne blive opereret, og han føler sig misinformeret, hvilket har resulteret i en klage til Patientklagenævnet.

Mål:

Med udgangspunkt i Peter Hansens journal vil jeg beskrive og vurdere forløbet samt redegøre for den tilhørende anatomi/fysiologi/patologi.

Handlingsplan:

  • Gennemgang af Peter Hansens journal med hensyn til anatomien, fysiologien og patologien.
  • Undersøgelse af landets ventelisteproblematik i forbindelse med by-pass-operationer.
  • Indhentning og gennemgang af informationsmaterialet til by-pass-operationer.
  • Undersøgelse af patientens klagemuligheder.
  • Gennemgang/vurdering af Peter Hansens journal med hensyn til journalopstilling, skrivemåder og diagnoselatin.

Afleveringsform:

Udarbejdelse af rapport indeholdende afsnit om:

  • en beskrivelse af hjertets anatomi, hjertets funktion og patologien ved behov for by-pass-operation
  • en beskrivende gennemgang af hele indlæggelsesforløbet
  • en beskrivelse af ventelistesituationen med hensyn til by-pass-operationer i Danmark samt regler for frit sygehusvalg
  • en beskrivelse af konkret informationsmateriale udleveret til Peter Hansen med en kritisk subjektiv vurdering af, om Peter Hansen er misinformeret om indgrebet eller ej
  • et afsnit omhandlende patienters rettigheder/muligheder for at klage over noget i forbindelse med en hospitalskontakt
  • udarbejdelse af en omskrevet journal med et bud på, hvordan journalen burde være skrevet med hensyn til opstillingsregler, skrivemåder og diagnoselatin.

Fagprøveperioden er i alt to uger.

 

Offentlig administration

Idé - Analyse af nuværende kundebetjening med henblik på bedre kundevejledning/-betjening.

Problem:

På betalingskontoret i vores kommune er der ekspedition ved en skranke, således at alle tilstedeværende i lokalet såvel administrationens personale som andre ventende borgere kan følge med i, hvad der foregår. Undertiden behandles sager, hvor oplysninger af fortrolig karakter skal drøftes med borgeren. Jeg vil arbejde på mulighederne for at give borgerne en mere diskret sagsbehandling på betalingskontoret.

Mål:

Målet er at gennemføre et møde, hvor jeg vil:

  • gennemgå reglerne i forvaltningsloven om tavshedspligt
  • argumentere for og motivere mine kolleger til at arbejde i aflukkede afsnit med borgerne
  • aftale med kollegerne, hvordan arbejdspladserne fordeles fremover.

Endvidere vil jeg foranledige, at der sker en fysisk omstrukturering af ekspeditionslokalet, således at borgerne kan ekspederes på en måde, som tilgodeser et større diskretionshensyn.

Handlingsplan:

Jeg har planlagt ændringerne på følgende måde:

Jeg vil indlede med at beskrive den nuværende organisation i vores kommune samt arbejdsrutinen på betalingskontoret.

Dernæst vil jeg beskrive de regler, der gælder for god sagsbehandling, navnlig disse, som omhandler tavshedspligt. Det vil jeg gøre ved at referere til reglerne i forvaltningsloven samt til Folketingets Ombudsmands praksis. Herefter vil jeg beskrive og analysere teori om mundtlig kommunikation, som kan anvendes i forbindelse med kontakten med borgere, som skylder det offentlige penge. Med henblik på at motivere de ansatte på betalingskontoret til ændringen vil jeg beskrive og analyse teori, som kan anvendes hertil.

I en handlingsplan vil jeg omsætte den erhvervede viden og resultaterne af mine analyser til praksis. Handlingsplanen vil angive den praktiske gennemførelse af målene, herunder en tidsplan for rækkefølgen af de aktiviteter, som skal foregå. Endvidere udarbejdes overheads til brug ved mødet med kollegerne.

Gennemførelse:

Det er aftalt med den daglige ledelse, at ændringen gennemføres i uge x, således at jeg kan medtage de første erfaringer med ændringen i min opgave, som skal afleveres i uge x+3.

Procesevaluering:

Projektet afsluttes med en evaluering af min egen indsats i forhold til målet om at tilgodese et større diskretionshensyn i forhold til borgere, som benytter betalingskontoret.

Afleveringsform:

Som det fremgår, vil jeg udarbejde en skriftlig rapport, som bl.a. indeholder det teoretiske fundament for mit forslag om ændring af praksis på betalingskontoret. Rapporten ledsages af en faktisk gennemførelse af ændringen. Gennemførelsen sker efter godkendelse af ledelsen.

