|
Casearbejde i social- og sundheds- uddannelserne
Videoportrætter af ældre
Forord
I undervisning og ved prøver på social-
og sundhedsskolerne anvendes casearbejde i vid udstrækning. Der har
hidtil i det væsentlige været tale om skriftlige cases og mere
almene, generelle videofilm om ældre.
På social- og sundhedsskolen i Ringkøbing
Amt er der gennemført et forsøgs- og udviklingsarbejde, hvor
målet bl.a. har været at undersøge muligheder for at
inddrage videomateriale i evaluerings- og prøvesituationer.
Forfatterne har - i tætte relationer og forståelse med de ældre,
der er portrætteret - i samarbejde med Lars Arnfred Film udarbejdet
interviewnøgle og filmmanuskript.
Én videofilm - om Marie, 86 år - er udgivet officielt samtidig
med denne publikation og kan evt. anvendes i undervisningen også i
andre uddannelser.
Publikationen er udgivet med det formål at formidle FoU-projektets
mere generelle erfaringer og overvejelser om casearbejde i forbindelse med
video og for at give inspiration og konkrete forslag til skolerne og lærerne
i forbindelse med anvendelse af videoportrætter i undervisningen på
forskellige niveauer, ved prøver, til rollespil og temaarbejde.
Erhvervsskoleafdelingen har finansieret udarbejdelsen og udgivelsen af denne
publikation.
Afslutningsvis skal bemærkes, at meninger og synspunkter i publikationen
står for forfatternes egen regning.
Birgit H. Bloch
Undervisningsministeriet
Erhvervsskoleafdelingen
Januar 1998
Videoportrætter -
proces og produkt
Målet med denne publikation er at videregive
de overvejelser og erfaringer, der i projektforløbet er gjort med
brug af videoportrætter i undervisningen og til prøver på
de grundlæggende social- og sundhedsuddannelser.
Første del, kapitel 1-3, indeholder en beskrivelse af projektforløbet
og generelle overvejelser om brug af video som baggrund for casearbejde.
Anden del, kapitel 4-7, indeholder konkrete forslag til anvendelse af de
seks videoportrætter. Opgaverne heri kan frit kopieres, men er i lige
så høj grad tænkt som inspiration til den enkelte lærer
til udvikling af egen undervisning.
Portrættet af Marie er i publikationen brugt som gennemgående
eksempel. I opgaverne er der taget udgangspunkt i portrættet af Marie,
men problemstillingerne er konstrueret af forfatterne.
Projektets baggrund og formål
Baggrunden for projektet er de erfaringer, vi som
lærere på Social- og Sundhedsskolen har fået med brugen
af cases til undervisning og prøver i uddannelsen. De skriftlige
beskrivelser af borgere, som man bruger på nuværende tidspunkt,
er ikke udførlige nok og overlader alt for mange spørgsmål
til elevens fantasi. Grunden er, at man ikke i tilstrækkelig kortfattet
form er i stand til at give et fyldestgørende billede af en borger,
når man "kun" anvender skriftlig information.
Samtidig har vi i undervisningen oplevet, at et klip fra en video ofte er
langt bedre som baggrund for casearbejde. Her skal man ikke forestille sig
så meget - man får mange oplysninger ved at SE personen, HØRE
vedkommende selv fortælle, OBSERVERE hvordan hjemmet er indrettet,
hvordan personen bevæger sig rundt etc. Det auditive og det visuelle
rummer så megen information, at det ville fylde mange sider at formidle
det skriftligt.
Når man tænker på elevernes fremtidige arbejdsområde,
vil den dataindsamling, de foretager hos borgeren også foregå
ved at de SER, LYTTER, OBSERVERER i højere grad end de LÆSER
sig til information.
Der findes forskellige portrætfilm om ældre. I undervisningen
har vi benyttet os af flere forskellige, og især har vi fundet "6
billeder af en dom - alderdommen" af Tage Voss, velegnet som baggrund
for casearbejde. Men da ingen af filmene er udarbejdet til undervisningsformål,
mangler der altid vigtige oplysninger.
Hensigten var således at fremstille nogle videoportrætter af
ældre, som var skræddersyede til brug ved undervisning og prøver
på hjælperuddannelsen. Portrætterne kan anvendes fra første
teoriforløb på hjælperuddannelsen, hvor der bliver "lagt
vægt på enkle, sundhedsfremmende og forebyggende opgaver."
(4, s. 6). De omhandler derfor almene problemstillinger hos "almindelige"
ældre. Ved at supplere portrætterne med en skriftlig tekst kan
de udvides og gøres mere komplekse og kan dermed også anvendes
på andre teoriforløb og på assistentuddannelsen.
I portrætterne tilstræbes en helhedsorientering, således
at der lægges op til en tværfaglig vurdering af borgerens situation.
Der tages udgangspunkt i borgerens hverdagsliv, de grundlæggende levevilkår
og livshistorien, kroppens basale behov, de sociale relationer, de daglige
aktiviteter og den konkrete, praktiske hjælp, som borgeren har behov
for.
Der lægges vægt på at synliggøre og skildre borgerens
ressourcer uden derfor at overse belastningerne.
Proces og produkt
Personerne til portrætterne er udvalgt i
samarbejde med to ergoterapeuter fra henholdsvis Kjellerup og Viborg kommuner.
I udvælgelsen har vi lagt vægt på følgende kriterier:
- Personerne er hjemmehjælpsmodtagere i eget
hjem.
- Personerne er ikke plejekrævende, de er
ældre med almindelige aldersbetingede sygdomme, men ikke i et akut
sygdomsforløb.
- Der er tilstræbt en spredning mht. alder,
køn, land og by, enlige og ægtepar.
- Personerne skal både fysisk og psykisk
kunne klare at blive filmet. De er grundigt orienterede om formålet
med og omfanget af deres medvirken.
I forløbet har vi besøgt hver af
personerne 5-6 gange ialt. Ved de første besøg orienterede
vi om projektets omfang, vi interviewede personerne om deres livsforløb
og dagligdag, og vi fik en fornemmelse af om personerne var egnede, dels
som "opgaver" for eleverne, dels som aktører på film.
Derefter blev aflagt et forbesøg sammen med instruktøren,
hvor de konkrete aftaler om optagelserne blev indgået.
Selve optagelserne tog en hel dag hos hver person, foruden ekstra-optagelser
på to forskellige dagcentre. Alle medvirkende har set og godkendt
portrætterne af sig selv inden premieren.
Filmene er produceret af Lars Arnfred Film, med Lars Arnfred som instruktør.
Manuskriptet til portrætterne er udarbejdet i samarbejde med instruktøren.
Der er taget udgangspunkt i den samarbejdsmodel, der bruges på skolen,
og i spørgsmålene til den første interne prøve.
(Bilag 1 og 3). Selve interviewnøglen er udarbejdet individuelt i
forhold til hver enkelt person.
Under hele forløbet har en baggrundsgruppe på skolen fulgt
projektet tæt. Gruppen har medvirket ved udvælgelsen af personerne,
udarbejdelse af interviewnøgle og faglig vejledning.
Produktet er seks selvstændige videoportrætter på ca.
10 minutter hver. I portrætterne er intervieweren, så vidt det
er muligt, klippet fra. Personen fortæller om sit livsforløb
og sin dagligdag, klippet sammen med situationer fra dagligdagen.