Fagprøveperioden er i alt to uger.

 

 

Regnskab og revision

Idé - Gennemgang af årsregnskab med udarbejdelse af analyser af såvel drift som balancer og likviditet.

 

Case: Regnskabsåret 1997 og budget for regnskabsåret 1999
Virksomheden: DAN DR.

Virksomhedens nettoresultat for regnskabsåret 1997 har været beskedent og ikke tilfredsstillende i forhold til de foregående år.

Virksomheden har gennem de seneste to år haft en væsentlig aktivitetsfremgang, hvilket har betydet en noget større omsætningsstigning end de foregående år, men som samtidig har medført en del nyansættelser, ligesom det har været nødvendigt at indgå yderligere lejemål dels til lagerlokaler dels til administrationspersonale. I regnskabsåret 1997 startede virksomheden eksport til Nordtyskland, hvilket tillige har betydet en forøgelse af de administrative opgaver.

Virksomhedens ledelse har præsenteret virksomhedens budget for 1999 for bestyrelsen, som ikke har godkendt budgettet. Ledelsen er derfor blevet bedt om at udarbejde et revideret budget for regnskabsåret 1999. Ledelsen står hermed med et problem, som kort kan skitseres i nedenstående problemstilling:

Problem:

På trods af en stigende aktivitet, specielt i sidste regnskabsår, har virksomheden ikke formået at præsentere et tilfredsstillende nettoresultat for regnskabsåret 1997. Ligeledes er budgettet for regnskabsåret 1999 ikke blevet godkendt på bestyrelsesmødet.

Mål:

At udarbejde et nyt budget for 1999, som kan godkendes.

Handlingsplan:

  • På baggrund af de seneste tre årsregnskaber foretages en regnskabsanalyse.
  • Der foretages budgetkontrol for de tre seneste år, hvor årets faktiske tal sammenlignes med årets budgetterede tal. Ændringer beregnes og kommenteres.
  • Der foretages en nærmere analyse af de regnskabsmæssige konsekvenser af udvidelsen af aktivitetsområdet eksport til Nordtyskland, herunder bl.a. med hensyn til omsætningens størrelse og de omkostningsforøgelser, der direkte og indirekte kan relateres til aktivitetsudvidelsen.
  • Udarbejdelse af revideret budgetforslag for regnskabsåret 1999.

Afleveringsform:

Skriftlig rapport. Mundtlig præsentation og argumentation for bestyrelsen på det kommende bestyrelsesmøde (eksaminationen).

 

 

Rejseliv

Idé - Tilrettelæggelse og gennemførelse af en markedsanalyse og udvikling og markedsføring af et nyt produkt.

Problem:

Om to måneder skal mit rejsebureau deltage i en rejsemesse. På grund af udviklingen i rejsebranchen føler min ledelse et behov for at præsentere nye og attraktive produkter. Samtidig skal det overvejes, om der skal satses på nye kundegrupper.

Handlingsplan:

På baggrund af en analyse af kundestrømme udarbejdes forslag til nye kundetyper, som bureauet skal satse på i fremtiden.

Der udarbejdes forslag til to - tre nye produkter (servicetilbud) for de enkelte kundetyper, hvoraf et færdigbearbejdes.

I forslagene indarbejdes følgende:

Sammenhængen mellem

  • den valgte kundetype
  • rejseformen
  • den valgte destination
  • de udvalgte kerne- og periferiydelser
  • sæson for produkterne.

Endvidere udarbejdes et kreativt forslag til markedsføring af de nye produkter på rejsemessen.

Afleveringsform:

Skriftlig rapport med relevante bilag herunder præsentation af:

  • mit bureau
  • hvilke produkter der tilbydes
  • hvilken kundetype vi henvender os til
  • en beskrivelse af service-leverance-systemet.

 

 

Spedition og shipping

Idé - Planlægning af transport af farligt gods/unormale dimensioner.

Problemformulering:

En større virksomhed ved Harboøre skal have transporteret 50 tønder plantegift på hver 250 kg til Parma, Italien. Varen skal senest være leveret den 15/05. Virksomheden ønsker, at vi skal planlægge og gennemføre ovennævnte transport på billigste og sikreste måde.

Handlingsplan:

  • Undersøgelse af gældende regler både nationalt og internationalt for transport af plantegift.
  • Vurdering af forskellige transportformer med hensyn til pris, transporttid og sikkerhed.
  • Udvælgelse af gunstigste transportform.
  • Undersøgelse af forsikringsmuligheder.
  • Udregning af pris over for kunden.
  • Indgåelse af kontrakt med kunden omkring transporten.
  • Aftale med transportør.
  • Udfyldning af de nødvendige papirer for transporten.

Afleveringsform:

Der udarbejdes en rapport, der indeholder:

  • en beskrivelse af de lovmæssige krav til transport af plantegift
  • en begrundelse for valg af transportform
  • en transportrute
  • priskalkulation
  • en oversigt over hvilke papirer/formularer, der skal benyttes (vedlægges som bilag)
  • evaluering/vurdering af forløb, resultat og egen indsats.

 

 

Bilag

Bilag 1 Problemformulering som arbejdsmetode

Bilag 2.1 Forslag til information af praktikvirksomhed inden for kontorområdet

Bilag 2.2 Forslag til information af praktikvirksomhed inden for engroshandelsområdet

Bilag 2.3 Forslag til information af praktikvirksomhed inden for detailhandelsområdet

Bilag 3 Forslag til aftale mellem virksomhed og elever

Bilag 4 Problemformulering

Bilag 5 Elevens hjælpematerialer

Bilag 6 Tidsskema for den merkantile fagprøve

 

 

Bilag 1

 

Problemformulering som arbejdsmetode- vejledning til lærere og elever

Problemformulering er et værktøj til afgrænsning af en problemstilling, vi vil arbejde med. Arbejdsmetoden kan deles op på mange måder, her er to eksempler på nogle faser/spørgsmål, man kan bevæge sig igennem. I fagprøvesammenhængen er det muligt at definere problemet som den opgave, eleverne har valgt at løse. Problemformuleringen skal indeholde mål med opgaven og følges af en handlingsplan og afleveringsform. Den skal endvidere indeholde et budget, som skal accepteres af praktikvirksomheden.

Eksempel 1

Krav til problem (opgave): Det skal opleves relevant. Det skal bearbejde erfaringer (hvad ved vi allerede?). Det skal være relevant for vores arbejde. Det skal belyse bredere sammenhænge. Det skal være realistisk at nå både tidsmæssigt og økonomisk.

Start på problem

At undre sig - at stille spørgsmål (skriv ned):

  • Hvad vil jeg/vi undersøge?
  • Hvem er det et problem for (hvem er det interessant for?)
  • Hvad er målet? - Hvad er det vigtigste?
  • Klargør de(n) implicitte problemstilling(er).
  • Arbejdet går i al sin enkelthed ud på at få besvaret nogle spørgsmål.

Eksempel 2

1. Hvad er problemet (opgaven)? For hvem er det et problem (hvem er opgaven relevant for)? I hvilke sammenhænge kan det forstås som et problem (hvilke områder omfatter opgaven)?

2. Problemet formuleres klart - i få sætninger, og der begrundes, hvorfor problemet er stillet op, som det er. Hvordan kan problemet forstås i forskellige sammenhænge?

3. Hvilke årsagssammenhænge kan umiddelbart opfattes som relevante i forhold til problemet (hvordan tror vi umiddelbart, det hænger sammen)?

4. Hvad skal undersøges? Hvilke kortlægningsmæssige og analysemæssige konsekvenser vil følge af problemstillingen? Hvilke forhold er relevante at inddrage i undersøgelsen?

5. Begrund og vurder de enkelte undersøgelsesområder som led i den fortsatte afgrænsning.

6. Hvad skal undersøges? Hvem skal kontaktes? Om hvad? Fremstil en arbejdsplan under hensyntagen til den tid, der er til rådighed.

7. Hvilket mål ønsker man at nå med opgaven?

 

 

Bilag 2.1

Forslag til information af praktikvirksomhed inden for kontorområdet

Til den uddannelsesansvarlige i virksomheden

Orientering om den merkantile fagprøve inden for specialet - f.eks. Administration.

Tænk på fagprøven

Første modul med specialefag inden for kontoruddannelsen med Administration skal nu i gang. Her vil eleverne blive orienteret om den fagprøve, som de skal bestå i løbet af de sidste seks måneder af uddannelsen.

Fagprøven gennemføres som et projekt, der forberedes på skolen og gennemføres i en tidsramme svarende til en uges arbejde. Denne uge kompenseres virksomheden for med AER. (NB! Offentlig Administration og Lægesekretær to ugers arbejde). Ved løsning af fagprøven skal eleven inddrage både teoretiske og praktiske forhold fra hele uddannelsen. Eleven skal selv beskrive sin idé og selv planlægge og gennemføre fagprøven, som kan være en aktivitet inden for et afgrænset område på praktikstedet. Her kan elevens uddannelsesplan være et nyttigt redskab.