Råbåndmaterialet er omfangsrigt. Der foreligger mange timers
videooptagelser, som på et senere tidspunkt vil kunne redigeres og
blive til nye film. Forskellige temaer vil kunne problematiseres på
tværs af portrætterne, eller bestemte emner vil kunne behandles
mere grundigt.
På længere sigt vil materialet kunne videreudvikles, således
at man f.eks. fremstiller en CD-rom, som kan bruges mere fleksibelt, kombineret
med forskellige opgaver. Man kunne forestille sig, at eleverne kunne arbejde
alene eller i grupper med opgaver på forskellige niveauer, hvor de
selv skal søge oplysninger om den enkelte borger.
Præsentation af personerne:
Margit fortæller:
"Jeg er uddannet laborant og lægesekretær og har været
sekretær på en sygeplejeskole i 22 år. Jørgen og
jeg har været gift i 51 år, og vi har et storartet ægteskab.
Vi gør alting sammen. Haven betyder utrolig meget for mig, også
selv om jeg ikke længere kan se, hvad der er krudt, og hvad der er
ukrudt. Jeg har jo selv plantet hver eneste plante. I løbet af det
sidste års tid er jeg blevet meget dårligt seende, og Jørgen
må hjælpe mig med mange ting i dagligdagen."
Edith fortæller:
"Jeg var glad for at gå ud og gøre rent. Jeg har jo ikke
lært nogen ting. Vi fik seks børn. Dengang var der ingen hjælpemidler.
Jeg havde da aldrig troet, at jeg skulle få en vaskemaskine - fuldautomatisk.
Gustav og jeg flyttede hertil for et halvt år siden. Det er kommunens
huse. Vi er glade for at bo her og snakker en del med naboerne. Om sommeren
sidder vi uden for og drikker kaffe på terrassen. Vi kan få
meget tid til at gå med lidt. Det er en ren drømmetilværelse."
Mikael fortæller:
"Jeg købte jo gården i 31. Vi havde både karl og
pige, men så kom børnene jo. Min første kone døde
i 58, så var jeg enkemand i nogle år, inden jeg giftede mig
igen. Min anden kone blev 99, hun var vel nærmest slidt op. Hun lærte
mig at lave mad, så det klarer jeg selv nu. Men pigerne er flinke
til at komme med noget, så det bare skal varmes. Børnene gav
mig en ny damecykel, sidste år til min fødselsdag. Jeg har
høreapparat, det er så svært at indstille, så jeg
bruger det ikke."
Mignon fortæller:
"Min far var kunstner, og jeg har også selv malet, men kun blomster.
Alle mine tre mænd har været købmænd. Jeg har altid
hjulpet til i forretningen, men inde har jeg haft gode hjælpere, så
jeg har aldrig selv skullet gøre rent. Jeg elsker at rejse og har
rejst med alle mine børnebørn, men nu er de voksne. For et
par år siden havde jeg en blodprop i hjernen, og så kom det:
hukommelsen, den er væk."
Asta fortæller:
"Jeg er glad for min hund, Lasse. Så er det ikke så ensomt.
Der er mange, der siger jeg skal flytte, men det vil jeg ikke. Jeg er jo
blevet knyttet til gården. Jeg har siddet i kørestol i 15 år.
Dengang jeg var hjemmehjælper mødte jeg én, der var
i samme situation som mig. Hun lå bare i sin seng og ville ikke noget
- og da jeg så selv blev syg, tænkte jeg: Jeg vil ikke være
lige som Kirstine."
Marie fortæller:
"Min mand og jeg havde en musikforretning. Han døde
i 90. Jeg var ked af at bo i huset, så jeg flyttede her til lejligheden.
Man hører jo så meget om indbrud og sådan noget. Jeg
bager meget, så jeg altid har noget i fryseren, når der kommer
gæster. Jeg har en datter, der bor her i byen. Hun hjælper mig
med mange ting. Jeg bliver tit så forpustet. Det er vist noget med
hjertet. Det er en stor ting for mig at vide, hvad børnene går
og laver, så vi ringer tit sammen."
Hvorfor bruge video-
portrætter i undervisningen?
Casearbejde som pædagogisk redskab
Det at kvalificere sig til at arbejde som hjælper
eller assistent indebærer, at man tilegner sig en viden, der ikke
bare bygger på regler og lærebogsløsninger. Ifølge
Dreyfus & Dreyfus (3) er nybegynderen karakteriseret ved at have tilegnet
sig regler, som bruges uafhængigt af konteksten. Nybegynderen bedømmer
sine egne præstationer i forhold til, hvor godt reglerne følges.
Hvis nybegynderen skal komme videre i udviklingen mod at blive kompetent
udøver og evt. til sidst ekspert, er det nødvendigt at kunne
sætte reglerne ind i en kontekst og at erkende, at der ofte er mange
forskellige løsninger på det samme problem. Denne erkendelse
kan kun opnås gennem erfaring, ved at eleven oplever mange forskellige
situationer og har valgt en plan i hver eneste - og at planen bliver gjort
til genstand for reflektion, både af eleven selv og af omgivelserne.
"Case-metoden retter sig direkte mod at udvikle en righoldig kontekstviden
og det engagement og den erfaring, som er nødvendig for at blive
ekspert. Derfor er metoden stærkere som læreredskab end didaktiske
metoder, der focuserer på regelbaserede teorier. Man kan argumentere,
at kun detaljeret case-viden gør det muligt at bevæge sig fra
det første til de senere trin i læreprocessen" (3, s.67).
I social- og sundhedsuddannelserne er brugen af cases i undervisningen meget
udbredt:
"Undervisningen er i vid udstrækning skåret over den læst,
der hedder læreroplæg (evt. på baggrund af læst
litteratur), gruppediskussioner og opsamlinger. Der arbejdes gennemgående
meget med "cases" mhp. at samle undervisningen, at relatere den
til praksis og anvendelsesperspektivet, og for at sikre elevernes "helhedssyn",
som er en væsentlig krumtap i uddannelsestænkningen.
En elev siger:
Vi har både gruppearbejde med spørgsmål og cases.
Det tværfaglige kommer ind gennem casebeskrivelserne. De vil gerne
have, vi får et helhedssyn på borgerne, og det er så det,
der skal bankes ind i rygmarven på os."(1, s. 143).
Hvorfor er video bedre end papir?
Så langt, så godt.
Men - en case er ikke bare en case. Der findes mange måder at konstruere
en case på, men fælles for dem alle er, at de oplysninger, der
gives, er kraftigt sorterede og kun repræsenterer et minimalt udsnit
af virkeligheden. Som regel begrænser man sig til at præsentere
oplysninger, som er relevante for opgavens løsning. Man tilstræber
at formulere sig neutralt og objektivt, hvilket medfører, at mange
cases ligner journaluddrag og dermed bliver meget kliniske. Personen har
knap nok et navn, og da slet ikke en personlighed.
Et eksempel:
"Hanne Hansen (HH), 84 år, er enke
og tidligere landhusmor. For et halvt år siden flyttede hun i en ældrevenlig
bolig, da hendes eneste, ugifte søn, som havde overtaget gården
efter faderens død, måtte sælge ejendommen pga. gældsforpligtelser.
HH boede på gården sammen med sønnen, og klarede indtil
for ca. et år siden at lave mad og gøre rent.