På alle skoleophold slutter vi med at vurdere, hvordan emnerne fra undervisningen på forskellig måde kan indgå en fagprøve, og vi vil gerne med dette brev opfordre eleven og den oplæringsansvarlige til løbende at have øje for, hvilke praktiske oplæringsopgaver, der kan indgå i elevens fagprøve.

Der er mange muligheder for, at virksomheden kan få værdifuld inspiration fra elevens fagprøve.

Forud for fagprøven skal skolen og virksomheden i fællesskab acceptere elevens forslag til fagprøve - Problemformuleringen. Skolen skal sikre, at der er tilstrækkelig bredde og dybde i opgaven, og virksomheden skal bekræfte, at projektet kan gennemføres i virksomheden.

Fagprøven afsluttes på skolen med en mundtlig eksamination, hvor eleven eksamineres i sit projekt, der forinden er dokumenteret bl.a. med en skriftlig rapport. Ved den mundtlige eksamination medvirker en censor.

Vi ser frem til et godt samarbejde om fagprøven og vedlægger til orientering en kopi af bestemmelserne om fagprøven.

 

Med venlig hilsen

 

 

Bilag 2.2

Forslag til information af praktikvirksomhed inden for detailhandelsområdet

Til den uddannelsesansvarlige i virksomheden

Orientering om den merkantile fagprøve inden for specialet - f.eks. Salgsassistent med profil.

Tænk på fagprøven

Første modul med specialefag inden for detailhandelsuddannelsen som Salgsassistent med profilen..... skal nu i gang. Her vil eleverne blive orienteret om den fagprøve, som de skal bestå i løbet af de sidste seks måneder af uddannelsen.

Fagprøven gennemføres som et projekt, der forberedes på skolen og gennemføres i en tidsramme svarende til en uges arbejde. Denne uge kompenseres virksomheden for med AER. Ved løsning af fagprøven skal eleven inddrage både teoretiske og praktiske forhold fra hele uddannelsen. Eleven skal selv beskrive sin idé og selv planlægge og gennemføre fagprøven, som kan være en aktivitet inden for et afgrænset område på praktikstedet. Her kan elevens uddannelsesplan være et nyttigt redskab.

På alle skoleophold slutter vi med at vurdere, hvordan emnerne fra undervisningen på forskellig måde kan indgå en fagprøve, og vi vil gerne med dette brev opfordre eleven og den oplæringsansvarlige til løbende at have øje for, hvilke praktiske oplæringsopgaver, der kan indgå i elevens fagprøve. Der er mange muligheder for, at virksomheden kan få værdifuld inspiration fra elevens fagprøve.

Forud for fagprøven skal skolen og virksomheden i fællesskab acceptere elevens forslag til fagprøve - Problemformuleringen. Skolen skal sikre, at der er tilstrækkelig bredde og dybde i opgaven, og virksomheden skal bekræfte, at projektet kan gennemføres i virksomheden.

I følge bekendtgørelserne for detailhandelsuddannelserne kan skolen vælge at bestemme ved lodtrækning, at en elev eller en gruppe af elever kan eksamineres mundtligt. Vi har på denne skole valgt følgende procedure......................

Når fagprøven afsluttes på skolen med en mundtlig eksamination, eksamineres eleven i sit projekt, der forinden er dokumenteret bl.a. med en skriftlig rapport. Ved den mundtlige eksamination medvirker en censor.

Vi ser frem til et godt samarbejde om fagprøven og vedlægger til orientering en kopi af bestemmelserne om fagprøven.

 

Med venlig hilsen

 

 

Bilag 2.3

Forslag til information af praktikvirksomhed inden for engroshandelsområdet

Til den uddannelsesansvarlige i virksomheden

Orientering om den merkantile fagprøve inden for profilen - f.eks. Logistik.

Tænk på fagprøven

Første modul med specialefag inden for engroshandelsuddannelsen med logistikprofil skal nu i gang. Her vil eleverne blive orienteret om den fagprøve, som de skal bestå i løbet af de sidste seks måneder af uddannelsen.