.........
HH er krumbøjet og spinkel. Fingrene
er stive og krogede. Benene er tykke og hævede.
I den sidste tid er HH begyndt at glemme aftaler, og hun bliver ked af det,
når noget gør hende opmærksom på forglemmelserne.
HH spiser og drikker meget lidt. Hun har flere gange gjort sig våd,
da hun ikke er nået at komme på toilettet. Hun er derfor bange
for at drikke for meget, og har undskyldt over for social- og sundhedshjælperen,
at denne skal have ekstra arbejde med tøjvask pga. HH's små
"uheld".
Hun forsikrer derfor, at hun vil begrænse sin væskeindtagelse.
HH får bragt mad fra plejehjemmet. Da hun altid har været vant
til at spare, gemmer hun alle madrester i køleskabet."
Forskellene på ovenstående beskrivelse og et videoportræt
er mangfoldige og handler især om, at personen bliver levende og får
mange flere nuancer. Mængden af information er mangedoblet og ikke
kun begrænset til det strengt relevante. Virkelighedens kompleksitet
præsenteres for eleven i form af "usorterede" billeder.
Lydsiden er redigeret, men billedsiden giver masser af oplysninger, som
enten er uvæsentlige i situationen, eller som koblet sammen med andre
informationer giver nye indsigter, som ikke er udtalte.
Det er op til eleven at sortere i relevant/ikke relevant information på
billedsiden. Dermed nærmer situationen sig virkeligheden, hvor hjælperen,
straks hun træder ind
af døren, begynder at observere og sortere i sine observationer.
Hvorfor bruge videoportrætter til prøver?
Stiller vi relevante krav til eleverne?
"Endvidere er der for mange prøver.
Der hersker et konstant prøve- og karakterpres over eleverne, og
det influerer alvorligt på undervisningen i den forstand, at alt stof
tilsyneladende først og fremmest vurderes ud fra, om det er prøvestof
eller ej." (1, s. 24).
Ovenstående citat fra Evalueringsrapporten fortæller noget om
den diskussion, der sandsynligvis føres på alle skolerne om
mængden af prøver i uddannelserne. Arbejdet med videoportrætterne
skal ikke ses som et indlæg i denne diskussion. Der tages ikke stilling
til om antallet af prøver er passende. Udgangspunktet har
alene været at forbedre de cases, der bruges ved prøver, så
eleverne får et mere virkelighedsnært oplæg.
Nok så vigtig er diskussionen om kvaliteten af de prøver,
der er i uddannelsen.
"Uddannelsesmæssigt er der, for såvel indgangsårseleverne
som for hjælper- og assistenteleverne, tale om en opvækst i
relativt uddannelsesfremmede miljøer....Der er således ingen
tradition for længerevarende uddannelsesforløb i de pågældende
familier, og det er da også tydeligt, at en meget stor del af f.eks.
hjælpereleverne ikke har ambitioner om længerevarende uddannelsesforløb".
(1, s. 212).
Uddannelserne appellerer med deres særlige profil - det korte, praktiske
, "husligt" og socialt orienterede, kompetencegivende uddannelsesforløb
- til den gruppe piger, som ikke er bogligt, men praktisk orienterede. (2,
s. 8).
Det er vores oplevelse, at mange af eleverne har større eller mindre
problemer med at læse og skrive. På skolen er der en løbende
diskussion af, hvor store og hvilke krav man skal stille til elevernes læse-
og skrivefærdigheder, også set i lyset af deres fremtidige arbejdsfunktion.
Ved at anvende video sammen med en tekst, mindskes kravene til elevernes
færdigheder i at læse og analysere en skrevet tekst. Oplægget
nærmer sig virkelighedens møde mellem borger og hjælper,
og eleven afprøves i færdigheder som observation og evnen til
at udvælge relevant information, som præsenteres såvel
visuelt som auditivt. Færdigheder, som hun i høj grad får
brug for i sit fremtidige arbejde.
Afprøvning af et videoportræt
Portrættet af Marie er afprøvet på
et hold social- og sundhedshjælperelever, som netop havde bestået
prøven efter teori 1. Betingelserne var de samme som ved prøven:
- prøven varede ialt fire timer
- den første time forberedte eleverne sig
i grupper på baggrund af casen
- derefter tre timers individuel skriftlig opgaveskrivning
- der anvendes allerede kendte, faste spørgsmål
(se bilag 2 og 3).
I stedet for en skriftlig case, så eleverne
portrættet af Marie to gange - én gang før og én
gang efter forberedelsen i grupper.
Halvdelen af eleverne startede med at læse et skriftligt oplæg
om Marie. Oplægget findes i kapitel 4. Oplysningerne i teksten svarer
nøje til oplysningerne i videoen. Formålet var at afprøve,
om det er nødvendigt at have en tekst som supplement, og hvilken
betydning teksten har.
Ved afprøvningen var der synlige forskelle mellem besvarelserne fra
elever, som havde fået teksten, og de elever som kun så videoen.
Generelt havde eleverne med tekst registreret flere problemstillinger
og var mere opmærksomme på de kvalitative værdier. De
elever, der havde teksten, havde f.eks. alle lagt vægt på, at
Marie følte sig ensom og var utryg ved at gå ud om aftenen.
De elever, der ikke havde teksten, havde ikke lagt vægt på eller
havde helt overset disse problemstillinger.
Efter "prøven" havde vi en dialog med eleverne. Citaterne
i det følgende stammer herfra.
"Jeg kunne godt tænke mig at komme ud til Marie som hjælper
- nu føler jeg, at jeg kender hende lidt"
Eleverne gav udtryk for, at videoportrættet af Marie var meget mere
egnet som udgangspunkt for prøven end et skriftligt oplæg.
Én af eleverne sagde, at det var ligesom om man selv sad og snakkede
med hende. Det var dejligt at se og høre hende, og at se hvordan
hjemmet så ud. Vi lagde mærke til, at det første, eleverne
kommenterede var, hvordan Marie er som person: "Man fornemmer
hendes humør og livsindstilling".
"Vi blev meget hurtigere enige i gruppen"
Dette udsagn kom bag på os, men er egentlig logisk: Jo flere oplysninger,
man får i en case, jo mindre behov er der for at digte selv. Dermed
mindskes risikoen, for at man bliver uenige om, hvordan personen skal fortolkes.
Eleverne gav udtryk for, at de i traditionelt casearbejde ofte brugte lang
tid på at nå frem til en fælles forståelse af personen.
Selv om man bruger ekstra tid på at se videoen igennem to gange, indhentes
tiden således i gruppearbejdet bagefter, og man undgår spildtid
og unødige frustrationer over fortolkningen.
"Det var faktisk som om, det var en anden film anden gang, fordi
det var nye ting, man så"
Alle eleverne, selv dem, der havde en supplerende tekst, gav udtryk for,
at det var nødvendigt at se portrættet to gange for at få
flest mulige oplysninger med.
"Det er svært at se og lytte og tage notater samtidig"
Alle var enige om, at en supplerende tekst var en stor fordel. Det var rart,
at man på forhånd vidste, der var ting, man ikke skulle huske.
Ved at læse oplægget om Marie før fremvisningen, nåede
de at danne sig et billede af
hende og var mere parate til at modtage informationerne i videoen.
Samtidig kunne de bedre koncentrere sig om at se videoen, når de ikke
skulle tage så mange notater undervejs.
De optimale betingelser for en prøve, baseret
på et videoportræt
- Der skal være mulighed for at se videoen
flere gange
Når man læser en tekst, kan man læse
langsomt eller
hurtigt, man kan stoppe op undervejs, gå tilbage, strege under og
gøre notater. I den færdiguddannede hjælpers arbejde
er der også mulighed for at stoppe op, kigge efter og gå tilbage
for at kontrollere oplysninger.
En video kører i sit eget tempo, og seeren må følge
med, uanset om hun har registreret alle relevante informationer. Det er
derfor nødvendigt at give eleven en mulighed for at gå tilbage,
enten ved at vise filmen to gange for alle, eller ved at gruppen/den enkelte
har sin egen kopi og kan spole frem og tilbage. Rent praktisk er den første
løsning at foretrække.
- Der skal både være mulighed for at
drøfte portrættet i en gruppe og at arbejde selvstændigt
I gruppen kan man hjælpe hinanden med at
fortolke portrættet og finde frem til, hvilke oplysninger, man hver
især mangler. Fire par øjne ser mere end to. Det, den ene ikke
fangede, så den anden. I den "virkelige" verden arbejder
hjælperen også i en gruppe og er afhængig af at samarbejde
med egen og andre faggrupper. Men i samarbejdet med borgeren er hjælperen
oftest alene og skal kunne træffe selvstændige beslutninger.
Derfor mener vi, at en kombination af gruppearbejde og individuel præstation
svarer godt til virkelighedens krav.
- Portrættet bør ledsages af en tekst
Brugen af et videoportræt nærmer sig
virkelighedens møde mellem hjælperen og borgeren. Men i virkelighedens
møde er hjælperen mere eller mindre orienteret om borgeren
på forhånd. Og i modsætning til det virkelige møde
er videoportrættet redigeret og dermed komprimeres informationerne.
Det er ikke rimeligt at basere en prøve på, at eleverne blot
ved at se 10 minutters video kan indsamle alle relevante oplysninger.
Hvordan teksten skal udformes, afhænger af målet med prøven.
Teksten kan bruges til at fastholde data fra portrættet, til at uddybe
og komplicere casen eller til at dreje casen eller flytte fokus. Mulighederne
er utallige.
Det første, man må gøre sig klart er, om teksten skal
indeholde nye informationer eller blot skal fastholde oplysninger fra videoen.
Selv om man holder sig til videoens oplysninger er det nødvendigt
med overvejelser og heraf følgende bevidste valg af informationer.
Videoen er så fyldt med såvel verbale som nonverbale informationer,
at der altid vil skulle foretages en prioritering, som ikke kan undgå
at understrege bestemte oplysninger.
Man må stille sig selv spørgsmålet: Hvilket formål
har teksten? Hvordan skal den arbejde sammen med videoen?
Teksten om Marie i kapitel 4 er ét eksempel, som kan bruges i forbindelse
med en evaluering. I afsnittet om videoportrætternes brug i undervisningen
gives der flere eksempler på forskellige supplerende tekster.
Uanset hvad man vælger at skrive i teksten,
bør indholdet nøje overvejes, da det har en meget styrende
funktion. Eleverne tænker ganske naturligt : "Hvis det står
på papiret - så er det nok vigtigt."
- Eleverne skal vide, hvad de skal stille op med
portrættet
At lave casearbejde på baggrund af et videoportræt
er en helt anden proces end traditionelt casearbejde ud fra en tekst. En
skriftlig case er konstrueret og indeholder som regel kun oplysninger, som
er relevante for casearbejdet. Der er sorteret kraftigt i informationerne,
som regel også af pladshensyn.
I modsætning hertil er videoportrætterne fyldt med oplysninger,
som ikke alle er lige relevante for hjælperens arbejde. Det kan være
svært for eleven at vide, hvilke informationer, der skal trækkes
ud af videoen.
Hvis man vil bruge videoportrætter til evaluering, er det derfor nødvendigt,
at eleverne har øvet sig på denne metode i undervisningen.
Det er nødvendigt at have en arbejdsmodel, som er kendt og indarbejdet
af eleverne. (Se eksempel bilag 1). Modellen vil givetvis se forskellig
ud fra skole til skole og være mere eller mindre struktureret. Der
er mange variationsmuligheder, lige fra faste, kendte eksamensspørgsmål
(se eksempel bilag 3) til spørgsmål, specielt udarbejdet til
den enkelte case og/eller en mere dialogbaseret, mundtlig eksamination.
- Om prøven er mundtlig eller skriftlig
er ikke afgørende
Som tidligere nævnt har en del af eleverne
svært ved at formulere sig på skrift. Det er vores opfattelse,
at mange af dem ville foretrække en mundtlig prøve. De krav,
der stilles til eleverne om skriftlighed i uddannelsen skulle gerne modsvare
de krav, der stilles i deres fremtidige arbejdsfunktion. På den anden
side skal man - også som social- og sundhedshjælper - kunne
læse og forstå en tekst og kunne meddele sig skriftligt til
andre.
Derfor er det afgørende ikke, om prøven er skriftlig eller
mundtlig. Det afgørende er, at vilkårene for prøven
giver eleven optimale betingelser, og at kravene matcher de krav, der stilles
i en fremtidig arbejdsfunktion.
Tekst og opgaver til
portrættet af Marie
MARIE, 86 år
Marie har travlt... der skal syltes blommer og
bages kaffebrød. Det er vigtigt, at der altid er brød i fryseren,
når familien kommer på besøg. Hendes tre voksne børn
nyder godt af Maries mange aktiviteter i køkkenet. Marie fungerer
som familiens samlingspunkt - er altid velorienteret om familiens aktiviteter
uden for hjemmet. Telefonen er et uundværligt redskab for Marie.
Om dagen er Marie altid optaget af mange gøremål:
hun går på besøg hos naboerne eller datteren, hun handler
ind, hun vasker tøj, bager og sylter - og så er hun på
dagcentret. Om aftenen er Marie dog altid hjemme, for hun tør ikke
gå ud. Hun spiser aftensmad kl. 17, så hun er klar til at se
"Lykkehjulet". Aftnerne går mest med at se fjernsyn. Kl.
ca. 23 går hun i seng, læser lidt, og kan så godt ligge
vågen til henad kl. 4, inden hun falder i søvn.
Marie og hendes mand havde en musikforretning. Hun var glad, da den blev
solgt, for de var meget bundet af den. Maries mand døde i 1990, og
hun flyttede til en lejlighed midt i byen, fordi hun var utryg ved at bo
alene i huset.
Marie er meget tunghør. Hun er glad for at være sammen med
andre, men har tit svært ved at følge med i samtaler, fordi
hendes høreapparat ikke fungerer - eller hun har simpelthen glemt
det derhjemme. Ind imellem er hun lidt ensom, især om aftenen.
Marie har problemer med hjertet. Hun bliver let forpustet ved anstrengende
arbejde, og må holde mange små pauser i løbet af dagen.
Opgave 1. Tema: RENGØRING
Marie bor i en stor 2-værelses lejlighed
på 1. sal. Da hun flyttede fra huset, måtte hun sælge
mange af møblerne, til trods herfor er der mange ting i Maries lejlighed.