Fagprøven gennemføres som et projekt, der forberedes på skolen og gennemføres i en tidsramme svarende til en uges arbejde. Denne uge kompenseres virksomheden for med AER. Ved løsning af fagprøven skal eleven inddrage både teoretiske og praktiske forhold fra hele uddannelsen. Eleven skal selv beskrive sin idé og selv planlægge og gennemføre fagprøven, som kan være en aktivitet inden for et afgrænset område på praktikstedet. Her kan elevens uddannelsesplan være et nyttigt redskab.

På alle skoleophold slutter vi med at vurdere, hvordan emnerne fra undervisningen på forskellig måde kan indgå en fagprøve, og vi vil gerne med dette brev opfordre eleven og den oplæringsansvarlige til løbende at have øje for, hvilke praktiske oplæringsopgaver, der kan indgå i elevens fagprøve.

Der er mange muligheder for, at virksomheden kan få værdifuld inspiration fra elevens fagprøve.

Forud for fagprøven skal skolen og virksomheden i fællesskab acceptere elevens forslag til fagprøve - Problemformuleringen. Skolen skal sikre, at der er tilstrækkelig bredde og dybde i opgaven, og virksomheden skal bekræfte, at projektet kan gennemføres i virksomheden.

Fagprøven afsluttes på skolen med en mundtlig eksamination, hvor eleven eksamineres i sit projekt, der forinden er dokumenteret bl.a. med en skriftlig rapport. Ved den mundtlige eksamination medvirker en censor.

Vi ser frem til et godt samarbejde om fagprøven og vedlægger til orientering en kopi af bestemmelserne om fagprøven.

 

Med venlig hilsen

 

 

Bilag 3

Forslag til aftale mellem virksomhed og elever: (medbringes på sidste obligatoriske skoleophold til brug ved arbejdet med problemformuleringen)

 

Fagprøve

uddannelse med speciale/profil

 

Elevens navn:

Virksomhedens navn og adresse:




Projektidé (skal indeholde eksempler fra specialefagene):





Fagprøven gennemføres i perioden:


Virksomhedens bekræftelse:

  • Som uddannelsesansvarlig for ovennævnte elev bekræfter jeg herved, at et projekt under ovennævnte idé kan gennemføres i vores virksomhed.
  • Eleven gennemfører fagprøven i ovennævnte periode og efter den udarbejdede handlingsplan, og friholdes i henhold til gældende bekendtgørelse.
  • Eleven får mulighed for at inddrage nødvendig konkret viden og information fra virksomheden til opgavebesvarelsen.
  • Eventuelle udgifter i forbindelse med fagprøven afholdes af virksomheden.
  • Jeg er indforstået med, at andre elever kan deltage i projektet i vores virksomhed.

Ja


Nej




dato

 


uddannelsesansvarliges underskrift

 


elevens underskrift

 

 

Bilag 4

(skolens brevpapir)

Problemformulering

 Elev navn, adresse, telefon
 Uddannelsesansvarlig navn, adresse, telefon
 Lærer navn, telefon
 
 Praktikaftale uddannelsesretning f.eks.: generel kontoruddannelse

Idé:

 

Mål:

 

Problemformulering og handlingsplan:

 

Dato og underskrifter:

 Dato:  Godkendt den:
 Elevens underskrift  Uddannelsesansvarliges underskrift
 Lærers underskrift  Afleverings dato:

 

 

Bilag 5

Elevens hjælpematerialer (ved arbejdet med problemformulering)

 

Overordnet idé:

 

Problemafgrænsning:

 

Endelig problemformulering:

 

Handleplan (Jeg vil arbejde med følgende spørgsmål):

 

Jeg skal bruge følgende fag/fagområder i mit arbejde:

 Fag/fagområde:  For at arbejde med

Jeg skal bruge følgende materialer, litteratur, film, etc.:

 husk at ajourføre listen

Jeg skal kontakte følgende personer:

 

Jeg arbejder frem mod et produkt, der skal bestå af:

konkret og med kreative elementer

 

 

Bilag 6

Tidsskema for den merkantile fagprøve - hvem gør hvad, hvornår?

Specialefagenes
første skoleophold
  Specialefagenes næste skoleophold   Specialefagenes sidste skoleophold
  Sidste skoleperiode
  Praktik   Praktik   Praktik  
Fagprøven introduceres   Projektemner
diskuteres
  Projektemner diskuteres   Praktisk delaf fagprøven udføres og dokumenteres

Skolernes vejledning til elev og praktiksted   Udarbejdelse af problemformulering
Eleverne tildeles en vejleder
Projektet afleveres og
forsvares evt.

    Fagprøveperioden

 

 



Forsiden