Der er faste tæpper overalt i lejligheden, på nær i køkkenet.
Stuen bærer præg af,
at Marie har samlet familieportrætter og nips gennem et langt liv.
Sofapuder og klokkestrenge har hun selv syet. Marie har altid passet hjemmet
selv og lægger vægt på, at der er orden og rent overalt.
Beboerne i ejendommen har ansvaret for vask
af trappen.
1. Læg mærke til indretningen i Maries stue. Hvad skal man være
særligt
opmærksom på, når man gør rent i stuen?
2. Hvilke rengøringsopgaver tror I, Marie gerne vil have hjælp
til?
Begrund hvorfor.
3. Du kommer ud til Marie to timer hver 14. dag. Hvordan vil du tilrette-
lægge arbejdet?
Opgave 2. Tema: DØGNRYTME
Mens Marie og hendes mand havde forretningen,
var der altid nok at se til. Marie afløste manden, når der
var behov for det, og hun gjorde rent i forretningen hver morgen, før
de åbnede. Om eftermiddagen var hun hjemme hos børnene. Han
var tit sent færdig i forretningen, så ofte var de hjemme om
aftenen. Hvis de tog nogen steder, var det altid sammen. Marie brød
sig ikke om at være alene hjemme.
Marie har svært ved at sove om natten, men som hun siger: "Jeg
har jo nok ikke brug for mere søvn - sådan er det jo at blive
gammel."
1. Beskriv Maries døgnrytme i dag og dengang, de havde forretning.
- hvilke lighedspunkter og forskelle er der?
2. Hvordan ser Marie på sin døgnrytme i dag? Er der noget,
hun kunne tænke
sig anderledes?
3. Hvad er din opgave i den forbindelse?
Opgave 3. Tema: SPISEVANER
Marie har altid godt kunnet lide at lave mad.
Hun handler ind dagligt og tilbringer megen tid i køkkenet med madlavning
og bagning. Marie holder af traditionel gammeldags dansk mad og sætter
pris på, at tingene er hjemmelavede. Hun har faste spisetider, men
springer af og til frokosten over. Til gengæld er der altid hjemmebagt
brød til både formiddags-, eftermiddags- og aftenkaffen.
1. Hvad tror I, Marie spiser i løbet af en dag, og hvordan er energisammensætningen?
2. Hvordan er Maries spisevaner i forhold til hendes helbred?
3. Hvilke overvejelser gør du dig om din rolle som hjælper
ift. Maries spisevaner?
Opgave 4. Tema: KREDSLØBET
Marie bliver let forpustet, og hun er ikke helt
sikker på, hvad der er i vejen. Hun har i mange år fået
både hjertemedicin og vanddrivende tabletter og ved ikke, hvordan
de arbejder sammen. Hun er lidt ked af de vanddrivende tabletter, for hun
skal så tit på toilettet.
1. Hvordan ser du, at Marie har et dårligt kredsløb, hvordan
oplever Marie det
selv, og hvordan påvirker det hendes dagligdag?
2. Hvad kan Marie selv gøre for at forbedre kredsløbet?
3. Hvad er din rolle og kompetence i forhold til Maries kredsløbsproblemer
og usikkerheden om medicinen?
Opgave 5. Tema: KOMMUNIKATION
Marie er meget tunghør. Hun har svært
ved at høre dørklokken og telefonen.
Høreapparatet fungerer ikke, og Marie har prøvet at bytte
om på højre og venstre apparat, men det hjalp heller ikke.
Marie har ikke gjort noget ved problemerne, for som hun siger: "Sådan
er det jo at blive gammel."
1. Hvad betyder det for Maries dagligdag, at hun hører dårligt?
2. Hvad skal du være opmærksom på, når du snakker
med Marie?
3. Hvad kan der være i vejen med høreapparatet, og hvilke opgaver
har du i den forbindelse?
Opgave 6. Tema: SAMARBEJDE
Marie har aldrig interesseret sig for musik.
Hun var glad, da forretningen blev solgt, for hun syntes, de var meget bundet
af den. Mens børnene var små, var det vigtigt for hende at
være meget hjemme, og hun kom kun i forretningen, når det var
absolut nødvendigt. Hendes opgave i forretningen bestod mest i at
gøre rent og afløse manden, når der var behov.
Marie er meget tunghør og hendes høreapparat fungerer ikke
så godt, men som Marie siger: "Sådan er det jo, når
man er gammel." I det hele taget tager Marie de daglige problemer med
godt humør og optimisme.
I Maries lejlighed trives potteplanterne, der er altid hyggeligt, og Marie
holder af, at tingene har deres faste pladser.
1. Hvordan har Maries livsform været, og hvilken betydning har det
for samarbejdet i dag?
2. Beskriv Maries livsindstilling, og hvordan den kan få indflydelse
på samarbejdet.
3. Har Maries helbredstilstand indflydelse på samarbejdet?
Opgave 7. Tema: NETVÆRK
Marie har altid styr på, hvad alle i familien
foretager sig. Telefonen bruges flittigt til dette formål. Hun samler
også tit familien, og det er ikke sjældent, at Marie serverer
middag for 12 personer. Marie har dagligt kontakt med sin ældste datter,
hun besøger hende tit om formiddagen, eller datteren kigger ind,
når hun kommer forbi. Marie er opvokset i byen og kender derfor mange
mennesker i nabolaget.
Maries mand er død for syv år siden, hun følte sig utryg
ved at bo alene i huset og flyttede derfor til lejligheden.
1. Hvordan vil du beskrive Maries kontakt med det formelle og det uformelle
netværk?
2. Er der noget, der ikke fungerer i Maries netværk?
3. Hvilke opgaver har du som hjælper i forhold til det formelle og
det uformelle netværk?
Opgave 8. Tema: SØVN
Marie ligger tit vågen, fra hun går
i seng til henad klokken fire. Sådan har Marie haft det, siden hun
blev alene. Datteren siger, at hun bare kan få nogle sovepiller hos
lægen, men det vil Marie ikke. Hun synes det er træls, men som
hun siger: "Sådan skal det nok være - jeg har jo nok ikke
brug for mere søvn."
1. Hvilke årsager kan der være til Maries søvnløshed,
og hvordan påvirker det Maries dagligdag, at hun sover dårligt?
2. Hvad kan Marie selv gøre for at forbedre situationen?
3. Hvad er din opgave som hjælper i den forbindelse?
Rollespil
Tværfagligt værksted med rollespil
I rollespillet forsøger man at nærme
sig en virkelig situation. Hvis dette skal lykkes, må rollespillet
ikke blive til et teaterstykke med faste replikker. De medvirkende skal
ikke på forhånd vide, hvad modparten vil sige eller gøre.
Mange elever har større eller mindre modstand mod rollespil. Det
er vores erfaring, at det bliver lettere for eleverne at spille roller,
hvis de kan få lov til at klæde sig ud. Endnu bedre er det,
hvis rollespillet foregår i realistiske omgivelser, f.eks. en prøvelejlighed.
Enkelte gange har en gruppe foretrukket at optage rollespillet på
video fremfor at spille det for klassen.
Endelig kan man, som i de følgende rollespil, lade en gruppe fremfor
enkeltpersoner være ansvarlig for rollen. Når eleven så
evt. går fast i rollespillet, kan hun hente hjælp hos sin gruppe,
eller en anden fra gruppen kan træde ind og spille rollen videre.
Det er vigtigt på forhånd at pointere, at eleven ikke spiller
sig selv, men en rolle med måske meget anderledes normer end hendes
egne. Derfor er den kritik, der bagefter måske rettes mod hende, ikke
personlig, men rettet mod den måde, situationen blev håndteret
på.
Rollespil bliver bedst, hvis de rummer en interessekonflikt - og hvis alle
ikke nødvendigvis opfører sig "efter bogen".
Vi har arbejdet med rollespillene ud fra følgende model:
- Der afsættes en hel dag (seks undervisningstimer).
- To lærere fra forskellige faggrupper deltager
i hele forløbet.
- Dagen starter med, at alle ser det eller de videoportrætter,
som bruges som udgangspunkt.
- Eleverne deles i grupper svarende til antallet
af rollespil.
- Disse grupper deles igen i mindre grupper, som
får hvert deres oplæg til rollerne. Der må ikke fortælles
om rollen til de andre grupper. Hver gruppe forbereder sig på rollen
og vælger selv, hvem der skal spille rollen.
- Rollespillene varer max. 15 minutter. Efter hvert
rollespil er der en opsamling, som starter med, at de medvirkende får
lov til at udtale sig, derefter bredes diskussionen ud til hele klassen.
- Der kan evt. udpeges observatører med
mere eller mindre faste opgaver.
Hvis man har mere tid til rådighed, kan det
være en god idé at lave en anden runde rollespil - ud fra spørgsmålet:
"Hvordan gik det næste gang?"
Lærervejledning til rollespillene
I det følgende gives oplæg til rollerne
i fire forskellige rollespil med udgangspunkt i portrættet af Marie.
Det overordnede tema er værdier, normer og holdninger.
De fire rollespil omhandler forskellige konfliktsituationer, som hjælperen
typisk vil komme ud for i sit arbejde. I rollespillet skulle konflikten
gerne blive synlig. Det er derfor vigtigt, at lærerne går rundt
til grupperne, mens de forbereder sig, og giver eleverne ideer til, hvordan
de kan spille rollerne, således at man forhindrer, at rollespillet
kører af sporet.
1. rollespil handler om REGLER. Konflikten i rollespillet består
i, at nogle hjælpere er gode til at "bøje" reglerne
og derved bliver populære hos borgeren, mens andre er overdrevent
stive i deres fortolkninger af reglerne. Diskussionen efter rollespillet
kunne dreje sig om: Hvorfor har man regler? Skriftlige aftaler - hvordan
skal de fortolkes? Loyalitet mellem hjælperne. Hjælperens behov
for at være populær hos borgeren. Hvor svært det kan være
at sige nej.
2. rollespil handler om DEN EMSIGE HJÆLPER. Konflikten er her,
at hjælperen er bedrevidende og belærende overfor en dame, som
udmærket er i stand til at tage vare på sig selv, selv om hun
måske ikke altid følger lærebogens løsninger.
Diskussionen bagefter kunne handle om: Hvordan skal man bruge sin faglige
viden som hjælper? Hvor er grænsen mellem utidig indblanding
og faglig ansvarlighed? Hvilke konsekvenser får det for samarbejdet?
3. rollespil handler om HJÆLPEREN SOM EN DEL AF FAMILIEN. Konflikten
mellem det personlige engagement og den professionelle hjælperrolle.
Man kunne bagefter diskutere: Hvad vil det sige at være professionel?
Kan man være "for professionel"? Hvilke behov dækker
man hos borgeren ved at være én af familien - og hvilke behov
får hjælperen dækket? Hvilke farer er der ved det? Og
hvilke omkostninger kan det have for hjælperen?
4. rollespil handler om AT ORDNE BORGERENS PROBLEMER. Måske
kan man som hjælper godt se nogle behov, men borgeren ønsker
ikke, der skal gøres noget ved dem, og hvad stiller man så
op? Hvornår er det hjælperens eller de pårørendes
og ikke borgerens behov, der skal dækkes?
1. rollespil: Marie får en ny social- og
sundhedshjælper
Oplæg til hjælperens rolle:
Du skal ud til Marie første gang i dag.
Som social- og sundhedshjælper er du en type, der holder af klare
regler, og du er glad for de nye skriftlige aftaler, så ved man, hvad
man har at rette sig efter. Du synes, det er utrolig vigtigt, at hjælperen
ikke bliver udnyttet. Du har den holdning at "rækker man dem
lillefingeren, så tager de hele hånden". Du er meget optaget
af arbejdsmiljøet og ved, at der skal laves arbejdspladsvurdering
i hvert hjem. Der er faste regler i kommunen for, hvad hjælpere må
og ikke må.
Gruppen skal blive enige om, hvilke regler man har i kommunen. I skal også
drøfte, hvad denne hjælper vil lægge vægt på
ved det første besøg.
Vælg én til at spille rollen, og hjælp hende evt. med
forslag til replikker.
Oplæg til Maries rolle:
Du har netop sagt farvel til din gamle hjemmehjælper, som skulle på
kursus. Nu skal du have en ny, og det er du lidt ked af. Men du er sikker
på, at I vil komme godt ud af det, for du behandler dine hjælpere
godt. Der er altid kaffe på kanden, og tit lidt hjemmebag til. Og
der er tid til at snakke. Din gamle hjælper så lidt stort på
det med reglerne, hun pudsede gerne dit sølvtøj, og det med
vinduespudsning udvendig, klarede hun også, for dine vinduer kan nemlig
vendes, så det udvendige vender indad - så det var jo ikke noget
problem. Nu håber du bare den nye er lige så samarbejdsvillig.
Gruppen vælger én til at spille Marie. Bliv enige om, hvad
Marie ønsker hjælp til - og hvorfor. Diskuter, hvordan Marie
vil prøve at få den nye hjælper til at udføre
de samme opgaver som den gamle. Prøv evt. at lave nogle replikker
til Marie.
.........
Hvis der er tid, kunne dette rollespil følges
op af endnu et, der hedder: "Maries gamle og Maries nye hjælper
mødes i gruppen." Marie-gruppen kunne så spille den gamle
hjælper.
2. rollespil: Formiddagskaffe hos Marie
Oplæg til hjælperens rolle
Du er nyuddannet social- og sundhedshjælper
og er kommet hos Marie et stykke tid. Hun er din første faste borger,
og du kender hende fra praktiktiden. Dengang observerede du mange ting,
som du havde lyst til at gøre noget ved. Nu hvor du er færdig,
føler du, at du har mulighederne, og du har lyst til at bruge din
viden fra skolen. Din kæphest er sund mad.
I gruppen diskuteres Maries spisevaner. Har hun sunde spisevaner? Hvad burde
være anderledes, set i forhold til hendes helbred? Hvordan vil denne
hjælper prøve at ændre på Maries spisevaner? Vælg
én til at spille rollen og forbered evt. nogle replikker.
Oplæg til Maries rolle
Du glæder dig til, at hjælperen kommer.
Du kender hende, fra hun var elev. Da var du glad for hende. I dag har du
bagt birkes til formiddagskaffen og lunet en leverpostej. I skal rigtig
hygge jer, når hun har støvsuget og vasket trappen. Der er
forresten også et par klejner tilovers fra eftermiddagskaffen i går.
Dem skal hun også smage. Du er stolt over, at du er så dygtig
til at lave god, gammeldags mad og bage, men du synes, det er ensomt at
spise alene og springer tit et måltid over, når du er alene.
I dag vil du snakke med hjælperen om to forskellige ting: at du synes
det er for tungt med vasketøjet, når det skal op ad trappen
- måske kan du få hjælperen til at bære det op fra
kælderen? Det andet er, at du er træt af de vanddrivende tabletter,
mon ikke du kan komme af med dem, for du skal rende på toilettet så
tit, og det er træls.
I gruppen skal I gøre klar til besøget. Hvilke forventninger
har Marie til samarbejdet med sin social- og sundhedshjælper?
3. rollespil: Marie rydder op i sine gemmer
Oplæg til hjælperens rolle
Du hedder Karin, er kommet hos Marie gennem flere år og er meget glad
for Marie. Du kender hele familien og har en enkelt gang haft dine to små
piger med oppe hos Marie en eftermiddag efter arbejdstid. Marie kan godt
finde på at ringe til dig privat om aftenen for at aftale noget til
næste gang, du kommer. Det generer dig ikke, du synes I har et godt
samarbejde. Forleden aften ringede Marie og spurgte, om du ikke havde en
halv time ekstra næste gang, for hun ville så gerne have dig
til at hjælpe med at rydde op i kælderrummet. Du sagde ja, men
siden er du kommet lidt i tvivl.
Diskutér i gruppen, hvad der er sket i samarbejdet mellem Marie og
hjælperen. Hvad er hjælperen blevet i tvivl om? Hvordan skal
hun forklare Marie det?
Oplæg til Maries rolle
Du er så glad for din hjælper, Karin - hun er næsten som
en datter, altid hjælpsom og imødekommende. Hun er kommet hos
dig i flere år, så I kender hinanden godt. Du har flere gange
inviteret hende på eftermiddagskaffe efter arbejdstid, og har også
haft besøg af hendes to små piger, som du syntes var meget
søde.
I aftes ringede du privat til Karin for at spørge, om hun ikke havde
lidt ekstra tid idag, for du vil så gerne have hjælp til at
rydde lidt op i kælderrummet.
I kælderrummet er bl.a. en stor kasse med gammelt legetøj,
helt tilbage fra din egen barndom. Du vil gerne forære Karins døtre
et par gamle porcelænsdukker. Dine egne børn har rådet
dig til at sælge dem, men det synes du er synd. Du vil bede Karin
om at køre nogle ting på genbrugspladsen og til Kirkens Korshær.
Gruppen forbereder sig på rollen - hvordan giver Marie udtryk for,
at Karin er som én af hendes familie. I må gerne digte videre
på historien. Vælg én til at spille rollen og forbered
evt. nogle replikker.
4. rollespil: Maries datter kommer på besøg
Oplæg til hjælperens rolle:
Du er Maries hjælper og kender hende efterhånden godt. Du har
opdaget, at Marie tit føler sig meget ensom. Selv om dagene er travle,
er aftnerne og nætterne lange for Marie.
Du kommer også hos Thyra, Maries nabo. Thyra sidder også alene
om aftenen, og du har fået den idé, at de to må kunne
holde hinanden ved selskab om aftenen, evt. spise sammen. Du har forelagt
ideen for Marie, men hun vil ikke trænge sig på, og hun er sikker
på, at Thyra ikke har lyst. Du har nu alligevel luftet ideen for Thyra,
som viste sig at være meget interesseret.
Hvordan skal hjælperen få sin plan til at lykkes? Vælg
én til at spille rollen.
Oplæg til Maries rolle:
I den sidste tid har du været trist til mode og følt dig ensom,
især om aftenen. Din hjælper har foreslået at du kontakter
Thyra for at høre, om I evt. kunne spise sammen. Det har du høfligt
afvist. Du sagde, at du syntes, det var for påtrængende, men
i virkeligheden bryder du dig ikke så meget om Thyra, du er tilfreds
med den kontakt I har "over rækværket", og du har
slet ikke lyst til at spise sammen med hende. Ensomheden er for dig en uundgåelig
følge af din mands død, og du tror ikke rigtig det bliver
anderledes. Sovepiller afviser du bestemt. I dag kommer din datter, Inge,
og du vil snakke med hende om din mand og dengang han døde.
Hvad vil Marie sige til Inge - og hvad vil hun sige til hjælperen?
Vælg én til at spille rollen.
Oplæg til Maries datters rolle:
Du hedder Inge, og du er lidt bekymret for din mor. Hun sover elendigt om
natten og er blevet lidt trist på det sidste. Du har talt med familielægen,
om det ikke var muligt at din mor kunne få noget sovemedicin. Han
siger, det er en god idé, men at Marie selv må henvende sig.
Nu vil du gerne tale med hjælperen (i enerum) for at få hende
til at overtale din mor til at ringe til lægen, du ved, at din mor
ikke hører efter dig.
Hvad vil datteren sige til hjælperen? Hvad siger hun til Marie? Vælg
én til at spille rollen.
Temaarbejde på tværs
af portrætterne
I stedet for at arbejde med mange temaer i forhold
til ét portræt, kan man vælge at arbejde med ét
tema ud fra flere portrætter.
Mulighederne er utallige - det følgende er kun tænkt som ideer:
SAMARBEJDE OG KOMMUNIKATION: Hvilke fysiske faktorer har betydning for samarbejdet
med hver enkelt? Hvordan vil deres tidligere liv have indflydelse på
samarbejdet? Er der forskel på omgangstone og tiltaleform i de forskellige
hjem?
NETVÆRK OG LIVSFORM: Beskriv netværket for hver enkelt. Se på
forskelle og ligheder med baggrund i personernes livsform og historie. Diskutér
hvordan hver enkelt vil se på det at skulle modtage offentlig hjælp.
DE DAGLIGE AKTIVITETER: Hvilke typer af aktiviteter fylder dagen hos hver
enkelt? Hvordan er døgnet struktureret - er det forskelligt fra person
til person - og hvorfor? Hvordan inddrages den enkeltes ressourcer og interesser
bedst muligt af hjælperen?
RENGØRING OG ARBEJDSMILJØ I HJEMMET: Sammenlign hjemmene og
lav en arbejdsplan til hvert hjem: Hvad skal personen have hjælp til?
Hvilke særlige hensyn er der i hjemmet? Hvordan beskytter hjælperen
sig selv mht. tunge løft, rengøringsmidler etc.
SPISEVANER: Hvordan er den enkeltes holdning til mad og måltider?
Hvilke vaner har de med sig fra tidligere - og hvordan er hjælperens
rolle ift. spisevaner og madlavning?
KROPPENS BASALE BEHOV: Hvordan kan man se, hvordan en person har det med
sin krop? Hvad gør personerne hver især for at dække
kroppens basale behov? Hvilke faktorer kan virke forebyggende eller sundhedsfremmende
i forhold til den enkelte?
Brug af videoportrætterne
på niveau 2
Som tidligere nævnt kan portrætterne
gøres mere komplekse og dermed egnede på niveau 2, evt. vha.
supplerende tekster. Men også spørgsmålene kan komplicere
casene.
Her skal kort beskrives nogle temaer, som kunne behandles på assistent-niveau.
Det vil i mange af temaerne være en fordel at arbejde på tværs
af flere portrætter for at opnå en større bredde og få
flere nuancer frem.
ALDRING: Hvordan tackles dette at blive ældre af den enkelte? Mestringsevnen
- hvordan er den hos hver enkelt, og hvordan er den blevet udviklet gennem
deres forskellige liv? Hvilke holdninger til alderdommen ser man hos de
forskellige? Hvilke værdier lægges der vægt på i
alderdommen? Hvordan har jeres egne holdninger til alderdommen indflydelse
på mødet mellem jer og den gamle?
AKTIVITETSCENTRET: Hvad bruger de forskellige personer dagcentret til? Hvilke
behov får de dækket her? Aktivitetsanalyse over de forskellige
aktiviteter i forhold til den enkeltes ressourcer og belastninger. Planlægning
af nye aktiviteter med én eller flere af personerne som deltagere
i en gruppe. Ældrepædagogiske overvejelser.
KONTAKT/NETVÆRK: Hvilken funktion har den enkelte i det nære
netværk, hvilke "tjenester" udveksles, og hvordan forholder
man sig til at give og modtage hjælp i netværket? Hvad er forskellen
på at være alene og at være ensom? Hvordan er det at knytte
nye kontakter, når man bliver ældre? Hvad kan man gøre
for at forebygge isolation og ensomhed i alderdommen - og kan problemet
altid løses?
BOLIGFORMER: Hvilken tilknytning har hver enkelt til sin bolig - og hvori
består tilknytningen? For hvem af dem er det vigtigt at deltage aktivt
i rengøring m.m. - og hvem er det uden betydning for? Hvem overvejer
flytning - og hvorfor? Har den offentlige service betydning for, hvornår
ældre mennesker vælger at flytte?
Litteratur
- (1) "Evaluering af de grundlæggende
social- og
sundhedsuddannelser" Erhvervs- og voksenuddan-
nelsesgruppen, Roskilde Universitetscenter
Udgivet af Amtsrådsforeningen, KL og Undervis-
ningsministeriet, 1996
- (2) "Ind i SOSU - information, introduktion
og vejled-
ning" Carla Tønder Jessing, Steffen Svendsen,
Danmarks Erhvervspædagogiske Læreruddannelse
FoU-publikation nr. 19-1997, Undervisningsmini-
steriet, 1997
- (3) "Sokrates brød sig ikke om casemetoden
- hvorfor
skulle du så?" Bent Flyvbjerg, Dansk Pædagogisk
Tidsskrift 1993, Nr. 2
- (4) "Uddannelsesordning for social- og sundheds-
hjælperuddannelsen" Ringkjøbing Amts social-
og sundhedsskole.
- "Casemetoden og andre undervisningsformer
på hhx"
Hhx-udviklingsprogrammet 1995-98
FoU-publikation nr. 11-1997, Undervisningsmini-
steriet, 1997
Bilag
Bilag 1: Vejledning til samarbejdsmodel, niveau
1 43
Bilag 2: Intern prøve - teori 1 44
Bilag 3: Spørgsmål til intern prøve på teori 1,
niveau 1 45
Bilag 1
RINGKJØBING AMT
SOCIAL- OG SUNDHEDSSKOLEN
Vejledning til samarbejdsmodel
NIVEAU I
1. Oplysninger om borgeren:
Beskriv borgeren, du skal samarbejde med - fysisk, psykisk og socialt
- Alder.
- Køn.
- Hvordan ser borgeren ud.
- Livshistorie - brug gerne borgerens egne ord "Jeg har 3 børn".
- Baggrunden for, at borgeren/familien har brug for hjælp.
- Nuværende situation: - hvilken hjælp ydes/tilbydes
- hvilke hjælpemidler har borgeren
- andet.
Disse oplysninger indsamles via samtale med borger
og evt. pårørende
samt
- samarbejdspartnere
- egne observationer
- skriftlige oplysninger om borgeren.
2. Ressourcer og belastninger:
Med udgangspunkt i disse oplysninger opstilles og begrundes borgerens ressourcer
og belastninger:
- På nuværende tidspunkt.
- Tidligere, hvis det har/får betydning for borgerens situation.
3. Bearbejdning:
Beskriv de faglige overvejelser i forhold til punkt 1 og 2.
Gør rede for sammenhænge mellem overvejelserne.
Hvilke behov ser du på baggrund af bearbejdningen.
4. Mål:
Med udgangspunkt i behovene, og i samarbejde med borgeren, opstilles mål:
- På kort sigt arbejdes på, at borgeren
- På lang sigt arbejdes på, at borgeren
5. Handlinger:
Handlingerne beskrives ud fra de opstillede mål.
Beskriv og begrund hvordan handlingerne udføres, herunder hvordan
borgerens ressourcer inddrages.
6. Evaluering:
Hvor langt nåede du i forhold til målene?
Hvordan var samarbejdet med borgeren?
Er du tilfreds med indsatsen?
Ved teoretisk bearbejdning af cases stilles forslag til, hvordan en evaluering
kan gribes an.
17.01.96/SAMARB2/4-3.1/AGK/aa/ip
Bilag 2
RINGKJøBING AMT
SOCIAL- OG SUNDHEDSSKOLEN
INTERN PRØVE - TEORI 1
Mål:
- at eleven ud fra en given case kan finde og begrunde
ressourcer og belastninger.
- at eleven kan anvende faglige overvejelser og finde behov.
Prøveform:
Prøven tilrettelægges som individuel
skriftlig prøve med for-
beredelsestid i 7. uddannelsesuge.
Forberedelsestid 1 time
Skriftlig prøve 3 timer.
Forberedelsestiden skal foregå i grupper á minimum 4-5 personer.
Læreren sammensætter grupperne.
Der må anvendes hjælpemidler i forberedelsestiden, og der gives
ikke vejledning.
Angående hjælpemidler under prøven: - Se udarbejdet materiale
om: "Hvad du bør vide om skriftlige prøver".
Den skriftlige prøve foregår under opsyn.
Omfang: Max. 10 håndskrevne A-4 sider let læseligt.
Elevens nummer, hold, og dato skal fremgå af hver side. Siderne nummereres.
Hvis kladde skal indgå i bedømmelsen, skal det tydeligt fremgå
af den vedlagte kladde.
Skolen sender kopi af de skriftlige besvarelser til censor.
21.01.97/4-3.1/intprøt1
Bilag 3
RINGKJøBING AMT
SOCIAL- OG SUNDHEDSSKOLEN
SPØRGSMÅL TIL INTERN
PRØVE PÅ TEORI 1 - NIVEAU 1
1. Find og begrund borgerens ressourcer og belastninger.
2. Med udgangspunkt i ressourcer og belastninger beskrives:
- Hvilke faglige overvejelser gør du dig
om samarbejde
med borgeren?
- Hvilke faglige overvejelser gør du dig om borgerens livsform og
netværk, og hvilken betydning har det?
Hvilke behov ser du?
- Hvilke faglige overvejelser gør du dig om borgerens daglige aktiviteter
og deres betydning?
Hvilke behov ser du?
- Hvilke faglige overvejelser gør du dig over borgerens fysiske
tilstand?
Hvilke behov ser du?
- Hvilke faglige overvejelser gør du dig om vask, rengøring
og kost hos borgeren?
Hvilke behov ser du?
04.06.97/4.3.1/1prspøra
Forsiden |
|